Optræk i stykker på gammelt ur
#1
Hej,

Min gamle morfar har et gammelt Junghans væg ur hængende - naturligvis med manuelt optræk. Det er imidlertid gået i stykker, og jeg vil høre jer, om nogen muligvis kan definere hvor kompliceret/dyr en reparation vil være her af.

Problemet består i, når man vil trække uret op (som foregår ved hjælp af en nøgle i fronten af uret). Der fin modstand, når man drejer nøglen højre om, men så snart man slipper nøglen, drejer nøglen kontra igen. Det føles altså som om, der er røget en modhage af en slags, der skulle gå ind og forhindre et tandhjul i at dreje tilbage igen, når uret trækkes op.

Her er et par billeder:
İmage

İmage

Som sagt vil jeg meget gerne høre, hvor omfattende det vil være at fikse det, samt evt. om I kender nogen i Aarhus området, der kan klare det?

På forhånd mange tak Icon_e_biggrin

Med venlig hilsen
Alexander
Svar
#2
Mon ikke det vil være svært at sige noget om uret før det har været skildt af men har haft en bornholmer og et gammelt skibsur til reparation hos en som Peter Halse kender/bruger. Jeg kan desværre ikke huske hans navn med det var super service - kom med urene og satte dem op så de gik som de skulle - og har kørt perfekt siden. Rimelig pris synes jeg bestemt også.

Vh Søren
Svar
#3
Lyder som om spæret er gået...

Men hvornår er der sidst gjort noget ved det? For olien kan sagtens være fordampet for længst, forsæbet eller andet... Og lejerne muligvis slidt. Måske skulle lejligheden bruges på at få uret i stand, så det ikke dør inden for nærmeste fremtid.
Svar
#4
yes Alexander - du er formentlig helt korrekt ude når du skriver
Citat:Det føles altså som om, der er røget en modhage af en slags, der skulle gå ind og forhindre et tandhjul i at dreje tilbage igen, når uret trækkes op.

Jeg vil mene det er det so Rune svarer med spærret der er gået - og jeg er som jo næsten altid - enig med Rune i, at det sikkert vil ha godt af generel service, men selve det problem det har, er ikke et voldsomt dyrt et.
Afhængigt af hvor du bor, så er Peter Halse i Horsens som nævnt fin - I Vejle mener jeg Lars fra Rødding har sin gang hos TRanch Svendsen, og han kan også sagtens fixe den- i København siger vi oftest Krognos eller Mølbak.
alle steder hvor de kan fixe det, og gøre det uden de behøver gøre voldsomt undt.
Hvad med dig selv Rune - er du helt tid på urmager skolen, eller arbejder du lidt ved siden af, for så er det sted jo også oplagt nok?
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#5
Tak for svarene - jeg råder den gamle til at sende det en tur til service hos en af urmagerne, da det ikke lyder til at blive ustyrligt bekosteligt Icon_smil
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)