Seiko 7sX6'ere - nogle spørgsmål
kristofferJ Skrev:Bruger dine ure batterier af 100% guld?

Nej...men det er åbenbart hvad de københavnske urmagere jeg ringede til og besøgte prøver at hive ud af kunderne.

/Kenn
Svar
Hvis du har svømmet med uret, så har du nok årsagen til, at knapperne har det som de har det ... Icon_e_confusedIkke for at træde i det, men uret er simpelthen ikke konstrueret til svømning/dykning - sorry !

Jeg kan ikke forstå, at der kan laves et prisoverslag på en reparation, med mindre uret har været adskilt ? Jeg bor på Fyn, så jeg kender ikke nogle urmagere på Sjælland, men hvis du ikke finder nogen, så er der jo også mulighed for at ringe til Peter i Horsens (Poulhalse.dk er hjemmesiden), for at høre, om han gider tage et kig på uret, og så komme med et overslag på reparationsudgifter. Jeg er ret sikker på, at knapperne kan skiftes, eller at de skal have lidt "smørelse", og så kører det hele igen - med mindre der er trængt vand ind andre steder, og har gjort skade. Dette kan dog først konstateres, ved at åbne uret Icon_e_wink

En ganske almindelig urmager burde dog kunne liste bagkassen af uret, og så konstatere, hvorvidt en reparation er mulig eller ej - ville jeg mene ...

Du kunne måske starte med at dryppe lidt siliconeolie ind til trykknapperne, og se om det har en gavnlig effekt ? Det burde der ikke kunne ske det store ved, sålænge du holder lidt igen med "bøtten" Icon_razz
De venligste hilsner, John
Svar
Alle dem jeg snakkede med ville bare sende det videre til Seiko, selv om det var Seiko forhandlere. Både efter batteriskift og reperation forespørgslerne, hvor jeg fik enslydende høje priser fra Seiko forhandlere, følte jeg mig lidt taget i en vis legemsdel. De 200 kr uden trykprøve virkede også som en standard pris hos de 3 forhandlere.

Er det sådan en normal åbenbaring for nye folk i det her forum, at man ikke må svømme med et ur som der står "100 m" på. Det virker sådan lidt vildledende at skrive 100 m på uret, men lad det ikke komme i vandet overhovedet Icon_e_confused Jeg har en Garmin GPS og en Fenix LED lygte som er certificerede vandtætte ned til 4 m og garantien dækker hvis det fejler? Har tabt begge på en kanotur ned i 1 m vand uden problemer efterfølgende.
Svar
Har du brugt knapperne under vand?
Har læst et eller andet sted at det normalt er fyfy

Vh
Svar
kristofferJ Skrev:Har du brugt knapperne under vand?
Har læst et eller andet sted at det normalt er fyfy

Vh

Leger ikke med knapperne i vandet eller under vandet Icon_e_wink

/Kenn
Svar
Du kan læse lidt om iso ratings herinde http://en.wikipedia.org/wiki/Water_Resistant_mark

Vh
Svar
kristofferJ Skrev:Du kan læse lidt om iso ratings herinde http://en.wikipedia.org/wiki/Water_Resistant_mark

Vh

Tak for linket, der står jo netop også følgende:

Water Resistant 50 m
Suitable for swimming, white water rafting, non-snorkeling water related work, and fishing.
NOT suitable for diving.

Water Resistant 100 m
Suitable for recreational surfing, swimming, snorkeling, sailing and water sports.
NOT suitable for diving.

Dvs. man kan godt svømme med et 50/100m ur...og man kan godt snorkle (dvs. let overflade dykning det som på engelsk hedder snorkeling) med et 100 m ur. Ingen af dem kan bruges til seriøs dykning.

[url]"http://en.wikipedia.org/wiki/Snorkeling" onclick="window.open(this.href);return false;">http://en.wikipedia.org/wiki/Snorkeling[/url]

/Kenn
Svar
Hej Kenn

Jeg ville gå et skridt videre i mine konklusioner, end du gør. For en ting er, hvad man KAN gøre med uret, og noget andet er, hvad uret er skabt til at kunne HOLDE til Icon_e_wink

Som nævnt lidt ovenfor, så er Seikos divere konstrueret fra ende til anden med dykning til formål. Dette bevirker, at der er forskellige "sikkerheder" omkring glas, krone, lynette osv, i form af pakninger og holderinge. Et 100m sportsur er skabt til at kunne holde til lidt af hvert, også en svømmetur, og kan dermed betragtes som værende et allround ur. Det har IKKE samme opbygning som en diver. Svømmer man ofte med et allround ur, så er man gået fra at anvende det som allround ur til dykkerur, og dét er uret ikke skabt til at blive brugt som. Man kan så være heldig, at uret holder i en periode, men jeg vil hævde, at på et tidspunkt går det altså galt. Det kan være over tid eller det kan ske pludseligt.

Summa summarum: Ved man at man skal svømme eller dykke med sit ur, så køb en diver for at være på den sikre side Icon_e_wink

Der kan læses lidt uddybende om vandtæthed her: [url]"http://quartzimodo.com/whats-water-resistance-about/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://quartzimodo.com/whats-water-resistance-about/[/url]
De venligste hilsner, John
Svar
Jeg er fuldstændig enig med John, men jeg har været heldig med mit Seiko.
Det må vidne om kvaliteten, at mit 7 år gamle Seiko (100m) med chronograf stadig fungerer 100%
Det har fået MANGE tæsk og har været med til MANGE vandsportsaktiviteter. (deriblandt dykning)

Det tikker lystigt derudad, uden nogle problemer Icon_e_biggrin

Skulle jeg købe et ur idag, som skulle bruges meget i vandet, ville jeg dog ikke købe noget med en rating under 300m
Svar
Synes det bliver lidt ordkløveri og tænken over hvad uret er lavet til. Wiki artiklen beskriver det vel egentlig fint Icon_e_biggrin

Jeg arbejder selv i et fag (IT) hvor man kan diskutterer om man skal gå med bælte, seler, livrem, eller en kombination af af 2 eller 3 af dem. Man kan altid diskutterer hvor meget på den sikre side man skal være. Personligt tror jeg mere knapperne på mit ur blev slidt op, fordi det er dem der sidder ind i mod hånden og jeg derfor tit ramte dem, når jeg bøjede hånden opad.

Jeg lover at købe en 200m Monster eller bedre, hvis jeg begynder at dykke med iltapparat eller svømmer mere end de sædvanlige par danske sommer måneder Icon_cool

Jeg har altid holdt mine ure ude af klorvand eller badet, da sæbe eller klor aldrig er godt for gummiforseglinger.

/Kenn
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)