45 mm uden krone - og lidt billedspam
#1
Undskyld jeg lokkede indenfor - i virkeligheden er 45 mm jo ikke meget for et lommeur. Købt af Micki som mente det kunne være noget for mig, og ja det er et fint lille ur, ikke noget specielt som sådan, men 14 k hvid guld og med en pæn - ganske ofte brugt - maskine
Uret er præcist fra 1920 - hvilket dels ses af Elgins ganske præcise database, dels også indikeres af skiven og af buen til kæden over låsen, som ikke er fund, men lavere end den er bred, og her flot kantet.
İmage

Skiven er i tre lag - yderst og højest, formentlig stål, dernæst et flot ciseleret centerparti - formentlig gul-guld med på sat Elgin mærke, og nederst subdial, formentlig messing:
İmage

Værket er deres kaliber 345, brugt i en del år i flere versioner, her i en af de absolut bedre, med 17 juveler og skruede chatoner (lejer) hele vejen igennem
İmage

En flot detalje, som jeg havde nytte af, er finjusteringen, en buet "stang" med gevind og to små hjul der fæstner justeringen, så man kan drejer langsomt begge veje. Uret vandt 6 min første dag, og er nu - uden målemaskiner, i alle fald inden for samme minut efter næste døgn
İmage
14 K hvidguld - pænt udført kasse - skal pudses lidt men ikke voldsomt behov
Kassen kommer fra Wadsworth fabrikken, og deres guldkasser regnes for absolut gode.
Det er værd at huske, at før 1925 blev næsten alle lommeure i USA (og mange i Europa) leveret som værk+ skive til forhandlerne, og ude hos forhandleren, valgte kunden så kasse. Ofte giver det overensstemmelse mellem dyre/gode værker i dyre kasser og billigere versioner af værkerne, i billige kasser, men det var de en mulighed for at vælge individuelt. Tager vi år 1905 f.eks. så blev mindre end 1% af alle USA lommeure leveret i fabrikskasse.

Wadworth kasse fabrikken blev i øvrigt senere købt af Elgin men lukket i halvtresserne.
İmage
İmage
İmage

Sidste service var en gang i slutningen af nittenfirserne, men den svinger usædvanligt fint så der er absolut intet behov
İmage

VH til de få der er med endnu Icon_e_biggrin
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#2
Der er mange flotte detaljer, synes jeg Icon_e_smile Det ville nok ikke kunne laves inden for "de brede købemassers pengepung" i dag, ville jeg gætte på, så super dejligt, at der holdes liv i de smukke ure fra dén tid Icon_e_wink Icon_cool
De venligste hilsner, John
Svar
#3
Flot flot ur.

Jeg viste det til min bedre halvdel, som bestemt mener at jeg har ure nok. Hun påpegede at hvis jeg købte et lommeur, så ville jeg mangle tøj med lommer til det Icon_smil

Har du vest med lomme til det, sætter du kæden fast noget sted, eller hvordan har du det med dig når du bruger det?
Svar
#4
hattrick Skrev:Flot flot ur.

Jeg viste det til min bedre halvdel, som bestemt mener at jeg har ure nok. Hun påpegede at hvis jeg købte et lommeur, så ville jeg mangle tøj med lommer til det Icon_smil

Har du vest med lomme til det, sætter du kæden fast noget sted, eller hvordan har du det med dig når du bruger det?
eh næh godt nok ikke - jeg har en del lommeure og ikke en eneste vest med lomme, men dog en del kæder.
Jeg bruger dem ikke som jeg bruger mine armbåndsure. Jeg KAN ha dem med faktisk. Lidt sjovt hvis man er til større møder, at ha et liggende på bordet, og sjovt at ha et i lommen, men sandheder er jo, at det ikke er brugsgenstande, en noget man "har"

Din kone? Går hun forresten med mere end et par sko af gangen - max to må række til at skifte mellem, og det samme gælder bluser, huer, tørklæder, læbestifte, hårspænder og meget andet?

Sådan et ur er herligt at røre ved - det kølige hvidguld, den stille tikken, det lette indkig til maskinen og dens fin-sindstilling. Jeg er mindst lige så glad for det, som din kone er for sine tørklæder, parfumer (hun vasker sig vel så hvad skal hun med dem?) og smarte bluser Icon_e_biggrin Håber at ha givet dig lidt ammunition.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#5
Nu jeg læser dette indlæg kan jeg kun sige uret fin sin rette ejermand Icon_smil
Mvh. Micki - DREAMWATCH
Svar
#6
Jo Hannover, du har mange gode pointer... nu har vi ikke fælles økonomi, så hun mente det godt på mine vegne Icon_e_smile

Jeg kan godt lide billedet med at lægge et lommeur op ved siden af mobilen til et møde Icon_e_biggrin

God fornøjelse med uret!
Svar
#7
hattrick Skrev:Jeg kan godt lide billedet med at lægge et lommeur op ved siden af mobilen til et møde Icon_e_biggrin

God fornøjelse med uret!
Ja det ser lidt sjovt ud, men er nu meget nyttigt hvis man er ordstyrer - og der ikke lige hænger et ur på vægen.
Jeg har endnu tilgode at se nogen spørge til min Iphone - men derimod er de fleste rundt om bordet for at se uret - og få en lille historie Icon_e_biggrin
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)