Hvad betyder 3-minutters markeringerne.
#11
Lars Skrev::shock: Icon_e_surprised Icon_e_surprised Ja, undskyld, men jeg undres igen igen.
DET ER TELEFONTID og så er den altså ikke længere, nu gør i det til noget mere kompliceret end det nogen sinde
Med hensyn til tidtagning findes der eller fandtes der tidliger stopure og chronogafer der var dicimal inddelte = 1 time delt op i 100. De fandtes også delt op i tusindedel af en time. Jeg ved at Danfoss brugte urene, vi servicerede dem ret jævnligt, de blev netop brugt til tidsstudier..... Icon_e_surprised
en omgang på skiven svarede ca. til 3 sek. så vil ikke ind på svingningstiden
Jamen vi er jo helt enige - jeg gik bare ud i lidt forklaring - også fordi jeg slet ikke kan se hvad man skal med en inddeling der viser 5 - 10 og 15 % af en time. Tænk hvis operationen tog 2,6 sek så skulle man til at regne om tilo at 3 sek er 5% og hvad der 2,6 sek så.

Jeg har - flovt nok - også et stopur af disse decimal inddelte 1000 inddelt - men hitter ikke billedet nu, så til "erstatning får du en - skøn skala at se på- - en rigtig hastighedsmåler i detaljer - men også med tiendedels indeling af minuttet - vist her:
İmage
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#12
Nu har det jo ikke noget med hvad du kan forestille dig at gøre
hanover,så længe der ikke er noget sagligt om de 3-6-9
kan det lige så godt være noget med at koge et æg,
omega's svar glemmer vi
Svar
#13
calle133 Skrev:Nu har det jo ikke noget med hvad du kan forestille dig at gøre
hanover,så længe der ikke er noget sagligt om de 3-6-9
kan det lige så godt være noget med at koge et æg,
omega's svar glemmer vi
Ikke at jeg gider - men hvorfor glemmer vi omegas seriøse klare svar på atr de brugte 3 - 6 og 9 min - det er da en stor producent som har benyttet præcis 3- 6 0 inddelingen?

Hvorfor er et ikke interesant hvad jeg/andre der har med tidssturider at gøre benytter? (det tog 2,7 sek = xx % af 3 sek = x % af time) er da helt i skoven rent ud sagt- Der er der ingen der har lavet urskaler er til total ingen nytte??

Jeg tror ikke telefonselskabet som jeg købte uret fra via deres museum brugte det til at koge æg, Det er jo et telefon ur lavet af Junghans til telefon selskabet -og til mig solgt fra telefonselskabets museum - jeg kan tvivle på du overhovedet vil tage ting seriøst og synes din argumentaion er for tynd -

Lad den ligge her - jeg tror ikke vi kommer længere. Du behøves ikke købe min argumentation - jeg argumenter til vintage ures forum, ikke kun til dig, og så må de der køber den gøre argumentet gøre det, og de der ikke gør? lad dog være - men kom med seriøse modbud -Det synes JEG ikke at 5 -10-15% af et minut er
Har du seriøse bud på emnet er alle glade - ellers?
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#14
kan jeg her få oplyst det første Omega med 3-6-9 markeringer
bare cal nummer evt.årstal?
Svar
#15
calle133 Skrev:Har læst et sted at det er 5-10-15% af en time.

Da en time er 60 min, så er det korrekt at 3 min er 5% af en time...

Jf. at 100/(60/3) = 5.

Og hvis man så multiplicere det med 2 og 3 (Henholdvis 2. og 3. markering). Så ender vi med 5, 10 og 15 procent af en time.

Men hvad skal den information så bruges til i praksis?
Svar
#16
calle133 Skrev:kan jeg her få oplyst det første Omega med 3-6-9 markeringer
bare cal nummer evt.årstal?
Fra mig bliver det lidt et gæt med kaliber 27ch12 og årstal? 1941?

Jeg mener det kom i 40'ere tallet i alle fald, og findes i næsten alle mærker - inkl. Rolex og andre kendte mærker fra tiden, lige som det var almindeligt på en masse af de mange småmærker fra tiden. Mit gæt er, at op mod 20% af kronografer fra tiden 1940 - ? 1963 har det og at det er særligt almindeligt for USA - ex wittnauer som var longines i USA har det næsten altid, og Nivada Grenchen Aviator som var stort i USA også. Jeg ser det faktisk sjældent på militær ure - har det ikke på nogen af mine - ex Heuer Bundeswehr, lige som jeg heller ikke finder 3, 6 og 9 på zenith eller lemania drevne militær kronografer jeg har set - og det er heller ikke på mine egne øvrige - men det udlukker slet ikke at det fandtes.

