Svar: 596
Tråde: 42
Modtaget Likes: 41 i 21 svar
Givet Likes: 0
Jeg lurede på den med en ebay-sniper og fik den nøjagtigt for mit højeste bud. Skal jeg nu være glad for det - jeg ved det ikke (endnu)... det var ikke få penge, men den virker helt authentisk og i bedre tilstand end de fleste andre jeg har set i sidste tid (bortset fra en NOS, som jeg burde have købt, den var dog lidt dyrere).
Det er en Sherpa Jet med GMT-funktion, 36mm, i en tidlig version (GMT-viseren er sølv med gul tip, de senere har en flot sort/rød viser, og nogle har en gul/sort 24h-lynette). Der findes også et større model med en yderlig dreje ring som holder verdens byerne, men den er for stor for min smag, heldigvis er jeg derfor ikke nød til at købe den også  .
Nu er den vel snart på vej og kommer så sammen med:
Enicar Sherpa date 33
Enicar Sherpa Super Divette
Skift ur, når du står op!
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Ja uden at kende prisen er der kun at sige, at jeg synes den er flot og authentisk - 36 mm er tilmed en behagelig størrelse, og den vil sikkert virke stor fordi selve urtavlen og åbningen er så stor som tilfældet er. Sjovt at ha en Enicar samler blandt os
vh
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Det er da super Vintage ure at se til.
Jeg kender intet til mærket, men det ser gedigent og ordentligt ud. Ure med god udstråling.
Hvordan er værk-kvaliteten i urene - kan det fx. sammenlignes med Omega, Zenith, Eterne - eller?
Præcision, finish, robusthed og kan man få reservedele?
vh Baun
•
Svar: 420
Tråde: 27
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Jeg tror uret sikkert har kostet det det skulle.
Man kan altid ærgre sig over det ur man ikke lige fik købt.. but thats life 
Men flot ur. Håber du kan nå at få det med til på lørdag
Med venlig hilsen
Hans Jørgen
------
There comes a time in the affairs of man when he must take the bull by the tail and face the situation.
W. C. Fields
•
Svar: 340
Tråde: 8
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Det tyske mærke Chronoswiss benytter modificerede Enicarværker i de fleste af deres ure.
/Peter
•
Hans Jørgen Skrev:Jeg tror uret sikkert har kostet det det skulle.
Man kan altid ærgre sig over det ur man ikke lige fik købt.. but thats life 
Men flot ur. Håber du kan nå at få det med til på lørdag
Bestemt ikke - den kommer fra Hongkong og nåer det bestemt ikke, den skal jo også igennem told først  .
Men jeg bringer gerne de andre.
Baun Skrev:Det er da super Vintage ure at se til.
Jeg kender intet til mærket, men det ser gedigent og ordentligt ud. Ure med god udstråling.
Hvordan er værk-kvaliteten i urene - kan det fx. sammenlignes med Omega, Zenith, Eterne - eller?
Præcision, finish, robusthed og kan man få reservedele?
vh Baun
Reservedele fåes med held, og man kan altid købe noget at slagte. Hvad man ikke får er skiver og reservedele til kassen samt de forskellige lynetter og drejeringe der fandtes til Jet, Jetgraph, Super Diver, Super Divette etc. De er tæmmelig robuste, og det siges at kvaliteten er meget godt - nogle gange bliver det nævnt i samme kategori som Rolex endda (angående urværkets design og robusthed, åbenbart). Enicar gik jo desværre også falidt, på sidste minut, da Quartz-krisen var næsten overstået. Nogle værker som var tilovers blev købt af en vis Gerd-Rüdiger Lang, som siden har brugt dem i Chronoswiss ure.
Prøv at læse det her:
http://www.timezone.com/library/tmachine/tmachine0001
Den indeholder en masse informationer om tekniske detaljer.
og her (tysk):
http://uhrforum.de/enicar-uhren-t6725
og her (på fransk):
http://forumamontres.forumactif.com/t515...es-24h-gmt
Der findes kun ganske få chronometer certified Enicar (hvis overhovedet), men præcisionen kan man ikke beklage sig over. jeg synes det er et meget spændende mærke.
Hilsen,
Olof
P.S. og her: http://forums.timezone.com/pdf.php?th=327529
•
Jeg vil mene de ligger i området Omega/Eterna osv - ikke over, og nok sværere at få reservedele til, og heller ikke helt oppe hos de bedste chronometer Omega eller Eterna 3000 (også langt tyndere) men det er jo nok lidt individuelt hvordan de bedømmes.
Jules Racine kom som ganske ung fra Schweiz til USA hvor han byggede sin urfabrik op. De synes at ha haft et ganske stort salg i specielt østen, i alle fald er det der man ser vældigt mange vintage udbudt. Som tidl. nævnt betyder det også, at man skal se sig godt for i forhold til nye skiver. Specielt fra Indien er der masser af redialede (godt arbejde) Enicar.
