Hjælp til køb af 5513 fra 1970
#1
Jeg har endelig besluttet mig for, at jeg går efter en 5513 fra 70'erne i stedet for at købe et nyt ur.

Da jeg ikke ligefrem er nogen kender - min viden beror på et par måneders interesse og lige pendling mellem Klarlund, Rolex-butikker i Italien og Tyskland og Juveler Edmund Arnold og Franz Jaeger And me - har jeg brug for lidt hjælp, inden jeg føler mig klar til at købe. Bevares, jeg ved da lidt, men en kender, der kan se, at lænken er fra dér og dér og alt er som det skal være, det er jeg altså ikke.

Nuvel, jeg har fundet en Submariner 5513 fra 1970 med papirer fra Klarlund samt kasse og originale reklamedokumenter hos Juveler Edmund Arnold i Skoubogade i København til knap 40K. Jeg er rigtig lun på uret, men har brug for lidt mere viden, inden jeg tør indgå i en egentlig handel. Derfor håber jeg på, at I kan hjælpe mig med det sidste stykke ud i i mit måske første køb af et Rolex - ja, faktisk er det mit første ur nogensinde Icon_e_wink

Mine spørgsmål er:

•Hvordan kan jeg vide, at alt er, som det skal være (uret er 100 procent originalt (også indvendigt) og ikke stjålet), når jeg ikke køber det hos en autoriserede Rolex-forhandler?

•Er der nogen, der har handlet med Juveler Edmund Arnold og kan anbefale forretningen, som et godt sted at handle et vintageur? - I min verden virker de meget kompetente og ærlige.

•Bør jeg tage nogle forholdsregler, når jeg handler ur hos en uautoriserede forhandler? Bør jeg fx insistere på at få uret testet igennem hos en autoriserede forhandler som fx Klarlund (koster 975 kroner)

•Der er papirer på et ur-service fra Klarlund fra 2008. Hvornår vil jeg have skullet lave et service igen efter jeres opfattelse?

Jeg har vedhæftet et par billeder af uret fra annoncen.

Og så vil jeg med det samme nævne, at hvis forhandler Juveler Edmund Arnold læser med, så er det ingenlunde for at anfægte noget. Det er blot for at være helt sikker på mit køb - de knap 40K, som uret koster, er rigtig rigtig mange penge for mig.

Jeg håber, I kan hjælpe mig. Og tak!

/Lasse
Svar
#2
Hej.

Siden du nævner papirer og Klarlund går jeg ud fra du er indstillet på at betale en mer pris for disse samt tilhørsforholdet til forhandleren. I givet fald hvilke er der da tale om?

Mht dine spørgsmål:
1) Ved at vise billeder her på forum kan du med stor sansynlighed for vished for om uret udvendigt er korrekt og originalt. Om værket og bagkassen er korrekte kræver at uret åbnes. Det er dog meget sjældent at værket ikke er i orden eller fusket med forudsat uret går som det skal. Om det er stjålet eller ej får du aldrig 100% vished for. Politiet kan fortælle om det er registreret hos dem.
2) Check good/bad guys her på forum.
3) Prøv med lidt flere billeder her så tror jeg du får en idé om et check hos Klarlund er relevant. Det er dog en god idé lige at se værket og sikre det er i god stand. Om Klarlund gør det uden beregning ved jeg ikke.
4) Service af uret bør ikke være relevant de næste 2-10 år men for at sikre vandtæthed bør du nok høre Klarlund hvad de anbefaler. Det kan være en trykprøvning er nok.

Jeg vil ikke vurdere pris men synes du skal se på chrono24 hvad sådan en 5513 går for. Generelt set har stand og papirer (pakken) stor betydning for prissætningen.

Hvad er serienummeret på uret (3 første cifre)?

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#3
Tak for svar!

Ja, jeg er indstillet på at give mere, fordi der er papirer med fra Klarlund - disse er garantibevis fra Klarlund med serienummer i fin lille grøn Rolex-bog samt reklamemateriale. Herudover følger kassen som sagt med.

