Arvestykker ...
#1
Jeg tager nogen gange mig selv i at have romantiske forestillinger om hvordan afkom eller familie skal arve mine ure når jeg engang skal herfra.

Jeg kan se i forskellige tråde herinde (og i PP reklamer) at jeg ikke er den eneste, men hvordan mon sådan noget bliver modtaget og passet på efterfølgende?

3-4 år efter min fars død, havde jeg fundet hans gamle firkantede stål Casio digital-ur i en af vores skuffer derhjemme.
Det var sådan en fancy model, der kunne spille melodier, og når stopuret kørte var der en viser der kørte en omgang hvert sekund, så det næsten lignede sådan et radar-sweep der kørte på skærmen. Som sagt, meget fancy, og sikkert meget moderne idag Icon_e_biggrin

Desværre var spændet ved at være lidt løst i det, og efter fire års brug, kom jeg en dag hjem fra gymnasiet og kunne konstatere at uret ikke længere var med, men sikkert fortsat på sædet i regionaltoget efter jeg var stået af. Icon_rolleyes

På daværende tidspunkt anede jeg ikke noget om ure, og værdien af uret bestod ikke i andet end mindet om min far, der med tyndslidt tålmodighed måtte sætte uret til at spille en melodi når jeg havde plaget ham længe nok Icon_e_smile
Yellow Rose of Texas var én af dem i repertoiret ...

Hvorom alting er, så er jeg sikker på, at hvis jeg en dag skal lade et ur gå videre, så vil det også blive mishandlet på det groveste og sandsynligvis mistet i et uopmærksomt øjeblik af en uimponeret sløv teenager.
Men jeg er også sikker på at netop dét er nok til at så det lille frø, den lille tanke, der til sidst vil ende i et ur-misbrug af den allerfineste slags.
Det er nemlig altid den ________* du mistede, som du vil huske ...
* indsæt: "kæreste", "fisk", "ur", "bil", etc.

Jeg håber desuden i den forbindelse, at han/hun vil være så fattig, at opsparing og købet af et dyrt ur, vil være en så langsommelig og grundig affære, at glæden ved endelig at sidde ved en urforhandler og stakåndet sidde og befamle et horologisk vidunder, er så meget desto større Icon_e_biggrin

Hvordan var det så, som en romantisk forestilling synes i? Icon_mrgreen
İmage
Svar
#2
Jøsses, du skriver sjovt !
Nu er jeg ikke 100% enigt: Tiderne er skiftet og dyrkelsen af kvalitetsprodukter blivet hvermandseje og derved tror jeg at når vores Rolex´, Omegas og Pam´s skifter generation, er der evt. en lille smule mere fokus på sagen end med din fars Casio som kunne spille "Yellow Rose of Texas".
Jeg ser tre mulighedder: Alt beroende på efterkommernes økonomiske situation bliver uret 1) gemt (og måske glemt ?) eller 2) solgt for at betale studier / feste op / betale sin narkogæld væk etc... (nu skal der ikke tages stramme miner; vi håber alle at vores unger blev phd´er og måske kom hjem med en lille bitte Nobel-pris en dag, men IRL er der - desværre - en masse andre muligheder åben).
Den tredje mulighed er så at ungen blev bidt af urtosseriet og faktiskt iværdisætter sine arvestykker.
Jeg er selv en tredjegenerations urnørdt og min søn på fem et halv ser ud at tage posten efter mig (håber jeg i hvert fald).

Citat:Men jeg er også sikker på at netop dét er nok til at så det lille frø, den lille tanke, der til sidst vil ende i et ur-misbrug af den allerfineste slags.
Det er nemlig altid den ________* du mistede, som du vil huske ...
* indsæt: "kæreste", "fisk", "ur", "bil", etc.

Jeg håber desuden i den forbindelse, at han/hun vil være så fattig, at opsparing og købet af et dyrt ur, vil være en så langsommelig og grundig affære, at glæden ved endelig at sidde ved en urforhandler og stakåndet sidde og befamle et horologisk vidunder, er så meget desto større

Hvordan var det så, som en romantisk forestilling synes i?

Jeg synes at din forestilling er megen smuk og enormt sjovt (skrivet).
Faktiskt er den sidste mulighed du nævner i noget, jeg ikke har taget med i mine regnskaber, men derved lyder den ikke umuligt - men absolut romantisk. Og kan man have noget mod den slags ?
NEJ, vel ?

Hilsen John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#3
Tak for sjove og underholdende betragtninger.....

Jeg ved med sikkerhed at mine børn er ud over studie alderen, når de arver mine ure.

Jeg kan også udfra statistiske informationer gætte på at de vil være 50+

Skulle jeg have en lille romantisk drøm, kunne det være at nogen børn og børnebørn synes at nogen af urene kunne være sjove at eje - og at resten kan indbringe en "god slat penge". Gad vide hvad sådan en samling er værd om 20-30 år?

vh Baun
Svar
#4
Ud fra devisen, tag en taxi og lad ungerne gå, samler jeg helt uden dårlig samvittighed. De skal nok få lidt i alle fald og de er begge urglade. Jeg har for mange til dem, og de vil ønske andet. De har bruger navne på flere herinde, kender også krognosmog mølbak så de må selv rode med at skille sig af med dem, men jeg har lidt lister.
Dertil kommer, at de må vente 20 år mindst håber jeg, og allerede har fået nogle stykker som de var mere vilde med end jeg & låner lystigt
Vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)