Yeehaw!
Denne her fik jeg lige til en forbloeffende lav pris:

İmage
İmage
İmage

Enicar Sherpa Guide, extra 24h viser, sandsynligvis AR 1126N. Ikke helt perfekt (rotoren passer heller ikke til vaerket, maa komme fra et senere Enicar vaerk), men denne tidlige Guide fra midt 60erne (?) passer ganske udemaerket til mine andre Sherpa ure:

Super Divette
İmage
Jet
İmage

Icon_e_biggrin

Lad os nu haabe den ikke gaar tabt paa vejen fra Mexico... Icon_e_surprised
Skift ur, når du står op!
Svar
Kunne være man skulle til at kigge lidt nærmere på det mærke, for det er en flot én du har fået i nettet.

Jeg synes at den nederste er seriøst flot. Kan du fortælle lidt mere om den model? Hvad prisleje de ligger i osv.

Lund
Svar
Hej Lund,

det er en Enicar Sherpa Jet, 36 mm, med 24 timer viser og en intern 24h-skive, som bevaeges ved hjaelp af den oevre krone. Kassen er en EPSA Super Compressor. Det er et af mine fineste ure (synes jeg).

Hvis Du kan laese tysk, saa proev at se her:
http://uhrforum.de/enicar-uhren-t6725

Enicar brugte AS og andre vaerker indtil begyndelsen af 60erne, hvor de kom ud med deres foerste egne automatik vaerk. Chronograph vaerker paa Sherpa Graph modeller er Valjoux. Enicar gik desvaerre fallidt midt af 80erne, og resterne blev sidenhen koebt af Gerd-Rüdiger Lang, som saa brugte Enicar vaerke i hans Chronoswiss produktion. Vaerkerne er af en udemaerket praecision. Der findes kun ganske faa Chronometer ure af Enicar, men aabenbart kun fordi de ikke deltog i den slags af marketing. Mine koerer i hvert fald ganske godt.

Enicar Sherpa Jet findes i forskellige udfoeringer. Den du kan se her er en tidlig version fra midt af 60erne. De senere modeller har ofte gul/sorte 24-h skiver, of en saerpraeget "checkered" sort/roed 24-h viser. Der findes ogsaa en "Super-Jet" i en 40mm kasse.

Generelt er Enicar Sherpa ure i god tilstand blevet dyre og sjaelden. Jeg gaar ud fra, at min Jet kunne blive solgt til mindst 400- 500 Euro i denne tilstand. De dukker dog op paa ebay fra tid til tid. Reservedele til vaerkerne faaes, men ikke saa nemt - somme tider er det noedvendigt at koebe et ur (et af deres enklere modeller, som faas til nogenlunde smaa penge) for at slagte dem. Det er visere, skiver og denne 24-timer ring som praktisk set ikke kan faas mere, og ogsaa de specielle ringe med bynavnene og den der roede ring som ligger lige indenfor paa Guide modellen.

Hilsen,
Olof

Update:

Sherpa Jet paa ebay
Svar
Tillykke

Det er et dejligt stort ur, men stadig super behageligt at gå med.
Jeg har haft et par stykker og kunne godt tænke mig at få nogen tilbage i folden igen:-)
Svar
Jeg simpelthen elsker Fedex. Det gaar ikke kun hurtigt med dem, men saa bliver det altsaa hele tiden opdateret... Icon_mrgreen

İmage
Svar
Uret ankom igaar eftermiddags. Icon_e_biggrin
Desvaerre sider jeg dog stadigvaek i Sydafrika og vender ikke hjem foer loerdag morgen - saa jeg ved nu stadigvaek ikke helt, hvad jeg har faaet mig der...
Svar
Naa, nu er jeg glad. Icon_e_biggrin
Uret er i bedre tilstand end jeg havde regnet med. Skiven og 24h-time ringen er som ny. Dog snavset, baade under glasset (stoev) og selve vaerket. Alle by-navne kan laeses, den roede extra-ring er ogsaa i orden.
AR 1146, den koerer, men for hurtigt. Rotoren bliver udskiftet til en mere passende (fra et AR 1145), den gaar til uremageren paa mandag for at faa en fuld service. Kaempestort med 43mm, det er altsaa meget mere end jeg plejer at have paa armen.
İmage
İmage
İmage
İmage
Svar
God morgen,
lige en update: Uret er stadigvaek hos min uremager. Groundhog day...

İmage

Dette er part 251 (24 hour wheel) og 263 (minutewheel 24 hours). Paa 263eren kan man godt se, at der mangler en tand Icon_mrgreen . 251eren har ogsaa taget skade paa grund af det, men Herr Mantei mener nu at det kan rettes. Selve 263 fandt jeg frem til via ebay, den bliver nu sendt fra Australien. Jeg kan meget anbefale denne forhandler til alt slags reservedele:

Chris, fra ebay store oscar's sparetime (ebay id 2848kerry)
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)