Hvilket Rolex skal jeg dog vælge?
Da dette er min første post i dette forum, kommer den også til at tjene som min introduktion. Min egentlige Rolex-snak starter i afsnittene under det nedenfor.

For et par år siden gik jeg slet ikke med ur. Jeg var en af de der typer, der ikke mente at ure var 'nødvendige', for jeg havde jo min mobil på mig alligevel, ja I har jo nok allesammen mødt sådan nogle. Men da jeg fandt det gamle Citizen kvarts ur jeg fik i konfirmationsgave, valgte jeg alligevel at få det repareret for alle de skader det i sin tid havde pådraget sig i skolegården, og begyndte at gå med det. Og det føltes godt. Efter yderligere et år eller to, begyndte det langsomt at gå op for mig, at andre ure også var pæne, og jeg begyndte at kigge på vinduer i forskellige urmagerforretninger, hvilket havde den konsekvens at jeg kom til at købe et par ure mere, når jeg lige faldt over noget der var pænt. Det blev først til to Skagen-ure, men de føltes forkert, og jeg endte med at gå med mit Citizen igen. Så blev det til et Pulsar, som faktisk får en del tid på armen, og et Tissot som jeg har på i skrivende stund. Efterhånden som tiden er gået har jeg fået talt med nogle ganske inspirerende ur-nørder og, læst bøger og blade om den fantastiske mekanik der ligger i især mekaniske ure, og nu da jeg endelig er blevet færdig med min uddannelse og er kommet i et 'rigtigt' arbejde står det klart; Jeg bliver nød til at eje et Rolex!

Jeg har gjort mig en del tanker om hvilket Rolex der passer bedst til mig, og jeg har snævret feltet ind til 4, men så kommer jeg heller ikke længere uden at vende den med jer! Bemærk at der i alle tilfælde er tale om ure i står, da ædle metaller ikke siger mig det store. Det er mekanikken og håndværket jeg går efter. Kampen står mellem:

Submariner:
Jeg er ikke dykker, og jeg bevæger mig kun ud på skibe når jeg tager på ferie til Bornholm, så hvis mit kommende Rolex nogensinde bliver vådt, bliver det enten fordi det regner, eller fordi jeg skal spritte det af efter en dag på laboratoriet. Det der appelerer til mig ved Submariner, er derfor ikke hvad det kan tåle, men at det er en rigtig klassisk model, med præcis de funktioner jeg ønsker mig.

Explorer II:
Nok er jeg en nørd, og nok kan der gå lidt længere tid end godt er mellem jeg ser solen, men alligevel vil jeg ikke gå så vidt som til at sige at jeg har brug for 24-timers viseren til at fortælle mig om det er nat eller dag udenfor. Men æstetisk set er den røde viser jo pæn, og især med den hvide skive som baggrund. Explorer II er måske det mest æstetisk tilfredsstillende af de modeller jeg overvejer.

Milgauss (Sort skive, grønt glas):
Jeg regner bestemt ikke med at de lukker mig ind på CERN, eller at jeg kommer i nærheden af andre 1000-gauss magneter lige foreløbig, men derfor kan man jo godt syntes at ure der kan holde til det er spændende. Bevares, jeg syntes at gåde Explorer II og Submariner er pænere ure, men Milgauss har sin egen helt specielle charme syntes jeg, måske fordi det er lidt specielt med sin lyn-viser, sit grønne glas, og sine orange detaljer på skiven.

Milgauss: (Hvid skive & glas):
Dette ur er måske lidt mere anonymt end sin fætter med sort skive og grønt glas, men jeg er syntes stadig at den hvide skive er ganske klædelig. En stor del af dette urs appel er også, at det kommer til at føles mere specielt og særligt end modellen med grønt glas, da det er mit indtryk at langt de fleste Milgauss der sælges er med den konfiguration.

Spørgsmålet er indlysende, hvis I nu skulle vælge ét ur af de 4 ovenfor, hvad ville I så vælge? Og hvorfor?
Svar
Jeg ville købe den JEG bedst kunne lide. Hvad vi mener er vel ligegyldigt.

Har du haft alle urene på armen?
Med venlig hilsen
Jesper

I kassen pt.:
Breitling SuperOcean A17360
Breitling Avenger Seawolf titanium E17370
Rolex GMT Master II 16710
Omega Planet Ocean 2200.50.00
Maurice Lacroix Pontos PT6048
Junghans Automatic cal. 651.10 (1969)
Svar
Prøv urene og du vil sikkert blive klogere.

Værkerne er identiske (stort set) så holdbarhed ect. er den samme. Mht. Explorer II kan du stille uret så den fungerer som GMT viser og vise to tidszoner. Så mere anvendelig end blot dag/nat visning.

