Hvordan går dit ur...???
Mit Sinn 142 med Lemania 5100 går ca.-2 sek/24T.
Vh AndersSC
Svar
lajzen Skrev:Ja flot af et gammelt ur, men plejer et gammel ur som regl ikke at tabe tid? Icon_e_smile
Tjo sådan må det være hvis man tager alle ure med, for til slut går de vel i stå - men der kan jo gå rigtig rigtig mange år- men JO - gamle ure bør vel tabe hen over tiden når olien tørrer ind eller forsvinder.

Sjovt nok kan jeg ikke se det billede tydeligt for min egne ure fra ca 1940-1970. Jeg har lige for sjov hevet bagsiden af 15 af dem, for at se hvor justeringen står - og hvis vi går ud fra, at den har stået neutralt da det var nyt (og det er ikke nødvendigvis rigtigt) så burde et flertal af dem jo nu står over mod "hurtig" siden, ud fra, at jeg selv rykker på den hvis de taber - indtil jeg lige kommer ind der hvor de vinder.

Ud af de 15 stod et helt neutralt 7 stod kraftigt hen imod "slow" og 7 fra let til kraftigt mod "fast". Hm - ikke repræsentativt, men passer med hvad jeg synes når jeg får nye gamle ure hjem. Jeg kan få ure som givet ikke har haft service i laaaaang tid, og som vinder helt vildt, så jeg ikke selv kan justere, og det er jo bare lidt slag til balancen, så kan det være sådan - men ALT ANDET LIG må du har ret - jo ældre siden sidste service, jo mere bør de vel tabe - Urmagere??

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
"Status opgørelse"

İmage

Det stod værre til med "de gamle", end jeg havde forudset Icon_e_surprised - Men der er heldigvis ingen af dem, der er alarmerende usunde Icon_e_smile
Den eneste "gamle", der klarer sig pænt er udenfor katagori (quartz) Icon_rolleyes

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Geodoc Skrev:"Status opgørelse"

İmage

Det stod værre til med "de gamle", end jeg havde forudset Icon_e_surprised - Men der er heldigvis ingen af dem, der er alarmerende usunde Icon_e_smile
Den eneste "gamle", der klarer sig pænt er udenfor katagori (quartz) Icon_rolleyes

Burde du ikke selv kunne justere din flightmaster bedre ind end de -22 sek når nu alle, sikkert inkl. dig, hader de taber tid? Amplitude ser vel pæn ud (jeg har jo ikke sådan en fin maskine, men bedømmer ud fra hvad jeg har hørt og de øvrige målinger), så har den ikke en ret simpel regulator - formentlig med svanehals, som du kan skrue på og komme lidt over +0?
(lad være med at komme ud i yderpositioner og skru ikke skruen helt af i svanehalsen hvis det er en sådan Icon_e_biggrin )
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Burde du ikke selv kunne justere din flightmaster bedre ind end de -22 sek når nu alle, sikkert inkl. dig, hader de taber tid?
Amplitude ser vel pæn ud (jeg har jo ikke sådan en fin maskine, men bedømmer ud fra hvad jeg har hørt og de øvrige målinger), så har den ikke en ret simpel regulator - formentlig med svanehals, som du kan skrue på og komme lidt over +0?
(lad være med at komme ud i yderpositioner og skru ikke skruen helt af i svanehalsen hvis det er en sådan Icon_e_biggrin )
vh
Flightmasterens kaliber 910, ses således ud:

İmage
... som jeg ser det, ville det blot kræve en skruetrækker?

Men men nu må jeg bryde sammen, og tilstå: Jeg føler mig så meget på ukendt fagområde, at jeg får fugtige og dirrende hænder, der bestemt ikke hører hjemme i et urværk. Icon_e_sad

... Men efter at have fulgt med i de helt fantastiske indlæg om "rem af og lænke på og om igen", var det først: d. 12/10 2010, med: Flighty og mesh, at jeg skød hjertet op i livet til eget lænkeskift
Da jeg modtog mit nye ur i går, ræsonnerede jeg, "pil nu de 2 x 2 overskydende led af lænken! - det er jo ikke raketvidenskab og Peter Halse lukker inden du kan nå frem" Icon_e_confused
- og det lykkedes uden skader, selvom det ikke var -2 -2 led; men -1 -2, så der blev "nørklet noget" med stifter og rør, uha Icon_e_biggrin

Men jeg kan jo godt se, at efter at have interesseret mig for (samlet på) ure i 5 år, at en kasseåbner, en holder og skruetrækker nok bliver næste forsigtige skridt.

