Spørgsmål vedr. mit Omega?
Hej Alle

Jeg har arvet dette Omega ur fra en engelsk relation og er rigtig glad for det. Det har ligget stille i mindst 30 år og gik med det sammme det blev trukket op Icon_e_smile

Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om uret:

Hvad hedder modellen?
Hvor gammelt er det?
Værdi? (Selvom det ikke skal sælges)
Urremmen er ikke original, så hvilken rem skal jeg sætte på og hvor kan man købe en sådan?
Uret er blevet gulligt med tiden. Er det noget jeg bør få renoveret/skiftet?

Jeg ser frem til at høre jer

Med venlig hilsen

Jeppe
Svar
Hej!

Det er et fint gammelt Omega. Kan du måle det på tværs ved siden af kronen (kronen skal ikke måles med) jeg vil tro det ikke er mere end godt ca. 30 mm i diameter.
Jeg tror det er fra 1940'erne.
Hvilken model det er, kræver uret åbnes. Bagkasssen skal skrues af og så kan man aflæse enten et referencenummer på bagsiden af kassen eller et serienummer (på de ældste) på urværket kan man finde et caliber nummer og ved hjælp af disse oplysninger kan betemme modellen.
Disse gamle Omega'er er desværre ikke voldsomt dyre, så en vurdering går fra 1.500 - 2.500 da den nok trænger til frisk olie efter så mange år.

Mvh. Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Tak for vurderingen Icon_e_smile

Diameteren er ca. 30 mm, så det er ikke så stort. Derfor har jeg også mistænkt det for at være et dameur, selvom det oprindeligt er båret af en mand.

Jeg må hellere få en urmager til at skrue bagkassen af, så jeg ikke beskadiger det.
Svar
Jeppe Godske Skrev:Tak for vurderingen Icon_e_smile

Diameteren er ca. 30 mm, så det er ikke så stort. Derfor har jeg også mistænkt det for at være et dameur, selvom det oprindeligt er båret af en mand.

Jeg må hellere få en urmager til at skrue bagkassen af, så jeg ikke beskadiger det.

I 30'erne og 40'erne var det normalt herreurene kun var omkring 30 mm. så jeg tror bestemt det er et herreur. God ide at lade en urmager tage bagkassen af så den ikke bliver ridset.

Mvh
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Hej Thomas

Du havde ret i din vurdering - fik en urmager (Krognos, Frederiksberg Allé) til at skrue bagkassen af , som ud fra serienummeret kunne datere uret til 1944. Jeg bestilte i samme omgang en tidstypisk sort rem til uret, så det bliver dejligt at kunne tage det i brug.

Mvh. Jeppe
Svar
Fint lille ur som kan blive ganske sjovt at bære - især når man kender "relationen".

Hvad sagde Jørgen til skiven? Mente han den kan renses?

vh baun
Svar
Han mente godt det kan komme til at se nyt ud igen, men synes det ville være en skam at fjerne tidens tand.

Mvh. Jeppe
Svar
Så kom der en rem på Icon_e_smile
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)