Jeg kan ikke få lov til at kopiere resten af billederne i i tråden: [url]"http://www.vintageure.dk/desktopdefault.aspx?tabindex=7&tabid=78&manufacturerid=73" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.vintageure.dk/desktopdefault ... turerid=73[/url] - find 5513 fra 1970 - der er alle billederne.
Svar
#4
Ser umiddelbart ud til at viserne er nye... det er i hvert fald ikke noget der trækker op i prisen.

Prisen virker i det hele taget til at være i den høje end. Jeg ville personligt hellere købe et userviceret ur - i god original stand - og så få det serviceret når tid er (evt. med det samme).

Således burde du kunne finde en 5513 til omkring 30-32K, og så ofre et service (4-5K) hos Klarlund.

Så har du en nyserviceret 5513 med 12 md. garanti fra Klarlund, og har samtidigt sparet 3-5K.


Det er præcis sådan jeg netop gjort med dette GMT fra 1971. Købte det og sendte det nærmest direkte til Klarlund (Totalpris < 28K).

İmage
Svar
#5
Dette med papirer er et vidt begreb. Hvad er det der gør at du tror uret er oprindeligt købt hos Klarlund for efterhånden ca. 40 år siden og som du vil betale ekstra for?
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#6
Er ret sikker på at det er det ur, som brugeren "Hedegaard" herinde tidligere har købt og senere solgt til Juveler Edmund Arnold
Er ikke 100%, men jeg tror det Icon_e_biggrin

Der har tidligere været en tråd ang. uret med en del info.....

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=13486" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=2&t=13486</a><!-- l -->
Svar
#7
Kim T Skrev:Er ret sikker på at det er det ur, som brugeren "Hedegaard" herinde tidligere har købt og senere solgt til Juveler Edmund Arnold
Er ikke 100%, men jeg tror det Icon_e_biggrin

Der har tidligere været en tråd ang. uret med en del info.....

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=13486" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=2&t=13486</a><!-- l -->" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Korrekt Icon_e_biggrin - var lige ved at lave et indlæg...

Uret serie nr. er så vidt jeg husker 1.68.... og uret er fra andet kvartal 1967 og dog først solgt hos Klarlund i 1970! Da Kenn som arbejder hos Juveler Edmund Arnold købte det af mig fulgte der dobbelt boks sæt, diverse booklets og IKKE det org. punched certifikat med fra Rolex! Dog hvad der formodes må være org købspapirer fra Klarlund... Ved ikke hvad der følger med uret nu!

Værket er i super stand og som Juveler Edmund Arnold skriver er det næsten lige blevet serviceret og ikke rigtig blevet brugt siden! Skiven og viserne er originale og i SUPER stand med lækker matchende patina. Lynette indlægget er ikke det org fat font men et service indlæg dog med tritium perle.


Har desuden en farlig masse billeder af uret, men ved ikke helt om det er på sin plads at poste dem her da jeg jo ikke har noget at gøre med uret mere !?
Simon Hedegaard
Svar
#8
Hej

Du kan eventuelt prøve at kontakte Gufle herinde fra forummet da han har et lignende ur tilsalg, som mangler certifikatet men ellers er komplet med alle bokse og booklets og anker, og det koster såvidt jeg husker 36000 kroner.

MVH Peter
İmage
Svar
#9
Umiddelbart ser det fint ud. Mht. punched papers så vær obs. på, at det ikke var standard dengang. Men der bør følge et certifikat/serie nr. bevis med af en eller anden art, hvis uret skal være komplet. Er alt komplet er prisen på 40 k fair.

Som Hedegaard skriver er lynetteindlægget af nyere dato og det samme gælder lænken. Du betaler 8-10 k for tilbehøret, så få lige styr på om pakken er komplet, for ellers ville jeg mene prisen er til den tunge side.

Har handlet med Kenn og Juveler Arnold flere gange så der skal du ikke være nevøs.

/Mads
Svar
#10
lesse Skrev:•Er der nogen, der har handlet med Juveler Edmund Arnold og kan anbefale forretningen, som et godt sted at handle et vintageur? - I min verden virker de meget kompetente og ærlige.

Jeg har (også) handlet med Kenn og Juveler Edmund Arnold op til flere gange og har været fuld ud tilfreds hver gang! Icon_e_wink

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: