Spørgsmål om kvalitet
#11
Der er en halvgammel tråd som omhandler dette (oa), Men da billedmaterialet er flyttet henviste jeg ikke til den i første omgang. Den kommer ind på hvordan man ser om det er originalt.

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=5087&p=29614&hilit=sp%C3%A6nder#p29614" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=3&t=5087&p=29614&hilit=sp%C3%A6nder#p29614</a><!-- l -->

vh Baun
Svar
#12
Hej Baun.

Jeg har set på nogle Constellation på nettet og er lidt forvirret angående kronen, nogle er med 8 kantet og nogle med rillet, med og uden logo.

Så hvad er originalt eller referere det til årgange.

Og så ser det ud som at dækslet med obsavatoriet på nogle falder i en blød linie mod kassen og andre har en kant på dækslet.

Jeg kan se på billederne fra din samling at de også er både rillet og 8 kantet.


Mvh
viper
Mvh
viper
Svar
#13
Generelt skal der 10 kantede kroner på de gamle Constellations - før ca 1965.

Der er dog undtagelser fx. har Calendar med cal 504 en krone som er magen til seamaster automatics.

Der er skrevet meget om Omega kroner her på Vintageure...... Du kan kruge søgefunktionen til at finde en del, men her er en sjov tråd om kroner:

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=11334&p=102912&hilit=kroner#p102912" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=3&t=11334&p=102912&hilit=kroner#p102912</a><!-- l -->

vh Baun
Svar
#14
Takker for informationen og linket.


Mvh
viper
Mvh
viper
Svar
#15
viper Skrev:Da jeg er ny inden for vintage, min interesse er egentlig antikke ure men da der jo kommer et tidspunkt hvor pladsen bliver for trang hvis det ikke skal ligne et museum har jeg kastet mig over vintage.
Derfor har jeg et spørgsmål for ikke at skyde med spredhagl da der jo er uendelig mange fabrikater der ude i cyberspace.


hvordan er disse mærker hvad angår kvalitet holdt op imod hinanden.

Omega-Certina- tissot- Fortis og hvor meget betyder det med original rem/spænde og er der ander i denne klasse.


Når jeg skriver kvalitet kan jeg give et eksempel på hvad jeg mener er kvalitet.

Jeg har en Louis-XVI Bornholmer 205 år gammel, hele værket er lavet i hånden alle tandhjul er målt op og filet i hånden da den er lavet ca 20år før den første indelingsmaskine blev bevilliget af konget og kom til Bornholm, og den går stadig som en drøm.

Se dette er godt håndværk og kvalitet.

Mvh
viper
Citat:
Well the watches you named do not even come close to your defination of quality.For that you will have to buy a Patek or Lange.Willy
Svar
#16
willy Skrev:
viper Skrev:Da jeg er ny inden for vintage, min interesse er egentlig antikke ure men da der jo kommer et tidspunkt hvor pladsen bliver for trang hvis det ikke skal ligne et museum har jeg kastet mig over vintage.
Derfor har jeg et spørgsmål for ikke at skyde med spredhagl da der jo er uendelig mange fabrikater der ude i cyberspace.

hvordan er disse mærker hvad angår kvalitet holdt op imod hinanden. Omega-Certina- tissot- Fortis og hvor meget betyder det med original rem/spænde og er der ander i denne klasse.

Når jeg skriver kvalitet kan jeg give et eksempel på hvad jeg mener er kvalitet.
Jeg har en Louis-XVI Bornholmer 205 år gammel, hele værket er lavet i hånden alle tandhjul er målt op og filet i hånden da den er lavet ca 20år før den første indelingsmaskine blev bevilliget af konget og kom til Bornholm, og den går stadig som en drøm.

Se dette er godt håndværk og kvalitet.

Mvh
viper
Well the watches you named do not even come close to your defination of quality. For that you will have to buy a Patek or Lange. Willy
Hej Viper - Du skal ikke (i nævneværdigt omfang) lade dig gå på af Willy's indlæg i hans vante maskingevær stil, at "Sådan er det bare!"

Verden er større og mere facetteret end "verden ifølge Willy" - Tag nu f.eks. de nedenstående tabeller, der viser resultaterne af observatorie konkurrencerne fra 1946 til 1965.

İmage
Placeringer af 30 mulige

İmage

İmage

Taler man om vintage fra den pågældende periode, og i sin kvalitetsopfattelse også medtager et urs evne til at gå nøjagtigt - kan nedenstående artikel hjælpe lidt på vej.