/Mads
Svar
Hej Mars

og velkommen på urforum.

Dejligt at se at du er igang med et smukt forarbejde.

At købe sit første "rigtige ur" er en helt særlig begivenhed, så grundig research og også, som du gør, beder om lidt sparring er virkelig godt.

Du skal (efter min mening) vælge det ur som passer bedst til din "øvrige stil".

Er du glad for sporty tøj er Submarineren et sikkert valg. Det matcher en flot sporty tøjstil og går jo også fint til det meste andet tøj. Dog undtagen rigtig festtøj synes jeg. Der passer et dykker ur ikke.

Det sammen kan man sige om Explorer II synes jeg, men her matcher den stilen måske lidt mere "fritids" stilen... ikke så meget sport som "aktiv fritid", hvis du kan følge mig. Den passer også godt til så meget anden, men igen, ikke til rigtig pænt og elegant festtøj.

Mest all round er Milgauss (Hvid skive & glas). Den går til det hele og har alligevel alt hvad man kan ønske sig af et Rolex - og så er det ikke så almindeligt som de andre. Jeg opfatter den som en videreudvikling af den helt traditionelle Rolex Datejust. En mere moderne og opdateret udgave. Den vil holde i mange år.

Men kig på dig selv - hvilken stil er du til? Hvad vil du signalere og hvad kan du bedst lide?

vh Baun
Svar
Tilslutter mig de øvrige, du skal ha urene på armen, så bliver du med 99% sikkerhed langt klogere. Du er jo langt allerede, med feltet snævret ind til 4 rolex modeller - (eller 5 da submariner som du nævner jo kan være den "gamle" eller den helt nye), så du er godt hjulpet hos en Rolex forhandler. I København er det Klarlund du skal ind til, i midtjylland M C Mortensen i Herning hvis du vil ha mit råd, men ellers har jo Århus, Odense og som jeg husker det Esbjerg også Rolex forhandlere.

Den gode nyhed er, at du næppe vil fortryde nogle af de 4 ure du har valgt, dog med den grønglassed millgaus som det mere kontroversielle/modige valg.

Tænk også lige på alternativet brugt, hvor du kan spare lidt penge - men stadigt søge topstand og med papirer og bokse, der er lidt at kigge op allerede på vintageure købt og salg ville jeg tro.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
jkjaers Skrev:Jeg ville købe den JEG bedst kunne lide. Hvad vi mener er vel ligegyldigt.

Har du haft alle urene på armen?

Helt enig men siden du spørger

1 Submariner smukt dykker ur i et design der er et ikon i branchen og så går det til alt slags tøj Icon_cool
2 Milgauss flot Rolex i klassisk design og den sorte skive og grønne glas syntes jeg giver et godt spil.
3 Explorer II flot tool Rolex som "alle de andre ikke render med" Icon_cool
4 Milgauss med hvid skive og almindelig glas siger mig bare mindre end de 3 andre men stadigvæk et lækkert ur.

Men som sagt prøv dem alle grundigt på armen,og tag det er passer dig bedst Icon_cool
Svar
Jeg synes du mangler den sorte Milgauss med hvidt glas. Klart det flotteste ur af de 4 (fem). Det er også den mest allround.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
If you have problems making up your mind go for the sub.It is the easiest one to sell again.I would never buy new.All the models you name can be bought on the net or here in denmark at a much lower price than Klarlund as new.All are good watches that will last for years. Willy
Svar
Hos mig er der ingen tvivl, det blev enten sub'en eller explore II.
Ikke fordi de andre ikke er super fede ure, men fordi at de har polerede midter led i lænken, og det syntes JEG er lidt, la-la hvis du forstår.

Jeg har både sub'en og exp II, men af en eller anden grund får sub'en mest armtid.

Men du skal vælge det ur der taler til DIG, og det ser du ikke på billeder.
Så ind og kik og mærk på varen, så bliver du meget klogere.

Jacob
Svar
Der er lige et enkelt aspekt, der endnu ikke er nævnt, nemlig at Milgauss ikke har dato. Hvis den havde var der helt sikkert en i min samling (efter en overvejelse om farvevalg...). Jeg HAR været på CERN (mange gange), og jeg HAR været i den situation at jeg måtte tage et ur af på grund af et stort advarselsskilt om kraftig magnetisme. Men jeg har altså meget svært ved at undvære dato på et ur.

Jeg er ellers enig med de øvrige svar, så det bliver altså dit eget valg. Måske er willy's bemærkning om at Sub er det letteste at videresælge noget du skal tage med i overvejelsen.

/Bjørn.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)