Skal jeg købe et Omega eller et IWC
#1
Hej,

Jeg er på udkig efter en rigtig klassiker og håber I kan hjælpe mig med en beslutning:

Skal jeg vælge et Omega Seamaster Planet Ocean (2200.50.00), eller et IWC Pilots Classic (IW371701)???

Det er vigtigt for mig at uret er med et kvalitetsværk, robust, er sejt også om 15 år, kan bæres til både jakkesæt og T-shirt, og at jeg får meget ur for pengene.

Please help!!
Svar
#2
Urolig Skrev:... en rigtig klassiker ...

... er sejt også om 15 år...

Jeg tror ikke nogen af disse to ure vil blive "rigtig klassiker". Hvilke ure, der er det, kan man diskutere i dagevis. Jeg nævner blot ét, som alle vist er enige om: Omega Speedmaster

Jeg tror, at IWC'en er mest tidløs, og derfor vil holde sig "sej" længst. Måske er det fordi, jeg er IWC-samler Icon_smil

JK
Svar
#3
Tak! Forestiller mig også at IWC har et bedre værk end POen...?

Jeg burde nok have skrevet "tidløst" istedet for "sejt", som du også skriver. Det jeg mener er, at jeg helst ikke vil bruge en masse penge på et ur, som kun er smart nu. Jeg vil så vidt muligt anskaffe mig et ur som jeg synes er ligeså lækkert om 15 år, som i dag. Og skulle jeg vælge at sælge det, ville det være attraktivt også om 15 år og dermed holde en god pris.
Svar
#4
Velkommen til forum Icon_e_wink

De to ure, som du har inde i dine overvejeler, er meget forskellige, synes jeg. Går du udelukkende efter designet, eller også efter funktionerne - f.eks. chronograf funktion på IWC´en ?

Det vil være rent gætteværk, hvilke ure, der holder priserne 15 år frem, og med mindre du er meget inde i f.eks. Rolex´ modeller, så tror jeg godt, at du kan regne med en pæn "afskrivning" ved at have brugt et ur i 15 år Icon_e_wink Generelt vil jeg dog sige, at taler vi nypriser, så mister IWC rigtig meget værdi fra du træder ud af butikken med uret om armen, hvor PO´en - på den korte bane - ikke vil tabe så meget. Når det er sagt, så er priser jo ikke alt. Det er meget vigtigere, at du finder det rette ur for dig i de næste mange år frem - eller indtil det næste urkøb hiver så meget i dig, at du er nødt til at købe Icon_e_wink Icon_razz

Som JK har været inde på, så har Omega Speedmaster et holdbart design. Cartier Tank har, mig bekendt, også et design, som har været uændret i mange år, ligesom f.eks. Rolex Sub også har det. Breitling Navitimer kunne måske også være et kig værd ? Der er rigtig mange muligheder for dig, så god vind med projektet Icon_e_biggrin
De venligste hilsner, John
Svar
#5
Hvis jeg ikke tager helt fejl, så er IWC´en udstyret med et modificeret Val.7750.
Uden tvivl fint modificeret, men stadig et basisværk som jeg ikke opfatter som "bedre" end cal. 2500 med co-axial i PO´en.

Begge værker er fine arbejdsheste, som jeg ikke ville være bekymret for.
Der var dog lidt problemer med de første versioner af cal.2500 værket, men det er løst i de nyere versioner.

Mht. hvordan man har det om 15 år, så er det UMULIGT at sige.
Jeg har købt ure, som var perfekte og 2 måneder senere var de solgt Icon_rolleyes
Hvilket der passer bedst til din stil, kan du kun selv afgøre.
Der er ikke to meninger der er ens, når vi taler om hvilket ur der går til hvilket tøj.

Klasikkere kan man ikke kalde nogle af dine "muligheder" som de andre har nævnt.
Men stadig rigtig fine ure, som kan give dig mange gode år.
Jeg har selv et PO, som jeg er fint tilfreds med.

Held og lykke med valget Icon_e_biggrin
Svar
#6
Jeg tror du ville blive glad for begge modeller, men som JK skriver, så ville et sikkert valg af et tidløst ur være et Omega Speedmaster. Jeg har selv et, som jeg er super glad for. Det er et ur som går til stort set alt (måske lige untaget dykning) Icon_e_wink . Derudover har det jo en utrolig interessant historie Icon_razz .

İmage
Svar
#7
ikke for at genere Po-en, men så´n som jeg ser den fra intro til nu, så er hypen om den forsvundet, og de kan findes rundt omkring til rigtig gode priser, en orange lynette var et frisk pust, men nok ikke langtidsholdbar.....Så hellere en Speedmaster.......

her er IWC nok også noget mere konservative, og dermed mere langtids holdbare......imho.

Mikael
Svar
#8
Hm, Speedmaster til jakkesæt?
(Jokke, jokke...)

IWC aner jeg ikke noget om.

Omega PO har ut. næsten lige købt, blot med orange lynette, og det du nævner vil nok kunne holde til både jakke og t-shirt.
Måske vil jeg også bruge mit ur med en jakke?

At dedikerede Rolex-fan's skriver viser jo blot mangfoldigheden på sitet.

Om prisen holder er vel rimelig svær at udtale sig om, som det nævnes flere steder i tråden.

Vh.

OB
Svar
#9
Som andre nævner bliver "PO" aldrig en klassiker. Og det er der mange grunde til.

Skal du have et nutidigt Omega som med garanti bliver en klassiker fordi det allerede er det, så skal du have et Seamaster300.

IWC er et fantastisk mærke som symbolisere god "kender" smag.
Svar
#10
OleBent Skrev:At dedikerede Rolex-fan's skriver viser jo blot mangfoldigheden på sitet.

Hvem af ovenstående er det lige præcis du hentyder til??

Ingen anbefaler så vidt jeg kan læse mig til Rolex i denne her tråd...

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 5 gæst(er)