Svar
Jeg må indrømme, at jeg også er vild med præcision. Derfor går jeg som regel med et radiostyret Casio Protek 3070 PRW-1300T.

Min fine Patek Naviquartz ref 1216 har en afvigelse på 0,02 sek pr. døgn. Og så er den også pæn at se på.
İmage
İmage
Svar
pbr Skrev:Mit IWC Aquatimer GST 3536-1 har vundet 4 sekunder siden i går ved frokosttid - dvs. + 2,9 sekunder på 24 timer !!

Dvs. at hvis det er konstant, så vil det have vundet 17,2 minutter på et helt år Icon_cool

Det må da vist siges, at være ganske udemærket !!

Nu er det så heller ikke så længe siden, at Peter Halse har justeret det Icon_e_smile

Mit 1964 Omega Constellation cal. 561 er i skrivende stund (atomur-tid 21.12) 22 sekunder foran - så får vi at se, hvad "klokken" er i morgen ved denne tid. Jeg har en god mistanke om, at det vil spille lige op med mit IWC .......... eller måske endog bedre !! Icon_e_smile

Og i aften kl. 21.27 er Connie´n så kun 13 sekunder foran - dvs, at det på 24 timer har tabt 9 sekunder !

Hmmm.......... jeg troede faktisk, at det ville være mere spot on !! Men nu går jeg heller ikke regelmæssigt med det - det kan vel godt have en vis indflydelse.
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Jo, jeg ved at det virker underligt det her, men i søgen efter hvad der er muligt at trimme et 2824-2 til, så gik jeg forbi urmageren igen Icon_rolleyes Han kiggede mærkeligt på mig da jeg bad ham justere uret engang til. Jeg fortalte ham at han skulle forsøge at ramme +-0 sek pr døgn. Icon_exclaim
Jeg kan nu fortælle at det bar frugt. På 2 døgn har uret vundet + 1 sek Icon_e_surprised Altså en forbedring på 0.5 sek pr døgn.
Det er lidt sjovt det her Icon_idea

Facit: Uret vinder 0.5 sek pr døgn. Jeg tester nu uret over længere tid, men det ser ud til at holde.

Hvad kan dette indlæg bruges til Icon_question Hmm, åske blot at se hvad der kan lade sig gøre Icon_question Min ide har aldrig været at konkurere mod quartz uret...

Ha det godt derude

İmage
Svar
runzuk Skrev:Jo, jeg ved at det virker underligt det her, men i søgen efter hvad der er muligt at trimme et 2824-2 til, så gik jeg forbi urmageren igen Icon_rolleyes Han kiggede mærkeligt på mig da jeg bad ham justere uret engang til. Jeg fortalte ham at han skulle forsøge at ramme +-0 sek pr døgn. Icon_exclaim
Jeg kan nu fortælle at det bar frugt. På 2 døgn har uret vundet + 1 sek Icon_e_surprised Altså en forbedring på 0.5 sek pr døgn.
Det er lidt sjovt det her Icon_idea

Facit: Uret vinder 0.5 sek pr døgn. Jeg tester nu uret over længere tid, men det ser ud til at holde.

Hvad kan dette indlæg bruges til Icon_question
Det kan da bruges præcis til det trådstarter ville her - bevise/vide, at VIL man kan man justere helt utroligt præcist - flot resultat, og sjovt prøvet. Lad os så også se hvor længe det holder, for holder det længe - et par år - så er det vel egentlig pengene værd for mange, og holder det ikke så længe - under et år - er det måske ikke, så nu kan vi se om du kan huske at lade os få en opfølgning tak Icon_e_smile
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Mit VC Overseas cal. 1311 har vundet 4 sekunder på et døgn.

Jens-Kristian
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)