Hej Lund,
det er en Enicar Sherpa Jet, 36 mm, med 24 timer viser og en intern 24h-skive, som bevaeges ved hjaelp af den oevre krone. Kassen er en EPSA Super Compressor. Det er et af mine fineste ure (synes jeg).
Hvis Du kan laese tysk, saa proev at se her:
http://uhrforum.de/enicar-uhren-t6725
Enicar brugte AS og andre vaerker indtil begyndelsen af 60erne, hvor de kom ud med deres foerste egne automatik vaerk. Chronograph vaerker paa Sherpa Graph modeller er Valjoux. Enicar gik desvaerre fallidt midt af 80erne, og resterne blev sidenhen koebt af Gerd-Rüdiger Lang, som saa brugte Enicar vaerke i hans Chronoswiss produktion. Vaerkerne er af en udemaerket praecision. Der findes kun ganske faa Chronometer ure af Enicar, men aabenbart kun fordi de ikke deltog i den slags af marketing. Mine koerer i hvert fald ganske godt.
Enicar Sherpa Jet findes i forskellige udfoeringer. Den du kan se her er en tidlig version fra midt af 60erne. De senere modeller har ofte gul/sorte 24-h skiver, of en saerpraeget "checkered" sort/roed 24-h viser. Der findes ogsaa en "Super-Jet" i en 40mm kasse.
Generelt er Enicar Sherpa ure i god tilstand blevet dyre og sjaelden. Jeg gaar ud fra, at min Jet kunne blive solgt til mindst 400- 500 Euro i denne tilstand. De dukker dog op paa ebay fra tid til tid. Reservedele til vaerkerne faaes, men ikke saa nemt - somme tider er det noedvendigt at koebe et ur (et af deres enklere modeller, som faas til nogenlunde smaa penge) for at slagte dem. Det er visere, skiver og denne 24-timer ring som praktisk set ikke kan faas mere, og ogsaa de specielle ringe med bynavnene og den der roede ring som ligger lige indenfor paa Guide modellen.
Hilsen,
Olof
Update:
Sherpa Jet paa ebay