Baun Skrev:og dette i pilot shape kasse er en bastard:
Mærke og model: Omega Seamaster 120 -
Årgang: 1970
Caliber: 1002
......... Og sådan er der jo mange ure som ikke rigtig accepterer at være rene dykker ure - eller racingure eller ?
vh baun
Bastard vil jeg bestemt ikke kalde den.
Men jeg gør høfligst opmærksom på, at der er tale om en Seamaster 200 - i god overensstemmelse med skivens påskrift.
Men sikke et herligt indspark, der giver anledning til at se tilbage på fænomenet "Pilot shape".
Seamasteren stammer fra en meget frugtbar design periode i Omega's historie - med en bred vifte af forskellige nye kasseformer.
Fra perioden kan nævnes nogle repræsentanter, der er afbilledet nedenfor, med deres første produktionsår.

1966 - Seamaster Chronostop ST 145.0007 kaliber 865 - En god repræsentant for "C-shape" urkassen

1968 Seamaster 200 ST 166.0091 kaliber 1002 - Omega beskriver i vintage databasen formen som "Pilot shape"
... måske med den året efter følgende: Flightmaster.

1969 - Flightmaster (gen 1) ST 145.0013 kaliber 910 - Omega'en, der mere end nogen anden har givet indhold til benævnelsen "Pilot shape".

1970 - Speedmaster Professional Mark III - ST 176.0002 kaliber 1040 - Her findes en lignende "Pilot shape"
... der nok er så "puklet", at den er bedst tjent ved at blive benævnt "Tourneau shape".
Iøvrigt en "højdespringer" indenfor ure med manglende ergonomi. Når den sidder på oversiden af håndleddet vil den om på undersiden - og vice versa.

1970 - Speedmaster Mark IV - ST 176.0009 kaliber 1040
- Der er en flot repræsentant for, at Omega sideløbende med "Pilot shape" (eller Tournau form) holdt fast i "C-shape".
Når jeg har kaldt perioden "frugtbar" - skal forstås, at der fremkom et utal af forskellige ure.
Frugtbar opfattes oftest som et "+" ord; men jeg vil dog ikke fordre, at alle (eller nogen) synes godt om resultatet af frugtbarheden.
Omega anvender selv termen "Pilot shape"; og den hænger vel mest på typeeksemplet Flightmaster, der dog ikke var den første med formen.
Det bliver åbenbart heller ikke den sidste med formen, da vi (spændt?) kan forvente en X-33 kreation i Flightmaster kasse.
Såfremt det bliver tilfældet, vil der ikke være tvivl mulig om, at her er et "vaskeægte" pilot ur.
Med venlig hilsen - Geodoc