Det næste IKON ur - råd søges
#11
Joepete Skrev:Cartier Tank kunne også være et bud?

Hvis du har lyst til at få et overblik over vintage GS modellerne, så har Seyia Kobayashi skrevet lidt godt her:

[url]"http://www32.ocn.ne.jp/~kseiya/gs/history-e.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www32.ocn.ne.jp/~kseiya/gs/history-e.html[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja, jeg har læst det et par gange. Udfordringen mht. Grand Seiko er nok mest at finde det rette ur - og købe det til en ok pris. Svært at "forstå" priserne og også svært at afgøre originalitet mv.

Men måske tager jeg en chance en dag på sådan en.

vh Baun
Svar
#12
Enig med John. Cartier Tank er et ikon uanset hvad men mener om mærket.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#13
KlausM Skrev:Enig med John. Cartier Tank er et ikon uanset hvad men mener om mærket.
Mvh
Klaus

Aner ikke om John mener cartier er et Ikonur, men det var mig der skrev det og John citere det.... men det passe nok alligevel Icon_e_wink

vh Baun
Svar
#14
Jeg er enig i det John skriver. Den næste sætning er for egen regning Icon_e_biggrin
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#15
Baun Skrev:Reversoen er på listen - og konkurerer med Memovox om at repræsentere JLC, men en Reverso er helt sikker meget velkomment. Memovoxen lidt mere overkommeligt rent økonomist, men har hørt at de kan være lidt bøvlede "urmagermæssigt" - nogen erfaringer?

Jeg kan ikke forbinde AP RO og PP Nautilus med Vintage ikoner. Måske en fejl i mit hoved, men de repræsenterer "noget nyt" (og super dejligt) - men altså har de nogensinde været lavet med plexiglas?

Jeg kunne sagtens have en Reverso med safir-glas .... men rødderne skal gå tilbage til Plexi-tiden.

Cartier tank.... er også på listen, men igen lidt nede.


vh baun

KlausM

Jeps - det er jo lisom det jeg også siger (sagde).... - og ingen har modsagt det, så jeg undrer mig bare over at du lisom siger - uanset hvad man mener om mærket
Svar
#16
Jeps - Cartier Tank og / eller Santos (begge to blev produceret med et mekaniske- eller quartzværk, som var lidt for billigt målt med mærkets gloriøst historie. Der er sket en del dette angående i de nyere modeller).
Og - naturligtvis JLC Reverso.
Jeg formoder at du ejer allerede Omega 2254.50.00 - dykkeren med sorte skive (som, forresten, blev udvalgt i et eller andet engelsk ursitets / -magasinets top 10 liste af "mest ur for pengene gennem tiderne" - og det kan man kun være enigt om...)
Alle fire bestemt ikoner - den sidstnævnte dog måske for ny - med safirglas...
Men klassikerne er der også:
Longines Conquest (fabrikken producerede en flot remake - serie en gang i primo 2000, alle med plexi).
Eterna Kontiki (f. eks. Heritage Super Kontiki 1973).
Hilsen John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#17
Det er kun Ikoner i Vintage afdelingen der er i søgelyset for mig - eller i hvert fald med helt umiskendelige rødder der, så nej de nyere Omegaer er ikke interesante i den sammenhæng.

vh Baun
Svar
#18
Cartier er ikke lige populært i horologiske kredse men man kan ikke tage fra dem at de har en fantastisk historie og placering når det gælder smykker (tag fruen og kredtikortet med til New Bond Street i London). Deres Tank har et unikt design med kraftig inspiration fra Renault kampvognen (tank) fra WW1. Hvad der har ligget at værk har ændret sig med tiden men har ikke været synderligt udslagsgivende for urets success.
Jeg gentager derfor mig selv. Uanset om man bryder sig om mærket (især som juvelér) og betrager deres ure som smykkeure kommer man ikke uden om at de over tid har fremstillet et ikon.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#19
Hej Per

Uha, det er jo en dejlig retning din samling er gået i mod det sidste stykke tid - respekt for alle dine fine Omega ure, men JEG har svært ved at overskue forskellen på den når du smider + 100 stk op på et bord Icon_smil

Flere er vist nævnt her, men ellers kommer min liste som kunne være noget til din fine samling.

- JLC Reverso - super historie som går +80 år tilbage.
- Rolex GMT (ligger tæt på af sin 5513, så den ville jeg tag senere)
- AP RO eller PP Nautilus - KONGE ure og flot historie med at være de først "rigtig" luksus sport ure - dyre, AP ligger vel i ca +65K og PP + 150k når vi snakker vintage i god stand.
Cartier Santos eller Tank ( ikke ure jeg selv bryder mig så meget om - Santos 100XL er meget cool i forskellige versioner, men nok ikke den du ville gå efter)

Et god råd som du med garanti ved, gå efter det gode ur til den rigtig pris i stedet for at låse dig på lige netop et af de ure du søger, så finder man ofte det helt rigtig ur i lige netop den stand du vil have det i.
Mvh. Micki - DREAMWATCH
Svar
#20
Hej Baun

Skulle jeg vælge fra din liste ville det nok blive Carrera, og fra de andre forslag nok en Reverso. Begge har en stor historie bag sig og er vel generelle ikoner ikoner i urverden, men er de også ikoner indenfor deres eget mærke? Hos Heuer er det vel Monaco, og hos JLC er det vist ikke helt entydigt hvad de selv mener.

Af mærker der ikke er nævnt kunne du kigge på:
Breguet type XX, et ikon inden for pilot chronografer
Universal Geneve, Compax evt SpaceCompax
IWC mk XI, det er vel ret beset det moderne IWCs "moderur"

Fra JLC ville jeg som alternativ til Reverso foreslå en futurematic

/longbear
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)