Det næste ur - Panerai
Hejsa,

Jeg er ganske nye her på forumet og min ur samling er heller ikke noget specielt, men de har begge en stor betydning for mig. Et Certina DS Diver som mit "første" ur og dernæst et Omega Planet Ocean.

Nu er tiden så kommet hvor jeg er begyndt at kigger efter endnu et ur til samlingen og denne gang skal det et Panerai, et Pam 233.

Men da mit kendskab til Panerai ikke er særlig stort, vil jeg høre, om I kan komme med nogle tips, fortælle mig om et Pam 233 er et godt valg, er der andre Panerai ure man kan sammenligne den med samt er der andre Panerai ure I vil fortrække fremfor et Pam 233?

Jeg er helt vild med 1950 kassen og det buede safir glas, GMT funktion er jeg ligeglad med .

Jeg plejer altid at købe nye ure, men vil I turde købe en Pam 233 brugt - samt kan I anbefale nogle steder at handle ure både nye som brugte?

På forhånd tak.

Mvh. Tue
Svar
Hej Tue, 233´eren er et fantastisk ur. Jeg har selv en 233, og 233´eren er virkelig gennemført på alle måder. Det buede glas og værket, der kører præcist på sekundet, er ting, der gør, at det nok er det lækreste ur, jeg har haft til dato (inkl de fleste Rolex-modeller). Hvis du køber brugt, kal du være obs på, at de første serier (I og J) vist havde lidt problemer med indikatoren for gangreserve, der kunne sætte sig fast. Det problem er dog løst med med overgangen til am/pm indikatoren for GMT-viseren. Men under alle omstændigheder et superflot ur, som man ikke bliver træt af at kigge på. Tjek evt chrono24.com for brugte modeller. Der ligger et par stykker hos anerkendte tyske sælgere.
Svar
Hej og velkommen til forummet Icon_e_biggrin

Du kommer ikke til at fortryde et Panerai indkøb IMHO Icon_e_wink
Du har to fine ure ure allerede, og et Panerai vil supplere dem fint.

233´eren er et fantastisk ur, som jeg ikke ville være bekymret for at investere i.
Der var lidt "issues" med de første, som "mtp" også skriver.
Så hvis det er en af de ældre modeller, så skal du sikre dig at problemmet ikke eksisterer.

Er der andre ure, som man kunne vælge over et 233.......godt spørgsmål, som kun du selv kan besvare.
Kig på alle de forskellige modeller på nettet og giv dig god tid Icon_e_biggrin
Hvis du ikke allerede kender den, så er du nød til at tjekke denne side ud [url]"http://www.paneristi.com/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.paneristi.com/[/url]

Det ser ikke ud til at nogle af de kendte "good guys" i DK, har nogen 233´er i øjeblikket, så det er tålmodighed eller udlandet.
[url]"http://www.dreamwatch.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.dreamwatch.dk/[/url] har dog flere gange haft nogle på lager i den senere tid.

Held og lykke med det kommende indkøb Icon_e_biggrin
Svar
Hej Tue.
233 er et fedt ur og skiller sig markant ud ved at være den første PAM med inhouse værk. 1950'er kasse og domed glas gør det bare fedt. Jeg kan desuden godt lide sandwich skiven og de brede visere. Her er min 233 og min 212:
İmage
İmage
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Tak for Jeres hurtige og meget positive svar. Icon_smil

Kan I fortælle, hvad der er så specielt ved 1950 Kassen samlingen med andre Panerai ure.

Har også kigget og læst om disse 2 Panerai modeller 312 og 351. Hvad er den store forskel på disse 2 modeller samlignet med et Pam 233, bort set fra at 351 er i titanium. Går man glip af noget ved køb af en af disse modeller frem for et Pam 233?
Svar
Er der et sted man kan se nogle af Panerai modellerne "live" inden man beslutter sig for hvilken model det skal være - jeg bor i Odense. Det er flere år siden jeg havde et tilfældig Panerai ur i hånden for første gang, så det kunne være rart at se nogle af modellerne "live" igen.

Mvh. Tue
Svar
312 og 351 er meget ens og kunne godt minde om en 233. Der er dog markante forskelle. De er begge med inhouse auto værk og de har ikke domed glas. De er begge fede ure og gode alternativer hvis man vil ha 1950'er kasse og spare lidt på budgettet. De vil nok føles større på armen idet auto værket fylder mere i højden i forhold til det manuelt optrukne.
1950'er kassen har et design der går tilbage til 50'erne. Jeg synes den syner lidt lettere i forhold til den mere udbredte Luminor kasse.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Hej KimT og mtp.
Kunne i ikke lige henvise til hvor det er i læser eller har hørt om denne sammenhæng mellem PR indikator og AM/PM visning problemet på de tidlige 233'ere?
Jeg har ikke selv problemer med min 233 men er nysgerrig for jeg har ikke selv kunne finde en årsagsforklaring.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Jeg har aldrig læst (eller påstået) at der var en sammenhæng imellem powerreserve og am/pm indikator.
Det som jeg dermod snakker/skriver om er, at på nogle af de første 233´ere var der problemer med netop powerreserven.

Jeg kan huske at jeg læste flere steder, at folk fik skiftet deres skiver for at løse problemet.
Jeg mener at det var pga. at den "revne" som powerreserven kører i, var for small ifht. selve indikatoren og dermed satte indikatoren sig fast.
Jeg mener også at huske at man kunne "teste" det ved at lade den løbe helt ned og så se hvor den stoppede.
Hvis problemet er tilstede, stopper indikatoren ved 2 dage, istedet for at løbe helt ned.

Jeg læste en masse om det på Paneristi, men det er lang tid siden.
Jeg kan bla. huske at der var en der skrev følgende...
Der findes to typer 233 i I/J/K-serien. Dem der HAR fået skiftet skiven og dem der SKAL have skiftet den.

Til sidst, skal det siges at jeg tror ikke det var et problem på alle og nogle gange bliver "små" problemer blæst på op internetforums Icon_e_surprised Icon_e_wink

Jeg ville ikke have nogle betænkligheder ved at købe en 233, men jeg må indrømme at jeg ville tjekke om powerreserven kører helt ud Icon_e_wink
Svar
Beklager jeg ikke fik formuleret mig klart Kim men du henviser til det mtp skriver. Ved du hvorfor man gik bort fra den gamle type skive?
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)