Fra artikelen: History of Omega Observatory Trials and Precision Records, kan citeres om Omega's regulateurs og deres historiske meritter:
1933: A Cal. 47.7 regulated by Alfred Jaccard achieved the precision record at observatory trials. Kew-Teddington; 97.4 points of 100.
1936: Another Cal. 47.7 regulated by Alfred Jaccard achieved the precision record of 97.8 points of 100. Kew-Teddington. This record was never broken even until 1965.
1937: 1st place at Kew-Teddington with 97.3 points.
1938: 1st place at Kew-Teddington with 97.7 points.
1939: Creation of the Cal. 30 (the first 30mm caliber).
1940: 1st place with Cal. 30mm at Kew Teddington; movement regulated by Alfred Jaccard.
1943: Launch of the 30mm caliber 30T2 (first rose gold-plated Omega movement).
1945: 1st place with 30mm caliber at the observatory in Geneva; movement regulated by Alfred Jaccard.
1947: Creation of the first Omega tourbillon wristwatch movement (Cal. 30I). Specially developed for the observatory trials (only 12 pieces made).
1948: 1st place at observatory trial in Neuenburg for 30mm caliber. 1st time non-Swiss companies allowed to take part.
1950: 1st place for tourbillon Cal. 30I at Geneva Trials; regulated by Alfred Jaccard. Joseph Ory joins precision timing department after being Trainer to women timers (regleuse).
1951/2:1st place at the observatory trials in Geneva.
1953: Alfred Jaccard died.
1954: New record in Geneva by Gottlob Ith.
1955: Two new records at Neuenburg by Gottlob Ith.
1956: Gottlob Ith died aged 66 years; Joseph Ory takes over as head of department. Two 1st places at observatory trials in Neuenburg.
1958: New record in Geneva movements regulated by Joseph Ory. Creation of competition Cal. 30GD
– a 30mm caliber with better mainspring and higher frequency (25,200 instead of 18,000 vph). This unusual frequency is used again today for the latest Co-Axial movements.
1959: Two records in Neuenburg and one new record in Geneva; movements regulated by Joseph Ory.
1960: One new record in Geneva, One new record in Neuenburg and also 1st place in Neuenburg. Movements regulated by Joseph Ory.
1961: Two new records in Geneva by Joseph Ory. The first four places for the 'single pieces' category in Geneva are occupied by Omega.
1962: 2nd, 3rd and 4th places for Omega, which decides to create a new caliber.
1963: Two 1st places in Geneva and Neuenburg. Movements regulated by Joseph Ory and André Brielmann.
1964: New record in Neuchatel by Joseph Ory.
1965: Omega occupies 2nd to 9th places (1st place goes to Zenith).
Pierre Chopard was tasked to create a new Caliber for the observatory trials.
Cal. E11 had a very unusual shape to take a very big barrel and its mainspring.
It never entered competition because quartz movements arrived in 1967.
1966: Three new records for Omega (two in Neuenburg, one in Geneva).
1967: Quartz movement Beta 1 (later Beta 21) included in the same category as mechanical movements.
Last year that Omega competed with mechanical movements as "old technology" not comparable with quartz.

Hvis du skal anskaffe en cykel, kan det være at forhandleren anpriser den således: "Det er en umådelig fornem cykel".
Så kunne du måske finde på at stille det "forbudte" spørgsmål, "Er den særligt god at cykle på?"...
... hvorefter forhandleren svarer: "Nej - egentligt ikke. Men det er en umådelig fornem cykel".

På tilsvarende måde med et vintage ur fra den pågældende periode.
Omfatter ens kvalitetsbegreb også respekten for evnen til at fungere nøjagtigt - og oven i købet bedst, kan man roligt købe nedenstående ur.
..... og det er jo ikke engang særlig grimt Icon_e_wink

İmage
Omega konkurrence kronometer kaliber 30T2 RG SC.

På den anden side kan man jo også bare opretholde det forenklede verdensbillede, og med "stiv overlæbe" udtale: "Bare det er fra et af verdens højest estimerede urhuse, så er det kvalitet"
.... og købe en fornem slingrefis.