Jeg har et stopur med navnet Racine, og Olof må jo i en Enicar samling se få fundet et ur med grundlæggerens korrekte navn Racine og ikke kun med den bagvendte stavning, der er ind i mellem nogle på bugten -specielt ebay.usa - lommeure o.l.
De brugte også generelt ganske gode eksterne værker - f.eks købte Enicar en del Valjoux 234 - en af de sjældnere valjoux kolonnehjulsmaskiner (bla.a. brugt af Panarei i nogle ure som idag er meget dyre).
De udgav selv nogle kronografer med de indkøbte værker, men måtte senere sælge nogle videre til andre. Denne Neptun kronograf i scharnier kasse med emalje skive - har netop et sådannne Enicar mærket valjoux 234 i maven
•
Angående kvaliteten har Du vist ret.
Angående Jules Racine: Det seer ud som om der er ingen forbindelse til Aristide Racine / Enicar:
http://forums.watchuseek.com/f11/enicar-...87411.html
Citat:The creation of the brand name seems a bit funny. Enicar was founded by Artiste Racine (Racine Watch Co) in 1914 in La-Chaux-de-Fonds, known as a mecca of swiss watchmaking and watchmaking tradition. If you spell R A C I N E backwards you will have E N I C A R. Complete name: Manufacture d`Horlogerie Enicar SA.
The business objective - when starting up the business - was the production of lever watches with a wide selection of movements.
Later the factory moved to Lengnau (Longeau), the german speaking part of Switzerland. Here a specialization took place, Artiste Racine got specialized into sports watches which have been sold unter his trademark „AR in a Pentagon“
which later changed (see gifs).
Starting in the 30ties ENICAR sold watches under the following brand names:
* Longeau
* Alprose
* Etsira
* Savillon.
These watches have been less expensive but weren´t of the same quality the top brand watches have been. "Swisbaby" was a wrist alarm watch made by ENICAR SA (pin lever movement 500).
In the 60ties (around 1962) ENICAR started to produce automatic movements of their own, the „Rubirotor“ is one example of Enicar´s timepieces out of that time period. Till that time ENICAR watches haven been fitted with "ebauches" made by A.Schild (AS).
ENICAR watches haven been known for their durability, they have been made to extremly high standards as many went to export to China where there has been only little watch making/servicing knowledge.
In 1956, members of a swiss Himalayan expedition relied on Enicar watches and as the history will tell you the expectations were fully met. The „Sherpa“ models have become world wide known after that; to name some models: Sherpa, Sherpa Time (with world timer bezel), Sherpa Ultradive (with inner dive time wheel), Serpa Star, Sherpa Jet.
The Enicar Sherpa Dive was rated wr to 200 M. The technical gimmick of this watch was a patented back, which was equipped with a bayonet socket (German: Bajonett-Verschluss, I hope I translated right or understandable at least).
The bezel was oil-embedded which should guarantee a long time faultless handling.
Accordingly the Sherpa Dive was used by military units. The watch was advertised as a part of the Rebikoff Dive Equippment by dive pionier Hans Hass.
Other interesting models (you may search google for pics which will lead you to some wonderful watches):
Enicar Automatic Digital Jump Hour (a watch which fitted the taste of the 70ties)
Enicar Sherpa Jet Graph (a chrono with bi-colour 24h bezel)
Sherpa Worldtimer
Seapearl
...
Sources:
Klassische Armbanduhren von A-Z, Gisbert L Brunner, Chr. Pfeiffer-Belli, Ebner-Verlag, ISBN: 3-87188-250-X
Wristwatches, same authors, Könemann editors, ISBN: 3-8290-0660-8,
Armbanduhren, 100 years of development, Kahle, Mühe, Brunner, Callwey editors, ISBN: 3-7667-1241-1.
Roland Ranfft skriver, at der er ingen forbindelse:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.c...1098284422
Alt det har jeg fundet her:
http://forums.watchuseek.com/f11/racine-...09914.html
Som indeholder til sidst det her:
Citat:.... They are related as I understand through the Gallet connection. Ariste Racine was Jules Racine cousin. There is some confusion in the stories that I have been told, but Ariste was not liked, or he did not get on with his uncle Gallet. So he went and did his own things.
Most Racine watches are made by Gallet. But this is not the same for the Enicar watches. Alprosa watches are made by Enicar. Some Longeau are also Enicar. ...
Så nej tak - jeg behøver ikke virkeligt et Racine-Ur.
Men man skal jo aldrigt sige aldrig...
Hilsen,
Olof
•
olof Skrev:Angående Jules Racine: Det seer ud som om der er ingen forbindelse til Aristide Racine / Enicar:
Så nej tak - jeg behøver ikke virkeligt et Racine-Ur.
Men man skal jo aldrigt sige aldrig...
Hilsen,
Olof
Der fik du korrigeret mig - jeg troede det var samme Racine - men fætre - tak
vh
•
Svar: 0
Tråde: 15
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
det er nok ikke sådan nogle i skriver om, men i skal da lige se dem
og husk at et gammelt ur bare er nyt ur der er blevet ældre