Svar: 1,772
Tråde: 299
Modtaget Likes: 51 i 38 svar
Givet Likes: 27
Jeg har købt mit første lommeur og min viden om disse er = 0.
Det er desværre et af dem man ikke lige kan åbne men en negl, så jeg kan først få Halse til at åbne den en gang i næste uge, hvad tålmodigheden ikke rækker til.
Det er 49 mm u/krone og der er kæde med. Det er i superstand og der er lige skiftet bla. fjeder.
Jeg har googlet Omega lommeure uden at finde et magen til og kigget i den store bog uden at finde et med samme skive layout. Jeg har dog opdaget at man ved at kigge på ringen til kæden kan se forskel på dem.
Alt helt basis info er velkomment.
Mvh. Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
•
Svar: 336
Tråde: 20
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej
Jeg har to lommeure af den type, hvoraf den ene er stort set mangen til din. Eneste forskel er at subdialen for sekundviseren er twotone i stedet for din som er sort. Viserne på dit ur er næppe originale, de er for smalle/klejne til uret, ligesom de burde være i stål eller blåanløbne.
Værket er et cal. 38.5L.T1 - standard 15 stens værk med bimetals (termokompenserende) skruebalance, breguet spiral og ingen stødsikring. Kassen er i rustfrit stål (eller acier staybrite som det blev benævnt dengang). Kasserne har ikke noget modelnr (kun et serienr.)
mine har serie numre 8,9 og 9,1 mill.
mvh
Tommy
•
Tommy Munk Skrev:Hej
Jeg har to lommeure af den type, hvoraf den ene er stort set mangen til din. Eneste forskel er at subdialen for sekundviseren er twotone i stedet for din som er sort. Viserne på dit ur er næppe originale, de er for smalle/klejne til uret, ligesom de burde være i stål eller blåanløbne.
Værket er et cal. 38.5L.T1 - standard 15 stens værk med bimetals (termokompenserende) skruebalance, breguet spiral og ingen stødsikring. Kassen er i rustfrit stål (eller acier staybrite som det blev benævnt dengang). Kasserne har ikke noget modelnr (kun et serienr.)
mine har serie numre 8,9 og 9,1 mill.
mvh
Tommy
Hej!
Tak for info, tror du man kan finde nogle rigtige visere?
Denne er det nærmeste jeg kan komme i den store Omega bog, er det de visere du tænker på?
Mvh. Thomas
•
Hej
Der har givetvis været anvendt adskillige forskellige typer. Du kan næppe købe nye originale visere. Jeg ville ikke forvente forgyldte visere på et stål ur, ligesom lige visere ikke rigtigt passer med perioden (ca 1925-35), men man skal nok aldrig sige aldrig når det gælder Omega  - så det er op til dig at vurdere.
mvh
Tommy
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Helt enig i Tommys betragtninger (alt andet ville nok også mest give anledning til bekymring over mine udsagn  ) Viserne er ikke originale, Helt hvilken type er svært at sige, men ikke gyldne, nok blåanløbne og kraftiggere. Tiden 1925 til 1935 virker også helt OK med den lidt sammenpressede bøjlefacon.
At du ikke lige kan åbne det med en negl er lidt underligt, specielt hvis du erstatter neglen med en kassekniv eller anden kniv, men skal du til Peter kan du jo bare vente og undgå ridser. Omegas standard 15 stens værker er velkørende, men vil du ind i lomme ure, skal du overveje at finde deres (eller andres) highgrade værker, ofte med skruede chatoner, flotte finreguleringer (mon ikke denne også har en god finregulering) og for de amerikanske - ofte flot dekorerede værker. Her vil reglen være, at 18 k guld generelt vil ha de flotteste værker, men også sølv ure kan ha high grade, hvor stål sjældnere har det og alm metal generalt næsten aldrig har det¨.
Flot skive i øvrigt
vh
•
Uret er købt fordi jeg er helt vild med skiven. Jeg har haft kasseåbneren på og fundet et sted hvor der er plads men det er på glas siden af midten og den "sprang ikke" lige op så jeg turde ikke brække i den hvis det var forkert.
Mvh
Thomas
•
Hej
Der er også et 'smil' på bagkasse siden af midten, hvis bagkassen ikke er drejet vil det være omkring kl 11
mvh
•
Tommy Munk Skrev:Hej
Der er også et 'smil' på bagkasse siden af midten, hvis bagkassen ikke er drejet vil det være omkring kl 11
mvh
Fedt, prøvede igen og jeg fandt sprækken ogden kom op, 38,5 L T1 og værknummer 9508925, kassenummer 10160821 og værken ser ud som nyt, billede i morgen.
Er det ikke 1943 ?
Takker!
Mvh. Thomas
•
Så et par billeder af maskinhuset.
Mvh.
Thomas
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Det er let at forstå at du købte uret pga designet - det er en vild flot skive. Super.
Eneste problem med lommeure er at man mangler den der vest med en lille lomme at bære det i. man kan dog vistnok købe sådan et læder etui til bæltet hvis man har lyst.
vh Baun
•
|