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#17
Snakke om anprise Icon_rolleyes
vi har jo alle vores favoritter Icon_cool
Svar
#18
Geodoc Skrev:Omfatter ens kvalitetsbegreb også respekten for evnen til at fungere nøjagtigt - og oven i købet bedst, kan man roligt købe nedenstående ur.
..... og det er jo ikke engang særlig grimt Icon_e_wink

İmage
Omega konkurrence kronometer kaliber 30T2 RG SC.
Geodoc
Fine tal og jo gode nok. Trådstarter gør det jo nok lidt vanskeligt ved at skrive om kvalitetskravet:
Citat:Louis-XVI Bornholmer 205 år gammel, hele værket er lavet i hånden alle tandhjul er målt op og filet i hånden da den er lavet ca 20år før den første indelingsmaskine blev bevilliget af konget og kom til Bornholm


Det møder man jo knapt i Patek eller Lange helt ærligt, men netop Omega har jo vundet et utal kronometer konkurrencer både i CH og i greenwich UK
Det viste ur er jo så forbandet smukt at det skærer i øjnene, men må vel være ny skive og visere eller? - SÅ forbandet smukt

@jacob - du bliver så ked af det hvis nogen skriver pænt om andet end JLC og Rolex (det har jeg aldrig set dig protestere mod) men Geodoc viser Omega har lavet masser af super kvalitet - og Omega er jo faktisk med i trådstarters spørgsmål om det er kvalitet - som helt fejes af bordet af Willy, så jeg synes det er relevant og veldokumenteret, hvilket altid løfter en tråd.

Jeg ved godt Willy ser på bornholmeren i spørgsmålet og nok ser på nyere ure - og tager alle 4 nævnte over en kam - hvilket heller ikke er helt let, og der er jo ikke rigtig nogen fornuftig sammenligning mellem et 250 år gammelt håndbygget værk og et nyt armbåndsur Icon_e_smile Jeg tror bare det var for at vise kvalitetskrav uden helt sammenhæng.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#19
Geodoc Skrev:
willy Skrev:
viper Skrev:Da jeg er ny inden for vintage, min interesse er egentlig antikke ure men da der jo kommer et tidspunkt hvor pladsen bliver for trang hvis det ikke skal ligne et museum har jeg kastet mig over vintage.
Derfor har jeg et spørgsmål for ikke at skyde med spredhagl da der jo er uendelig mange fabrikater der ude i cyberspace.

hvordan er disse mærker hvad angår kvalitet holdt op imod hinanden. Omega-Certina- tissot- Fortis og hvor meget betyder det med original rem/spænde og er der ander i denne klasse.

Når jeg skriver kvalitet kan jeg give et eksempel på hvad jeg mener er kvalitet.
Jeg har en Louis-XVI Bornholmer 205 år gammel, hele værket er lavet i hånden alle tandhjul er målt op og filet i hånden da den er lavet ca 20år før den første indelingsmaskine blev bevilliget af konget og kom til Bornholm, og den går stadig som en drøm.

Se dette er godt håndværk og kvalitet.

Mvh
viper
Well the watches you named do not even come close to your defination of quality. For that you will have to buy a Patek or Lange. Willy
Hej Viper - Du skal ikke (i nævneværdigt omfang) lade dig gå på af Willy's indlæg i hans vante maskingevær stil, at "Sådan er det bare!"

Verden er større og mere facetteret end "verden ifølge Willy" - Tag nu f.eks. de nedenstående tabeller, der viser resultaterne af observatorie konkurrencerne fra 1946 til 1965.

İmage
Placeringer af 30 mulige

İmage

İmage

Taler man om vintage fra den pågældende periode, og i sin kvalitetsopfattelse også medtager et urs evne til at gå nøjagtigt - kan nedenstående artikel hjælpe lidt på vej.

