Det det her ok finish på et 65.000 kr ur?
#11
Jeg ser sagen fra begge sider. Den ene hvor man jo egentlig ikke behøver gøre finishen bedre end øjet rækker til at observere uden lup, men på den anden også det ekstremt lækre og sublime håndværk, der netop kan tåle at blive blæst op i x50-x100 uden at fejlene kan spottes. For at sammenligne kommer her lidt sammenligningsbilleder:

İmage
Seiko Flightmaster chronograph, Caliber 6S37


İmage
Lange & Söhne Datograph


İmage
IWC Portuguese 7-days cal. 5000


İmage
Patek Philippe cal. 240


İmage
Chopard LUC 1.96


İmage
Philippe Dufour Simplicity


Af ovenstående er det kun Seiko der kan betragtes som et billigere ur end Zenith, men som almindelig kendt leverer de super finish for prisen. Lidt sjovt er det at se at Philippe Dufour som er en lille uafhængig urmager i min verden giver de store som L&S, PP og Chopard mega baghjul når det kommer til finishen. Jeg kunne desværre ikke finde billeder af Rolex Daytona 4130, Omega 9300, Breitling B01 og andre i 60 k klassen til sammenligning. Gad vide hvordan de ser ud igennem lup?!

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
#12
Hvordan med finish på Panerais P.9000?
Svar
#13
Jeg er enig med Amehlbye og T.Hansen. Det skal indledningsvist bemærkes at ''asking price'' måske er lavere end 65.000 kr., jf. [url]"http://www.my-watchsite.com/el-primero-striking-10th-stainless-steel-black-alligator-strap-03.2041.405269.c496-zenith-1383.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.my-watchsite.com/el-primero- ... -1383.html[/url]. Det skal desuden tilføjes, at der er tale om en ''asking price'', hvilket ikke udelukker muligheden for et afslag i prisen ved kontantkøb.

Endvidere skal det anføres, at der blot er tale om et eksemplar ud af mange hundrede eller tusinder af ure, som bliver produceret i Le Locle. En nærmere kritik beror på en stikprøve af et langt større antal ure med henblik på at fastslå om det er udtryk for en standard hos Zenith eller et enkeltstående tilfælde.

Jeg vil desuden bemærke - ligesom et par andre herinde allerede har gjort - at det er de færreste som forstørrer et billede 50 - 100 gange med henblik på at undersøge et urs finish.

Og ellers vil jeg gerne fremhæve sandsynligheden for, at ''curiousMan'' måske er anelse farvet i sin kritik af uret, idet han ofte nævner mærket (eller hvad det nu er) ''Sea-gull'' i forbindelse med sin kritik af uret fra Zenith, jf. bl.a. indlæg nr. 23. Min formodning bliver også bestyrket af fjolsets teatralske og ''humoristiske'' sprogvendinger, jf. indlæg nr. 1 og 3.

Jeg ville ikke have nogen kvaler ved at købe et Zenith siden de har meget at byde på sammenlignet med andre mærker. Icon_e_smile
Svar
#14
Det ville vel ikke undre noget hvis Rolex´s urvæker i både nye og gamle Daytona havde samme finish, hvis uret var behandler på samme måde. (jeg har svært ved at forestille mig at det er helt nyt).
Men som en IWC talsman sagde så kunne de sælge deres ure op til 15 X højre end værdien grundet marketing. Uret er måske kun i virkeligheden 10.000 - 20.000 kr. værd. Resten er prestige og prisen når udbud og efterspørgsel mødes Icon_e_biggrin1

VH
Nicholas
Svar
#15
T.Hansen Skrev:
Amehlbye Skrev:Ja, jeg vil kalde sådan noget useriøst - fra fotografens side.

Der er jo ingen der kigger på ens ur gennem mikroskop - og pris er jo ikke lig med finish som det eneste.

Useriøst post og useriøs fotograf

Fuldstændig enig, hvis vi så verden gennem et mikroskop så ville vi nok vågne op med sutten i hånden.

Hilsen Tom.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Helt enig med jer gutter
hvis man gav AP eller Rolex som ikke mangler tilhængere på verdens plan samme tur,
tror jeg uden at vide det at der ville være kø ved håndvasken Icon_e_confused

Men det gør da at man kan spørge sig selv hvad det er man betaler for på et "fint" ur Icon_question
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#16
Stensbjerg Skrev:Men det gør da at man kan spørge sig selv hvad det er man betaler for på et "fint" ur Icon_question


En rigtig god pointe.

Vi mangler simpelthen så en god gedigen sammenlignende test ud i alle hjørner af fx. 6-8 fine automatiske sports/dykker ure fra kendte producenter:

Ure der koster så tæt på 40 K som muligt fra:

IWC
Omega
Chopard
Zenith
Panerai
JCL

Og selvfølgelig skal der gåes i detaljer og selvfølgelig skal billederne ultra tæt på. Både kasse. skive, visere, lænke og værk skal naturligvis checkes. En FDM test over "Ure i Desk Diver Bussines klassen".

