Nyt vs. brugt
Hej alle,

Jeg søger jeres input Icon_e_smile

Igennem årene har jeg samlet min egen beskedne kollektion af ure, f.eks. Rolex Submariner, Panerai og nogle Omega'er.

De er alle købt nye, og nu er tiden kommet til at lægge et Omega Speedmaster Professional til samlingen.

Jeg talte med en ven, som også er ur-tosse, og han udbrød meget bestemt: "Jeg kunne aldrig drømme om at købe et nyt!".

Hvis vi nu tager elementet penge ud af diskussionen, og lader som om, at de ikke er problemet (det er de jo alligevel næsten altid Icon_e_wink ), hvor er det så, at jeg står mig bedre ved at vælge et godt og pænt brugt fremfor at trille ned og købe mig et nyt?

Jeg tænker, om ikke et kommende nyt Speedmaster med tiden vil blive til et vintage, og dermed lige så attraktivt som hvis jeg køber et med nogle år på bagen?

Eller har det mistet sjælen, fordi det står funklende og spritnyt?

Glæder mig til jeres input Icon_e_smile

mvh
Morten
Svar
Velkommen til forum, Morten Icon_e_smile

Hvis jeg havde råd, så ville jeg da købe nyt, ingen tvivl om det ! Garanti, venlig service fra fagmanden og et helt nyt og ubrugt ur, som jeg er den første til at tage i brug Icon_e_surprised Super Icon_e_biggrin

Jeg køber brugt for at pengene kan strække lidt længere, og jeg dermed får flere ure, end hvis jeg købte nyt.

Og så køber jeg også brugt, fordi jeg er vild med nogle af de historiske modeller fra den producent, som jeg nu holder af Icon_e_wink
De venligste hilsner, John
Svar
De eneste grunde der gør brugtkøb mere attraktivt for mig er:

Økonomi, eller hvis det er et ur, du ikke kan købe fra nyt (vintage) eller hvis det er en limited edition, som kan være nemmere at få fat i, på det grå marked.

Hvis økonomien ikke spiller ind, og det ikke skal være et vintage med cal. 321 værk, så ville jeg vælge at købe hos autoriseret forhandler til hver en tid.
Den oplevelse det kan være at komme ind i en butik, hvor de forstår at sætte kunden i centrum og kunsten at gøre det til en oplevelse at købe et ur, kan være enestående Icon_e_biggrin

Nå ja, og velkommen til Icon_e_biggrin
Svar
Tak for velkomst og svar Icon_smil

Penge spiller selvfølgelig altid en rolle - Jeg har bare brugt dage og år på at spare op Icon_e_biggrin .

Jeg synes, at Speedmasteren er indenfor økonomisk rækkevidde som ny sammenlignet med de brugte, så jeg gætter på, at det ender med et nyt Icon_e_biggrin

mvh
Morten
Svar
Og herinde er vi en del der er glade for billeder, så kom frisk med nogle af de ure, du allerede har Icon_e_biggrin
Svar
Jeg er enig med Kim, Morten: Hit med billederne Icon_e_wink Icon_razz

Og husk så at gøre en god handel, når du skal ud og købe nyt Icon_e_wink
De venligste hilsner, John
Svar
Det må jeg gøre ved lejlighed, men det er bare endnu et Sub Date i rækken og endnu et Panerai 112 Icon_smil

mvh
Morten
Svar
Når det nu lige nøjagtig er Speedmasteren ville jeg helt uden betænkeligheder anbefale at købe en af de gamle med caliber 321. Det er og bliver "Den mest rigtige Speedmaster".

Sådan en som denne bør kunne købes lige under 20 K, hvis man ser sig for.

Mærke og model: Omega Speedmaster professionel.

Årgang: 1967
Kasse: Rund, stål, i fin stand
Højde: 14,4 mm
Diameter: 42 mm uden krone
Skive: meget fin stand
Rem: Læder rem med original vintage spænde
Caliber: 321
Caliber nr.: nnnnnnn
Ref. Nr.: 145.012 - 67

İmage
İmage

İmage

İmage

vh Baun
Svar
Føj hvor er det lækkert...

Er det dit Baun?

mvh
Morten
Svar
Enig med Per. Først og fremmest er det et godt valg under alle omstændigheder - en prof med manuelt optræk. Ny fra forhandler er bestemt en god option, men skal du i brugt, skal du tilbage til den maskine der var i fra starten og med på månen, kaliber 321. Ikke fordi den er specielt meget bedre overhovedet (finere kunne man sige da den har kolonehjulsværk var den nye har en billigere knasthjuls konstruktion) men fordi den har mere af historiens vingesus med sig

Her en magen til Pers - enda på original lænke - modellen hedder populært pre moon da den kom inden landingen
İmage
İmage
İmage

og her modellen inden - du ser forskel ved at den bla.a. har lige horn- og at der ikke står proffesional på skiven 105.003 kaldet pre-pro (eller Ed White - efter en astronaut der havde den på ude i rummet under rumvandring, og siden omkom ved en ulykke ved en prøveopsendelse - hvor hans ur faktisk overlevede og blev givet til hans familie)
İmage
et kig ind i den
İmage
et sideblik
İmage
og de to sammen:
İmage

Håber appetitten er skærpet.
Fra Omega kan man få (idag er det vist købe) et udtræk fra deres arkiv som du kan se for de to ure her
İmage
İmage

Priserne starter nok ved 17.000 ca - og pre pro er normalt lidt dyrere og du kan sagtens finde dem op til 25.000 kr hvis stand er specielt fin og mere sågar hvis der er original papirer med.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)