5513, 1680 eller 16800???
#1
Hey,

Jeg skal have et Rolex Sub med mat T skive.

"Problemet" er bare at jeg ikke kan bestemme mig for 5513, 1680 eller 16800. Prisen er stort set den samme så vidt jeg kan se (16660 er udeladt pga. pris).

5513:
Icon_e_biggrin originalen, dome plexi
Icon_e_confused dato, værk(?)

1680:
Icon_e_biggrin dato, plexi (men ikke så pæn plexi som 5513),
Icon_e_confused værk(?)

16800:
Icon_e_biggrin dato, værk
Icon_e_confused(safir)

Hjælp! Hvad ville du vælge og hvorfor? Icon_question Icon_question
Svar
#2
feilersen Skrev:Hey,

Jeg skal have et Rolex Sub med mat T skive.

"Problemet" er bare at jeg ikke kan bestemme mig for 5513, 1680 eller 16800. Prisen er stort set den samme så vidt jeg kan se (16660 er udeladt pga. pris).

5513:
Icon_e_biggrin originalen, dome plexi
Icon_e_confused dato, værk(?)

1680:
Icon_e_biggrin dato, plexi (men ikke så pæn plexi som 5513),
Icon_e_confused værk(?)

16800:
Icon_e_biggrin dato, værk
Icon_e_confused(safir)

Hjælp! Hvad ville du vælge og hvorfor? Icon_question Icon_question

Priserne er ikke de samme. Hvis du regner med at urene er i samme stand, så ligger de prismæssigt:

1. 1680
2. 5513
3. 16800

Hvad er dit budget og er du ligeglad med tilbehør som boks, certifikat etc.?
Svar
#3
Budgettet er ca. 30-35k (med lidt fleksibilitet).

Det vigtigste for mig er urets stand, så kommer B+P i anden række.

Synes priserne i US er rimelig gode pga. den lave $$.

Hvad ville du købe?
Svar
#4
feilersen Skrev:Budgettet er ca. 30-35k (med lidt fleksibilitet).

Det vigtigste for mig er urets stand, så kommer B+P i anden række.

Synes priserne i US er rimelig gode pga. den lave $$.

Hvad ville du købe?

Med det budget er alle modellerne indenfor rækkevidde. De mest interessante set med samlerøjne er nok en matskivet 1680 eller 5513 og det er da også en af de to, jeg personligt ville vælge. Kombinationen af plexi glas og matskive/tritium har en charme, som du efter min mening ikke helt får med en 16800 med safir glas. Safir glas er dog praktisk i hverdagen.

Jeg ville prøve at finde et upoleret eller evt. meget let poleret eksemplar i oprindelig stand med korrekt skive, visere, lynette, datohjul etc. Der er ikke noget som et upoleret vintage Rolex, som ikke har fået høvlet den oprindelige finish af, efter talrige poleringer. Du må så til gengæld nok leve med et par skrammer.

Jeg har et 1680 med alt tilbehør/certifikat i upoleret stand (er ikke til salg), som du gerne må se, hvis du er interesseret.
Svar
#5
Mange tak for det fine tilbud, bor du i nærheden af Kbh?

Uret skal bruges som hverdagsur, men i rotation med andre ure. Så det skal kunne holde til at blive brugt.

Kan man få nyt glas til plexi modellerne (1680 og 5513)?
Svar
#6
Jeg kan bedre lide det domed glas på 5513 end hockeypukken på 1680. Så ville klart vælge 5513 selv om det mangler datoen. Desuden er den lige 5-10 k billigere. Glasset er let at skifte og koster 200-300 kr. Desuden kan du let fjerne småridser selv med Autosol eller Polywatch. Tager 2 min polering og er derefter som nyt.

16800 er det Sub af alle der taler mindst til mig overhovedet. Har haft 3-4 stk gennem tiden og de er alle røget ud igen på no time.

Men prøv dem på armen og køb det der tiltaler dig mest. Jeg ville ikke gå efter et upoleret. Det koster dig let 5-10 k ekstra og skal du alligevel bruge til dagligt får det hurtigt brugsspor alligevel. Jeg ville gå efter et pænt ur hvor det hele er i pæn stand og oprindeligt.

/Mads
Svar
#7
Mads, tak for godt svar som altid.

Jeg har set på flere at urene at skiven kan være fin, men at viserne er "irrede" (rust?).

Er det et tegn på at der har været fugt i uret?
Svar
#8
Et hurtigt ekstra spørgsmål til eksperterne Icon_redface

Jeg har set mange flotte 5513 med blank T skive fra sidst i 80'erne til salg.

Kan man sætte en mat T skive i et sådan ur, eller er det no go?
Svar
#9
Hej
Jeg har alle de 3 ref. Du spørger til(IKKE til salg Icon_exclaim ).

Da du skriver, at det skal indgå i rotation. Vil jeg sige at:

1) 5513 er den hurtigste, at tage på, da man jo IKKE skal stille den manglende dato Icon_e_wink Icon_exclaim .

2) 16800 er næst hurtigst, da den har quickset dato Icon_e_biggrin .

3) 1680 er den langsomste af disse 3, da den netop IKKE har quickset dato Icon_e_surprised .

Ps. Syntes personligt, at 1680érens lidt klodsede plexi er det fedeste Icon_cool . Virker i mine øjne meget ”toolwatch”, ikke så pænt, som 5513 eller 16800 praktiske safir.
Mvh Palle A.K.A Clubman
Svar
#10
Jeg ville vælge en plexi model, og det er lidt et smags spørgsmål. Selv kan jeg bedst lide en mat 5513 pga den ikke har dato. (jeg har selv en 5513 fra 1978)
vh Hans Henrik
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)