Hvorfor Vintage ure
Hvorfor faldt du for Vintage ure - og ikke nye?

Jeg spørger mig selv også.

Jo det var de gamle ure der via patina, skrammer, brugsspor og dermed autensitet fortalte en historie om mange, mange år på armen. Hvad har dette ur ikke været med til? Det fangede mig.

Også dette at få fat i sådan et gammelt ur og så fixe det lidt. Polere glasset og rense uret udvendigt for snavs. Sætte en ny rem på og bære det med stor glæde.

Og så pludselig 5 år senere, skal alle de gamle ure være i næsten ny stand for at "være gode nok"... egentligt lidt underligt. Jeg tror det er økonomimanden der har taget over. Det er urene i bedst stand, som vil blive de mest ønskede samlerobjekter. Det er dem der stiger Icon_rolleyes

Jeg nyder de fine ure i super stand i Deres originale boxe i samlingen, men det er de andre jeg nyder at bruge i dagligdagen. Smukke ure med lidt brugsspor og historie.

Hvad med dig?

vh Baun
Svar
Jeg har ikke kun en forkærlighed til vintage, men også nyere ure. Så det behøver absolut ikke være vintage for at jeg fristes. MEN der er bare vintageure, der i min verden er så fyldt med historie og godt design, at de er svære at komme udenom. Standen skal da også helst være i orden, men jeg kan sagtens nyde et patineret vintage ur med de skrammer tiden har påført det. Så intet krav om NOS vintage her.

For mig trækker jagten og den gode handel også lidt. At finde et Submariner 5513 i godt brugt stand og "shine" det op, er lidt sjovt. Når det så er ok igen forsvinder interessen måske lidt og det bliver skudt af igen. Er uret sjældent og har jeg ikke haft modellen før, kan det godt blive hængende i samlingen. Svært at sige på forhånd.

/Mads
Svar
Det er ikke kun vintage ure, der har min interesse, men jeg er fascineret af at følge udviklingen af produktlinierne i mit favoritmærke: IWC.
Derfor er vintageurene fundamentet for samlingen.
De gamle Fliegere og Ingenieurer er grundlaget for det hele Icon_smil
Med fare for at trætte læserne tillader jeg mig at vise nogle af urene igen, igen...

Jens-Kristian

İmage
İmage
Svar
JK Skrev:Med fare for at trætte læserne tillader jeg mig at vise nogle af urene igen, igen...
Med så spændende ure er der vist ikke nogen fare for at trætte nogle Icon_e_biggrin

M.h.t vintageure har jeg ikke noget at sige, da jeg personligt ikke er nået helt dertil endnu Icon_e_wink
Svar
Hej Per,

Tjoo - som du ved, så har jeg jo også en blandet "bunke" ure - Både NOS vintage - vintage med slitage samt nyere ure af forskellige mærker.

Alle mine ure bliver båret med det slitage, som det nu en gang medfører - Nu har jeg jo så heller ikke fysisk hårdt arbejde, så det er jo nemt for mig at sige Icon_smil

I dag på kontoret f.eks. havde jeg min Explorer II - 1655 SH på - den var der nok mange der ikke kunne nænne at gå med!!

For mit vedkommende er mine vintage ure resultatet af jagten på enten historien eller det unikke eller begge dele samtidig!
Og ja det har kostet mønter til tider, men omvendt er det jo "mine børn" indtil videre!!! Om det er en generel gyldig undskyldning eller ej ved jeg så ikke helt - men for mig virker det Icon_e_wink

Jeg har også tit min Rolex sub fra 2005 på og også et nyt Hanowa militær ur får armtid, det sidste koster jo feks nada i de her sammenhænge og har heller ikke den store historie, så det er meget forskelligt for mig, hvad jeg vælger at anskaffe mig!!
Og slutteligt er der for mig ingen speciel sammenhæng ml. hvad der sidder på armen og så værdien af uret!

Mvh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
Jeg er helt klart mest til vintage. Det er historien - og kvaliteten til prisen ofte som trækker mig. Gerne i god stand, men jeg lever bestemt med brugsspor.
Jeg kan godt se det smukke i nye ting, kører også i en fin ny bil, men ville skam gerne ha haft plads til men debutbil VW 1200 1963 - eller min senere Volvo Amazon i pæn stand - det er vintage der trækker.
Jeg ville også gerne ha en af de der farvede telefoner der står op, med drejeskiven i bunden - og megen godt møbeldesign kan bestemt også ha rødder i 60'erne. Jeg er vel teknisk set til det nyeste, når det gamle kan erstattes af noget smart, men udseendemæssigt - nok ganske så vintage fascineret.
Måske kan det ha at gøre med, at jeg voksede op som teenager i tresserne - who knows (or cares Icon_redface )
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Jeg er både til vintage og nyt. Icon_e_biggrin

MVH Peter
İmage
Svar
Jeg synes Vintageure's appeal hænger sammen med netop, at de er "vintage". Det er fedt at bære et ur, der måske har 40-50-60 år på bagen og designet er oftest flot og klassisk, så hvis man vil have et dressur, så er de supergode.
At de så i laangt de flest tilfælde er for små (læs 34-36 mm) gør, at jeg nok aldrig kommer til at gå specielt meget med Vintageure (i hvertfald ikke, når snakken falder på ure, der er vintage lige nu Icon_smil ).

/Peter
Svar
Slettet .
Svar
Slettet 24/10-2012
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)