Respekt på forum
#1
Vi har før talt om "Street respekt" - altså hvilke ure giver respekt på gaden, cafeerne, på arbejde, hos vennerne osv. - altså hos ikke urtosser.

Men hvad giver respekt her på forum?

Vi er en blandet gruppe men lad os se om der ikke alligevel vil fremstå 2-4 retninger.

Jeg læste med stor glæde om Hans Henrik/ Lens erhvervelse af et Rolex 5513. Det var en god historie - og et køb jeg kunne "misunde" ham. Det giver respekt.

Også Søren Ingvardsens køb af den fine gamle Breitling Navitimer med sorte subdails tænder hos mig - stor respekt.

Det kan vel ikke overraske at jeg i det hele taget har meget til overs for folk som sætter sig lidt ind i sagerne og køber et godt vintage ur efter nøje overvejelser.

Nye ure da? Jo når Kim efter flere års interesse tester en AP og når pbr laver et projekt omkring et Rolex DS.

Jeg tror det er dette med at gøre et seriøst stykke arbejde før købet jeg respekterer mest.

Hvad mener du giver respekt på forum? Det kunne være herligt hvis I blot skriver hvad der giver respekt - og ikke hvorfor I er uenige i hvad andre skriver.

Bare "Hvike ure/urkøb giver respekt her på forum"?

vh baun
Svar
#2
Når nogen køber vintage frem for samme model i nyere udgave, eller når man går efter finere horologi i den ypperligste klasse, fordi de vil have det flotteste og fineste håndværk, uden at skele til prisen, samtidig med at jeg ved, de ikke har kassen og bare kan købe uhindret ind af dyre ure.

/Mads
Svar
#3
Baun Skrev:Jeg tror det er dette med at gøre et seriøst stykke arbejde før købet jeg respekterer mest.

"Hvike ure/urkøb giver respekt her på forum"?

vh baun

Jeg respekterer også mest de indkøb, som er begrundet i viden og research. Det har for mig ikke noget med urets pris at gøre.

Jens-Kristian
Svar
#4
Ure købt med passion og viden og gerne efter en vis jagt - gerne ure der ikke bare lige hænger som stangvare - men det må gerne være billigt vintage eller usædvanligt på en eller anden måde.
Mekanik som absolut topprioritet men også HE kvarts.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#5
Som allerede nævnt Icon_e_biggrin

At have sat sig ind i stoffet, og foretage et køb baseret på viden og reel interesse.
Og samtidig at købe uret for sin egen skyld, og ikke for andres Icon_e_surprised (ja, de findes også)

Prisen er underordnet.

Et Seiko som JoePete lige har fået hjem, kan sagtens være lige så spænnende som et PP til x antal kroner.
Det er jo forskelligt hvad vi tænder på, men respekt afføder det Icon_e_biggrin

Det betyder ikke noget for mig, om det er en stangvare, eller om det er et sjældent ur.
Hvis man er intereseret i ure og ved noget om det, så har jeg respekt for det.

Og allerede når man finder herind på forummet, så viser det, at man er intereseret i at vide mere, hvilket er positivt IMHO.

Nu skal det lige nævnes, at det er kun med hensyn til ure, jeg udtaler mig her.
Generelt har jeg respekt for alle mennesker (også folk der ikke ved noget om ure Icon_e_surprised Icon_e_wink ) indtil det viser sig de ikke fortjener det. (et lille sidespring Icon_e_wink )
Svar
#6
Når feks Geodoc og Joepete deler deres begejstring for et nyt urindkøb og systematisk gennemgår og redegører i omhyggelige disputats-agtige indlæg, bøjer jeg mig i støvet, i respekt!!
/SK
Svar
#7
Min respekt kommer mest til udtryk hvis man vælger noget som ikke det er det sædvanlige eller sikre valg,
det kan være hvis man vælger noget andet end det Omega som er nemt at sælge igen (og alle de andre +er vi høre så tit herinde Icon_e_wink ),
eller hvis man vælger noget fra hvad jeg anser som de virkelige gode mærker så det kan være både dyre og billige ure.

Jo bedre historier/grunde der så kan bindes op på købet øger kun min respekt
så for mig er det passionen for urene dyrt som billigt der giver respekt Icon_cool
Svar
#8
Sub'erman Skrev:Når feks Geodoc og Joepete deler deres begejstring for et nyt urindkøb og systematisk gennemgår og redegører i omhyggelige disputats-agtige indlæg, bøjer jeg mig i støvet, i respekt!!
klart +1 - og lad mig lige tilføje til Kim T at jeg ikke mener at fordi man har mest "respekt" for et sjældnere ur (uanset pris), så er det langt fra det samme som at se ned på de som køber den slags, bare at det der skal jages tiltrækker mig (og det er vel det jeg her kalder respekt - nok fjollet ord.

For mig er det da herligt at en har et fint nyt Daytona - det fanger bare ikke på samme måde som en der har et Daytona Poul Newman osv. men jeg har da respekt for ham og det nye ur - finder det bare mere spændende med det specielle.

Min yngste søn (30 år) går med en Citizen dykker som han bruger til alt. Jeg har 100% respekt for ham og hans begrundede urvalg - så intet krav om det ikke må være stangvare - bare sjovt med det specielle.

@Jacob J - ret enig hele vejen - Uanset om det er Omega eller Rolex - hvis hovedmotivet for at vælge er, at man nok ikke taber så meget hvis man skal skubbe det videre, er det for svagt et hovedmotiv - men omvendt er det da OK, hvis man køber mange ure, at glæde sig over, at ikke hele familieformuen er sat over styr.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#9
Udover det som allerede er nævnt (research, viden, passion m.m), så respekterer jeg dem der kan rumme at vi er forskellige mennesker, med forskellige holdninger og viden om ure.
vh Hans Henrik
Svar
#10
hannover_dk Skrev:..........finder det bare mere spændende med det specielle.
Helt enig, jeg finder også de sjældne ure mere spændende.
Men det jeg skrev, var møntet på det oprindelige spørgsmål. Hvad giver for dig respekt ?
Og her mener jeg der er respekt for alle med et begrundet valg, osv. uanset hvor spændende uret er Icon_e_wink
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 13 gæst(er)