Eterna are coming back
#1
Eterna are a great brand with a very under estimated history . Not so many people know that Eterna started ETA and that their use of ball bearings in watches has been copied by nearly all the watch brands you can think of . They were bought by Porsche Design in 1995 and developed the Indicator Caliber 6036 for them . They have since been sold again and once again are operating under their own brand name . They have developed a new caliber 3800 thats works using ceramic ball bearings , these have numerous advantages over standard ball bearings . Less wear and less need for service . It is well worth looking at their new line of watches with in house calibers . I think their design department is exceptional , they are making beautiful watches . Here is one i would like to own some day. [url]"http://www.ablogtoread.com/eterna-madison-eight-days-watch-review/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.ablogtoread.com/eterna-madis ... ch-review/[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

I think many watch freaks could be supprised if they google this brand and see what they have to offer today . I predict a very bright future for them again . I have always liked them because they know how to build calibers and watches , and everyone underestimates them . Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#2
willy Skrev:Eterna are a great brand with a very under estimated history . . I predict a very bright future for them again . I have always liked them because they know how to build calibers and watches , and everyone underestimates them . Willy
NOT ME Icon_e_biggrin Jeg har altid sat Eterna højt, både deres gamle ure med ex valjoux 22 o.l i fine kasser og helt frem til de inhouse der førte til ETA 2824 og 2892
De blev stiftet helt tilbage af Dr Josef Girard and Urs Schild og i virkeligheden bestod de af et par værksproducenter der dermed gik sammen.
Omkring 1932 besluttede de at deres værker kunne sælges til andre, og for ikke at få det for blandet, startede de ETA SA.

På et tidspunkt måtte de indse, at der var mange der ville bruge ETA værkerne, men ikke kunne lide at erkende at det var Eterna, men ville sælge i andre pris segmenter - og ETA blev skilt helt fra, men leverede i øvrigt jo stadigt en del til eterna.
Ud over kugleleje rotoren og det vidunderligt flade værk der ledte til 2892 har de flere andre store bedrifter - både i lommeurs tiden - i det fine Eterna Golden heart, et af de helt tidligere automatik dameure som fungerede - trods lille diameter - takket være 24 k rotor og tidligere i f.eks 8 dages alarm armbåndsure, som de var først med
Så jeg holder bestemt af Eterna og ser dem da gerne komme tilbage
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#3
Deres Madison 8days er et særdeles flot ur.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#4
Jeg troede nok egentlig det var mest et lokal Dansk problem at Eterna er lidt underestimeret. Er mærke med fine traditioner og med mange fine ure også.

Jeg har Eterna Matic med på min Ikon liste netop pga af mærkets betydning for løsningen af fuld rotor omdrejelig rotor.

Mærket var nok mere kendt dengang alle ure var mekaniske - i 50 og 60'erne. Idag er der ikke mange som forbinder "luksus" med mærket på samme måde som Omega og mærker med fint franskklingende navne.

I min bog er kvaliteten i 60'er urene på niveau med Omega, Zenith, Longines oma. gode mærker.

Hvordan den er idag ved jeg ikke, men det er vel i midtergruppen af "luksusure" vil jeg gætte på.

vh Baun
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)