Lidt hjælp før køb af ny baby (Perpetual Date ref. 1500)
#1
Hej urfreaks,

Jeg har solgt min ellers elskede 16610'er og nu vil jeg have noget nyt. Eller det vil sige et vintage-ur.

Jeg er 23 år gammel og nogle vil måske mene, at det her ur er for morfar-agtigt til mig. Men jeg synes det er fedt fordi det er alsidigt, går til både jakkesæt og fritid, og samtidig signalerer mange af de værdier, som jeg forbinder med Rolex' brand. Måske endda i højere grad end min gamle Submariner, som i langt højere grad ligner andre ure til forveksling. Det er naturligvis ikke Rolex' skyld, at andre har efterlignet designet, men den her klokke er efter min mening mere unik.

Nu skal jeg ikke blive mere kontroversiel end godt er, så vi går hastigt videre i teksten.

Selvom Submarineren, som var fra 2007, var fed, så synes jeg den manglede lidt charme - patina om du vil. Derfor har jeg nu kastet min kærlighed på et nyt ur. Som overskriften også indikerer, er der tale om et Rolex Perpetual Date fra 1972, ref. 1500. Før jeg køber vil jeg dog lige have et par gode råd med på vejen.

Først, mit Submariner købte jeg i Danmark. Men det Date jeg har fundet, har jeg fundet gennem Chrono24 og sælger er en tysk urmager, som så vidt jeg kan se er Trusted Seller på Chrono24 og har været det længe. Hvad jeg skal lægge i det ved jeg ikke, men her kan I måske hjælpe?

Udover det, har I så erfaringer med at købe ure fra for eksempel tyske forhandlere gennem Chrono24?

Næste spørgsmål går på prisen. Først skal vi se et par billeder:

İmage
İmage
İmage

Standen er på Chrono24 sat til "1". Prisen er sat til 11.783 kroner.

Alt i alt - virker det som et godt køb? Jeg vil gerne have et ur jeg, som minimum, kan sælge for det samme, som jeg har købt det for.

Tillægsspørgsmål: Er versionen lig den nye, som kan ses her? Det spørgsmål henvender sig nok mest til de af jer, som har oplevet begge (nye og den gamle) i virkeligheden.

På forhånd tak for den tid og ekspertise I investerer i min tråd.
Omega Seamaster 300M '08 (ref. 2254.00)
Certina DS Podium Automatic '09 (ref. 674.7029.42.69)
Omega Seamaster 300M '04 (ref. 2264.00)
Rolex Submariner '07 (ref. 16610)
Rolex Turn-O-Graph '05 (ref. 116264)
Nu: Rolex GMT Master II '02 (ref. 16710)
Svar
#2
Hej Ulrik.
Det at man er Trusted Seller betyder blot at Chrono24 ikke har modtaget klager vedr sælger i den tid han har været registreret. Jeg har flere gange handlet hos tyske forhandlere som også har annonceret på chrono24 men det giver ingen garanti for at den næste handel falder heldigt ud. Jeg vil dog sige at tyske forhandlere har ikke ry for at snyde folk.
Bemærk at ref 1500 kun er 34mm. Det er altså noget mindre end en 16610.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#3
KlausM Skrev:Hej Ulrik.
Det at man er Trusted Seller betyder blot at Chrono24 ikke har modtaget klager vedr sælger i den tid han har været registreret. Jeg har flere gange handlet hos tyske forhandlere som også har annonceret på chrono24 men det giver ingen garanti for at den næste handel falder heldigt ud. Jeg vil dog sige at tyske forhandlere har ikke ry for at snyde folk.
Bemærk at ref 1500 kun er 34mm. Det er altså noget mindre end en 16610.
Mvh
Klaus

Hej Klaus,

Tak for forklaringen. Jeg ved godt, at 34mm er noget mindre. Og jeg synes faktisk i forvejen ikke, at min 16610 var særlig stort sammenlignet med andre ure, som f.eks. IWC Aquatimer, der er 42mm.

Men omvendt er der mere "ur" og mindre drejekrans, end der f.eks. er på Submariner. Og det får efter min mening uret til at se "større" ud - hvis du forstår, hvad jeg mener.
Omega Seamaster 300M '08 (ref. 2254.00)
Certina DS Podium Automatic '09 (ref. 674.7029.42.69)
Omega Seamaster 300M '04 (ref. 2264.00)
Rolex Submariner '07 (ref. 16610)
Rolex Turn-O-Graph '05 (ref. 116264)
Nu: Rolex GMT Master II '02 (ref. 16710)
Svar
#4
Bemærk at den naturligvis har plexiglas. Derudover er der slow-set på datoen ifht. de nye som jo er quickset.

Det specifikke ur synes jeg ikke har en super god skive. Nogle af tritium markørerne er lidt sløje og der er en kant af rust eller olie der hvor kassen rammer kanten af skiven. Viserne ser også ret anløbne ud. De har givet billedet så meget lys at det er usandsynligt svært at gennemskue hvordan den ser ud i real-life.

Prisen er vel i grunden ok. De sælges i butikker for 12-13.000 herhjemme så du kan nok altid få 11k som privat person.

FH
Svar
#5
Fætter Højben Skrev:Bemærk at den naturligvis har plexiglas. Derudover er der slow-set på datoen ifht. de nye som jo er quickset.

Det specifikke ur synes jeg ikke har en super god skive. Nogle af tritium markørerne er lidt sløje og der er en kant af rust eller olie der hvor kassen rammer kanten af skiven. Viserne ser også ret anløbne ud. De har givet billedet så meget lys at det er usandsynligt svært at gennemskue hvordan den ser ud i real-life.

Prisen er vel i grunden ok. De sælges i butikker for 12-13.000 herhjemme så du kan nok altid få 11k som privat person.

FH

Glimrende observationer. Jeg tror jeg spring over den her og holder fokus på drømmeuret i stedet. Det er bare så let at blive fristet undervejs - specielt når der alligevel er et pænt stykke fra min Submariner til en Daytona S/S.

Tak for hjælpen uanset!
Omega Seamaster 300M '08 (ref. 2254.00)
Certina DS Podium Automatic '09 (ref. 674.7029.42.69)
Omega Seamaster 300M '04 (ref. 2264.00)
Rolex Submariner '07 (ref. 16610)
Rolex Turn-O-Graph '05 (ref. 116264)
Nu: Rolex GMT Master II '02 (ref. 16710)
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)