Jeg tror det var lidt et fixpunkt for producenter af kronografer, at tilføre kronografen legimitet ved at sætte alle mulige skalaer på.

Telemeter, som kan måle afstanden til fjendtlig ild (eller lyn/torden) ved at vise tidsafstand og km mellem lysglimt og lyd, var vel på halvdelen mindst, og ses stadigt en del tror jeg (for at give vintage præg) - og det er nok ikke den mest brugte funktion, ligesom tachymeter, i hovedsagen til test af hastighed over f.eks. 1 km var/er utroligt almindeligt. Det var naturligt på en del racerure men nok i virkeligheden for de fleste - en gimmick på skiven som legitimerede.

I ekstremerne har vi navitimer, men den har jo sin legimitet i at den oprindeligt blev lavet til Aircract Owners and Pilots Association. Jeg tror dog ikke vi er mange, der bruger regnestokken til beregning af brændstofforbrug og flytid.

Mon ikke 3, 6 og 9 min markeringen, er den som kan ha haft mest nytte rent markeringsmæssigt, og tachymeter til sportsbrug i bil verdenen kan ha været nr 2 i anvendelse. Mest brugbar er dog kronografernes drejekranser for mange mennesker - enten som 24 timers visning eller for at vise hvornår bilen skal flyttes fra parkometerpladsen.

I det hele taget er det jo begrænset hvad man bruger sine stopurs funktioner til Jeg har lagt mærke til en del i fly, som starter det når flyet gasser op, og standser det når det letter - og så nikker og med læberne former ordene "32 sekunder" Icon_e_biggrin

Skulle det være rigtigt nyttigt, skulle det faktisk efter min mening ha en funktion der talte ned og ringede som æggeur når det gik i 0

Jeg vil dog til hver en tid holde fast i min kærlighed til kronografer og deres mange markeringer + vidunderligt farvede skiver.

İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
og så lige i spammet - en fatigmands model - men det bliver skiven jo ikke mindre sjov af:
İmage

vh og undskyld spam med billeder
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#17
calle133 Skrev:kan jeg her få oplyst det første Omega med 3-6-9 markeringer
bare cal nummer evt.årstal?
Link: Kaliber 33.3 reference: CK 2077 fra 1938 - Det tog 2,8% af en time, at finde informationen. Men hvad skal den bruges til?

Med forundret hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#18
jeg begyndte med at skrive at jeg havde læst, samt et ling, ikke min mening,
flot samling iøvrigtHanover, havde du taget din omega 321 med, havde der været en med 3-6-9 markeringer også.
har lige bladret hele Armband uhren klassisk katalog igennem, faktisk er de ret sjældne
men den første Omega er en 321 fra 58, breitling,& el primero er der også
samt omega fleightmaster, og så vælter de ellers frem i 70erne.
Derfor min skeptis med telefon teorien
Svar
#19
calle133 Skrev:jeg begyndte med at skrive at jeg havde læst, samt et ling, ikke min mening,
flot samling iøvrigtHanover, havde du taget din omega 321 med, havde der været en med 3-6-9 markeringer også.
har lige bladret hele Armband uhren klassisk katalog igennem, faktisk er de ret sjældne
men den første Omega er en 321 fra 58, breitling,& el primero er der også
samt omega fleightmaster, og så vælter de ellers frem i 70erne.
Derfor min skeptis med telefon teorien
Du kan ha ret i de ikke er på 20% men så måske lige under 10% Af de viste er der Wittnauer og Nivada som vel begge har dem (på billederne måske svært at se forskel i farven men de 9 sek er tydelige)
Min omega 321 har da ikke 3 6 9 - og er med - både min prepro og min premoon - på et billede af dem begge sammen?

Jeg kan ikke udelukke du har ret i at de er mere til 70 erne end 60 erne når det kommer til stykket faktisk, og jeg er er helt med på du refererede til et link blot - men jeg ser stadigt ingen ide i at det skulle være 5, 10 og 15%¤ af et minut de viste. Hvad skulle man med det. Tænk hvis operationen tog 2.,1 minut - så skulle man til at regne helt om. Jeg er 99,9% til telefonen som årsag
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: