Det svære valg!
Hej Alle

Jeg er Panerai lurker, men nærmer mig mit første kan jeg mærke og kunne godt bruge lidt hjælp og personlige erfaringer.
Hold da op hvor er der mange spændende modelle at vælge imellem.

Hvordan med Værkerne, inhouse kontra de "købte"?
Er det fjollet ikke at købe inhouse. Går Panerai mon helt over til inhouse?
Vides det om der kommer inhouse i de "gamle" allerede eksisterende modeller?

Jeg har set et utal af billeder på nettet og har snævret mig ind på nogle stykker, uden at være sikker på at det er der jeg ender.

PAM, 111, 112 og 312
Jeg er umiddelbart mest til nyt eller meget lidt brugt men kan dog sikkert rykkes her.

Jeg drømmer umiddelbart om:
-Blank SS case
-Kun tallene 12-3-6-9 på skiven. Alt efter dato og
sekundvisning. ingen minut eller anden time indeksering
-Automatik
-(meget gerne)Sort sandwich skive
-(gerne) dato
-Lille sekund visning
-(gerne) Pover reserve (ikke nødvendigvis vist på skiven)

Det kniber jo lidt med at se modellerne i butikkerne men jeg har dog haft PAM 312 på armen og et par andre modeller med en anden case.

Jeg kan ikke finde forskellen på urenes tykkelse/højde.
PAM 312 i 50´er kassen har næsten det hele (dog børstet case) men er en tyk/høj sag hvor de andre jeg har set på er mere håndleds/skjorteærme venlige.
Jeg er lidt bekymret for størrelsen og har ikke kunne sammenligne med de andre modeller jeg har øje på.

Hvad er forskellen?

Har jeg evt. overset nogle modeller som nærmer mig mine drømme.

MVh,
Allan
Svar
Velkommen til forum, Allan Icon_e_wink

Man kan købe Panerai af mange forskellige årsager og interesser. Jeg kan kun bidrage med min egen vej ind til Panerai, men jet håber jeg er ok Icon_e_smile

Jeg blev fanget af historien omkring Panerai, og fandt hurtigt ind til, at min PAM skulle være "historisk korrekt". Her er der naturligvis mange valg og kriterier at følge, så der må man jo igen gøre sin egen smag og interesse op. Jeg fandt en PAM 1, som jeg syntes dækkede mine "behov" i kategorien.

İmage

En PAM 25 har jeg også haft, og den er jo lidt "sin egen" på mange måder.

İmage

Nu er jeg ejer af en PAM 000, som har overrasket mig super positivt på alle måder: Fed "feel", tro mod sine originale rødder og stadig til at betale Icon_e_biggrin

İmage

Rigtig god vind med projektet, og nyd DIN vej ind til det perfekte Panerai for netop dig Icon_e_wink Icon_e_smile Icon_cool
De venligste hilsner, John
Svar
Hej Joepete

Tak for velkomsten.
Personlige tanker og efarringer er naturligvis meget velkomne, tak for dine.

Det er flotte billeder. Specielt den PAM 1 syntes jeg er rigtig flot.
Med hensyn til det historiske korrekte så kan jeg godt følge dig men det skal forenes med det design jeg ønsker så det kan ende med et kompromis.
Jeg kan se at der er forskellige meninger omkring glas på bagsiden så værket kan ses...
Hvad skal jeg være opmærksom på vedr. det historiske korrekte. Kan du nævne nogle ting?

Mvh,
Allan
Svar
Hej Allan

Jeg vil tillade mig IKKE at komme med svar på dine spørgsmål, da jeg synes, at du selv skal "researche" Icon_e_wink Det er en del af det, at finde ind til netop DIN Panerai Icon_e_biggrin

Du kunne f.eks. starte her:

[url]"http://rolexblog.blogspot.com/2009/07/part-3-complete-history-of-rolex.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://rolexblog.blogspot.com/2009/07/p ... rolex.html[/url]

God rejse Icon_e_smile
Svar
Hej John

Helt ok med selv at drage sine egne erfaringer, måske spiller min utålmodighed mig et puds her....(jeg orker kun en vis mængde nørderi;-)
Der er temmelig mange historiske hensyn og tage og det kunne se ud som om at det kan blive svært at gøre det helt korrekt.
Jeg må finde ud af hvad jeg skal have.
Svar
Jeg glæder mig til at se hvad du ender ud med Icon_e_smile
Svar
Hej

Jeg synes at du skal gå efter en Pam 1, for hvorfor har lige den model nummer et, ellers kan du jo nuppe en 104, da den både er automatisk og med dato, og passer på dine kriterier. Icon_e_biggrin

MVH Peter
İmage
Svar
Hej Peter & Joepete

Jeg er enig med dig om at PAM 1 er et super flot ur.
Det er så vidt jeg kan se et manuelt værk og jeg er mest til automatik men det er ikke alt afgørende.
PAM 104 har dato men jeg er ikke sikker på at forstørrelses glasset lige er mig. Dette dog sagt uden at have taget endelig stilling det. Jeg er stadig lidt i tvivl.
Men hvis jeg kender mig selv godt nok og falder 100 % for Panerai efter at have købt mit første så kunne der sagtens kommer et mere Icon_e_wink og det kunne meget let være en PAM 1 uden lige at vide hvad den koster

Jeg har besluttet at gå efter efter et PAM 312. Den har det jeg søger og så kan man diskutere om den er historisk korrekt eller ej men jeg er kommet til at jeg skal se på den mindst lige så meget som at tænke på den.....
Jeg har målt forskellen på en PAM 312 og et med den alm. case til at være ca. 1,5 mm.
Dog virker 1950´eren til at være lidt højere grundet designet.

Jeg lytter rigtig gerne til helt personlige meninger til hvorfor eller hvorfor ikke vælge en PAM 312.
Lad meningerne flyde og fyr endelig løs

Mvh,
Allan
Svar
Hej Allan

PAM 312 er super lækker. Den kunne jeg sagtens selv finde på at købe - hvis jeg havde råd Icon_e_wink

Efter min mening, som jo er dybt subjektiv, er der ikke så meget "historisk korrekthed" over modellen. Når det er sagt, så skal det jo heller ikke nødvendigvis være dit kriterium for valg af Panerai, så det er der INTET galt i Icon_e_wink

Inhouse værker er jo noget, som ur-entusiaster hylder, men tager man de kritiske briller på, så erstatter Panerais nye inhouse værker nogle tidligere værker, som igennem mange år har vist deres værd som både robuste, lidt servicekrævende og til at servicere for en rimelig penge. De nye værker må jo med tiden vise, hvad de er skabt af, og ingen kan jo som bekendt spå om fremtiden, så gætterier vil jeg ikke begive mig af med Icon_e_smile

I øvrigt, hvad er nu det for noget, med ikke at overveje manuelt optræk ? Det er da super hyggeligt at komme helt tæt på sit ur en gang om dagen, og så mærke, at det hele fungerer som det skal, når man trækker op per håndkraft Icon_e_wink Icon_razz
Svar
Hej John

Jeg har kikket efter en PAM 1 men kan ikke lige finde en. Husker du hvilket prisleje den ligger på.

Jeg er enig med dig i at de værker som har anvendt længe har vist deres værd.
Man kan håbe på at inhouse værkerne også vil vise deres værd og måske gå hen og blive historisk korrekte en dag. Det vil tiden vise.

Der er skam ikke spor i vejen med manuelt optræk. jeg har skam selv et par stykker selv. Bla har jeg et IWC som lige skal "flytte" hjemmefra inden der bliver "plads" til en PAM 312 som jo "fylder" lidt.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)