Det kunne også være spændende at sammenligne med fine ure til den halve pris 20 K (Og det er med vilje jeg har Omega med i begge klasser):

Seiko
Sinn
Omega
Breitling
Oris
Tag heuer
Tudor


Når det er gjort ved vi måske om vi betaler for andet enf "Kejserens nye klæder" Icon_e_biggrin1. Personligt synes jeg i hvert fald der er en uforklarlig stor prisforskel på en Omega seamaster 300 med cal 2500 og en ny PO med keramisk krans og cal 8500, som kun kan forklares med at der oveni prisen for forbedringer lægges en god portion "Betal for en finere model". Samme mekanisme som med guldure, man betaler ikke kun merprisen for materialet.

vh baun
Svar
#17
Faurschou Skrev:Jeg er enig med Amehlbye og T.Hansen. Det skal indledningsvist bemærkes at ''asking price'' måske er lavere end 65.000 kr., jf. [url]"http://www.my-watchsite.com/el-primero-striking-10th-stainless-steel-black-alligator-strap-03.2041.405269.c496-zenith-1383.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.my-watchsite.com/el-primero- ... -1383.html[/url]. Det skal desuden tilføjes, at der er tale om en ''asking price'', hvilket ikke udelukker muligheden for et afslag i prisen ved kontantkøb.

Endvidere skal det anføres, at der blot er tale om et eksemplar ud af mange hundrede eller tusinder af ure, som bliver produceret i Le Locle. En nærmere kritik beror på en stikprøve af et langt større antal ure med henblik på at fastslå om det er udtryk for en standard hos Zenith eller et enkeltstående tilfælde.

Jeg vil desuden bemærke - ligesom et par andre herinde allerede har gjort - at det er de færreste som forstørrer et billede 50 - 100 gange med henblik på at undersøge et urs finish.

Og ellers vil jeg gerne fremhæve sandsynligheden for, at ''trådstarteren'' måske er anelse farvet i sin kritik af uret, idet ''curiousMan'' ofte nævner mærket (eller hvad det nu er) ''Sea-gull'' i forbindelse med sin kritik af uret fra Zenith, jf. bl.a. indlæg nr. 23. Min formodning bliver også bestyrket af fjolsets teatralske og ''humoristiske'' sprogvendinger, jf. indlæg nr. 1 og 3.

Jeg ville ikke have nogen kvaler ved at købe et Zenith siden de har meget at byde på sammenlignet med andre mærker. Icon_e_smile

Godt skrevet..

De sidste viste billeder i tråden viser at det kan lade sig gøre at lave den "perfekt" finish..

Et ure til 65000 SKAL IMHO være perfekt hele vejen igennem også når jeg kigger på forstørrede billede..

Man kan diskutere om et ur kan være 65000 værd, men hvis det skal, så skal det altså "spille" Icon_cool På ure i dette prisleje er det jo netop finishen der er et af de stærkeste salgs argumenter..
Mvh Henrik A

Min YouTube channel, subscribe hvis du syntes: https://www.youtube.com/watch?v=CQ67JCUpNRw&t=7s
Svar
#18
Så skal du sørge for at kigge dig rigtigt godt for når du køber ur Henrik,
for jeg er sikker på at det ikke kun er Zenit der kan "fremvise" dette hvis billederne bliver taget tæt nok på.

Jeg tror man skal se i øjne at vi ikke får alt det lækre forarbejdning vi som urtosser ønsker og går op i ,
selvom vi køber hvad der for os almindelige dødelige er et pænt dyrt ur.

Personlig ville jeg intet problem have med at købe dette Zenit hvis det var det ur jeg ønskede mig
da jeg på ingen måde har grund til at stille spørgsmål tegn ved kvaliteten på uret generelt.

Uden at være helt sikker tror jeg dog godt du kan finde andre mærker der kan levere bedre under en lup til samme pris som dette

Syntes også det her viser meget godt hvor langt vores romantiske tilgang til urene til tider ligger fra virkeligheden,
men jeg er enig med baun i at skulle man endelig svare på spørgsmål som dette kræver det en større og dybere gennemgang.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#19
Altså på det her billed kan man jo se med det blotte øje, hvor grimme de timemarkeringer er.

İmage

Enten er det en søndagsmodel der er vist, ellers har Zenith en seriøse problemer med deres kvalitetskontrol.
Svar
#20
Helt enig at der er billeder der virker helt "skæve" da fejl kan ses med det blotte øje,
men der er altid 2 sider af en sag og dem mener jeg ikke bliver belyst her, ret beset får vi nogle billeder at se samt spørgsmålet er dette i orden til 65k.

Som en er inde på kan det feks være et åbnet ur som er blevet voldet på kryds og tværs,
er det tilfældet så mener jeg det ændre sagen en hel del.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 4 gæst(er)