Fra artikelen: History of Omega Observatory Trials and Precision Records, kan citeres om Omega's regulateurs og deres historiske meritter:
1933: A Cal. 47.7 regulated by Alfred Jaccard achieved the precision record at observatory trials. Kew-Teddington; 97.4 points of 100.
1936: Another Cal. 47.7 regulated by Alfred Jaccard achieved the precision record of 97.8 points of 100. Kew-Teddington. This record was never broken even until 1965.
1937: 1st place at Kew-Teddington with 97.3 points.
1938: 1st place at Kew-Teddington with 97.7 points.
1939: Creation of the Cal. 30 (the first 30mm caliber).
1940: 1st place with Cal. 30mm at Kew Teddington; movement regulated by Alfred Jaccard.
1943: Launch of the 30mm caliber 30T2 (first rose gold-plated Omega movement).
1945: 1st place with 30mm caliber at the observatory in Geneva; movement regulated by Alfred Jaccard.
1947: Creation of the first Omega tourbillon wristwatch movement (Cal. 30I). Specially developed for the observatory trials (only 12 pieces made).
1948: 1st place at observatory trial in Neuenburg for 30mm caliber. 1st time non-Swiss companies allowed to take part.
1950: 1st place for tourbillon Cal. 30I at Geneva Trials; regulated by Alfred Jaccard. Joseph Ory joins precision timing department after being Trainer to women timers (regleuse).
1951/2:1st place at the observatory trials in Geneva.
1953: Alfred Jaccard died.
1954: New record in Geneva by Gottlob Ith.
1955: Two new records at Neuenburg by Gottlob Ith.
1956: Gottlob Ith died aged 66 years; Joseph Ory takes over as head of department. Two 1st places at observatory trials in Neuenburg.
1958: New record in Geneva movements regulated by Joseph Ory. Creation of competition Cal. 30GD
– a 30mm caliber with better mainspring and higher frequency (25,200 instead of 18,000 vph). This unusual frequency is used again today for the latest Co-Axial movements.
1959: Two records in Neuenburg and one new record in Geneva; movements regulated by Joseph Ory.
1960: One new record in Geneva, One new record in Neuenburg and also 1st place in Neuenburg. Movements regulated by Joseph Ory.
1961: Two new records in Geneva by Joseph Ory. The first four places for the 'single pieces' category in Geneva are occupied by Omega.
1962: 2nd, 3rd and 4th places for Omega, which decides to create a new caliber.
1963: Two 1st places in Geneva and Neuenburg. Movements regulated by Joseph Ory and André Brielmann.
1964: New record in Neuchatel by Joseph Ory.
1965: Omega occupies 2nd to 9th places (1st place goes to Zenith).
Pierre Chopard was tasked to create a new Caliber for the observatory trials.
Cal. E11 had a very unusual shape to take a very big barrel and its mainspring.
It never entered competition because quartz movements arrived in 1967.
1966: Three new records for Omega (two in Neuenburg, one in Geneva).
1967: Quartz movement Beta 1 (later Beta 21) included in the same category as mechanical movements.
Last year that Omega competed with mechanical movements as "old technology" not comparable with quartz.

Hvis du skal anskaffe en cykel, kan det være at forhandleren anpriser den således: "Det er en umådelig fornem cykel".
Så kunne du måske finde på at stille det "forbudte" spørgsmål, "Er den særligt god at cykle på?"...
... hvorefter forhandleren svarer: "Nej - egentligt ikke. Men det er en umådelig fornem cykel".

På tilsvarende måde med et vintage ur fra den pågældende periode.
Omfatter ens kvalitetsbegreb også respekten for evnen til at fungere nøjagtigt - og oven i købet bedst, kan man roligt købe nedenstående ur.
..... og det er jo ikke engang særlig grimt Icon_e_wink

İmage
Omega konkurrence kronometer kaliber 30T2 RG SC.

På den anden side kan man jo også bare opretholde det forenklede verdensbillede, og med "stiv overlæbe" udtale: "Bare det er fra et af verdens højest estimerede urhuse, så er det kvalitet"
.... og købe en fornem slingrefis.

Med venlig hilsen - Geodoc
Citat:
Ha but that is what i have always said sir.The older watches are of a quality not often seen today.I thought our friend was talking about a new watch.And i would also say that a few seconds here and there have got nothing to do with the build quality of a watch.The seiko i am wearing now is more precise than my last Patek.As you know it is all about adjustment and no two watches are the same.And i know that Omega have a good history for precise calibers. Icon_e_wink Willy
Svar
#20
Du læser jo ikke hvad jeg skriver hannover men danner dit eget billed igen igen Icon_e_confused
jeg har intet imod at din teammate Geodoc viser hvor sueræn Omega er i nogle rigtig gamle test,men jeg syntes hans beskrivelse og dom over willys verden
ender med at han rent faktisk selv anpriser (dårligt ordvalg når man ikke har glimtet i øjet med da det rent faktisk er strafbart)

Til sidst må du godt lige fortælle mig hvorfor jeg skulle protesterer imod at nogle sagde noget godt om
2 mærker jeg holder af Icon_question

Kan du ikke lige linke til tråde hvor du køre den praksis
nu har jeg rent faktisk sagt noget dårligt om både JLC og Rolex flere gange men det kræver man læser indlæggende.

Viper jeg håber du finder den kvalitet du søger Icon_cool
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: