Køb af nyt ur
Hej Icon_smil
Da jeg står og bliver student til sommer, er jeg nu gået i fuld gang med at finde ud af, hvad en passende studentergave kunne være Icon_e_wink
I denne proces er jeg nået frem til, at et ur vil være meget passende, da dette er noget holdbart og noget der ikke bliver slidt op eller går af mode om nogle få år.
Drømmeuret er nok enten et Rolex Submariner 16610 eller GMT 16710, men det er nok stadig et stykke ude i fremtiden
Har derfor kigget en del på et Omega Seamaster 2541, som i mine øjne er et ur der både kan bruges sammen med en våddragt og jakkesæt.
Har dog aldrig selv hverken prøvet et på armen eller på anden måde haft mulighed for at undersøge uret, så har derved kun set det på nettet og igennem butiksruder.
Hvordan er kvaliteten på sådan et, og er et quartz ur så mange penge værd?
Er på udkig efter et brugt, og havde mig forestillet mig en pris på omkring 5.000,- er dette realistisk?
Håber der er en på forum der vil tage sig tid til at besvare mine spørgsmål Icon_smil

Mvh
Seiko Black Monster
Citizen Nighthawk
Svar
Det er nok ikke realistisk at finde en pæn og velholdt Seamaster til 5000 DKK. Men hvis du ved, at det er klokken, som du ønsker dig, så kunne du jo selv spæde lidt til, og så lande et flot eksemplar for nogle tusinde mere - hellere købe godt og rigtigt første gang, frem for at ende op med et slidt eksemplar, som gemmer på skjulte regninger af forskellig art Icon_redface

Er dit budget på max 5000 DKK, så må du enten ud og satse med køb på diverse sites, hvad jeg ikke vil tilråde, eller også skal du kigge andre veje for at realisere dit køb af en kommende klokke. Både Seiko, Certina, Longines og Orient kan byde på god værdi for dine penge, og andre producenter kan sikkert også Icon_e_wink God vind med projektet og pøj pøj med eksaminerne her i sommeren Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
Tak for dit svar John Icon_e_smile
Ved godt at 5.000,- er lavt sat, men har tidligere set dem blive solgt til omkring dette som var, efter min vurdering, i god stand Icon_e_smile
Men jeg kan selvfølgelig have vurderet forkert Icon_rolleyes
Har lidt set mig blind på et Seamaster, så får nok svært ved at blive firstet af noget andet Icon_e_wink
Hvad ville en realistisk pris være for sådan et Seamaster, hvis mit bud på 5.000,- er for lavt? Icon_e_smile

Mvh Tobias
Seiko Black Monster
Citizen Nighthawk
Svar
Hvis du finkæmmer diverse fora, og handler med omtanke (af en god sælger, nyere ur med boks og papirer osv), burde du kunne lande en fin Seamaster for omkring 7000 DKK. Jeg ville helt klart vælge at give lidt ekstra for det rette ur med få år på bagen, frem for at "tage chancen" med et gammelt ur, som kunne blive service krævende inden for en overskuelig fremtid - better safe than sorry Icon_e_wink (selv om man jo aldrig kan være helt sikker med alting her i livet Icon_redface )
De venligste hilsner, John
Svar
Jeg ved ikke om du er opmærksom på at Seamaster 300 Prof. også findes i forskellige størrelser - og dukker der en quarts model op til 5K er den sikkert også midsize - og altså lidt mindre end det 90% af mandlige urkøbere ønsker sig af et dykkerur.

Så jeg tror du skal op med 2K mere - og jeg mener også du seriøst bør overveje om et quartsur er en god løsning. Jeg vil gå udfra at det bliver et ur som vil følge dig resten af livet - og så skal det jo helst være "det rigtige" - igen 90% af urtosserne ville foretrække et ur med mekanisk værk. Personligt ville jeg hellere acceptere lidt flere brugsspor og så få det mekanisk end et quarts med få brugsspor.

Skal du under de 5 K og det skal være Omega skal du over i vintage afdelingen. der er store valgmugligheder i segmentet 3-5 K for fine gamle 60'er Omegaer. De kan sagtens tåle daglig brug, men er jo naturligvis ikke vandtætte som et dykker og det er naturligvis også et helt andet look. Men et ur for livet kan det sagtens være.

Hvis 5K er dit max. og det skal være nyere dykker tror jeg du skal kigge efter andre mærker end Omega.

vh baun
Svar
Du får mere end svært ved at finde et Seamaster Pro til 5 k, og så er det som Baun er inde på et mid-size quartz. De handles i full size quartz fra ca. 7 k. Personligt ville jeg spare de sidste kr. sammen, og købe et komplet full size automatic i fin stand. De koster ca. fra 9-10 k, men langt det klogeste valg. Som John er inde på kan du sagtens købe for billigt. En klassisk rookie fejl at folk fokuserer 100 % på pris frem for hvad de reelt får til prisen. Et fint komplet SM Pro til 10 k i perfekt stand, er et langt bedre køb end et tilsvarende halv smadret eksemplar med løs lænke, servicetrængende og uden bokse/papirer til 6 k.

/Mads
Svar
Tak for jeres svar Icon_e_smile
Har set Quartz udgaven gå fra alt mellem 4.500,- til 6.000,- i full size, men så er de jo så også +10 år gamle og den til 4.500.- var noget slidt.
Ang. Quartz og automatisk er jeg noget i tvivl, da der jo er en væsentlig prisforskel.
Har pt. Både er automatisk, samt et Quartz og lægger ikke rigtig mærke til det i det daglige, så er i tvivl om hvorvidt de ekstra penge er givet godt ud?

Mvh
Seiko Black Monster
Citizen Nighthawk
Svar
Tobias Skrev:Både er automatisk, samt et Quartz og lægger ikke rigtig mærke til det i det daglige, så er i tvivl om hvorvidt de ekstra penge er givet godt ud?

Mvh
Min personlige mening er, at hvis du bare køber til det som det bør koste som brugt - kvarts eller automatic - så er der ikke specielt ekstra penge som er godt - eller skidt - givet ud.
Automatic er det mest populære på bjerget blandt de fleste ur elskere, men kvalitetsmæssigt er det ikke let at sige det ene overhaler det andet til prisen. Det er to forskkelige ting, kvarts mere præcists, automatisk UR mere autentisk vil mange sige.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)