Angelus Chronograf Cal. 250
Hej!

Jeg var så heldig at blive tilbudt dette ur i juledagene. Jeg samler jo normalt kun Omega og har kun en enkelt chronograf og var helt på bar bund med mærke og urværket. Jeg valgte dog med hjælp fra Hannover at sige ja tak til uret. Det er lige kommet med posten og her er nogle billeder.

Værket er et caliber 250:
[url]"http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Angelus_250" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db. ... ngelus_250[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

Angelus historie:
[url]"http://www.watchchrono.com/magEN-angelus-history.htm#" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.watchchrono.com/magEN-angelus-history.htm#[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

Så vidt jeg har kunnet læse mig til brugte PAM Angelus værk i nogle af deres ure.

Uret er kun 32mm i diameter u/krone så det er facinerende at se så flot et værk i så lille et ur.

Værket har været serviceret 1980 hvorefter uret har været lagt til side og ikke brugt siden, værket er i flot stand. Kassen er lidt slidt i forgyldningen og lidt patina på skiven.

Jeg kender ikke alder på uret, det har et serienummer der siger 243623.

Info om uret er velkomment

Mvh
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Flere billeder
Svar
Og ikke mindst maskinhuset.
Svar
Ja jeg tænkte nok det ikke var så stort. Jeg lever jo med små ure, og min kone låner løs af dem Icon_e_biggrin

Jeg kan desværre heller ikke finde serienumre/år for Angelus.

Pam forbindelsen findes i alle fald i det 8 dages værk Angelus leverede til Panerei omkring 1940 og jeg mener også Panerei senere har genudgivet en Luminor 1950 8 dages sag, med Angelus værker i, i meget begrænset tal. Angelus værket har i det fald sekundviseren ved kl 21 - som en typisk Panerei ting fra lommeurværk tiden.

Værket var Angelus 240 som var lavet til rejsevækure faktisk, og fandtes med og uden alarmmodul og Panerei begrænsede sig vist til at afmontere alarm modulet på en del af de værker de fik leveret, med modul, grundet knaphed på 240 uden alarm modul.

Jeg mener også at ha læst, at grunden til Panerei valgte Angelus 240 som 8 dages værk, var frygt for at dykkerne ikke fik skruet kronen tæt ned (før de havde deres specielle kronelås), og med et 8 dages værk, skulle det i det mindste ikke trækkes så ofte.

Angelus er et af de fine gamle ure, mest kendte for deres kolonnehjulskronografer med 250 kaliber som din, men de havde også almindelige armbåndsure.

Tillykke med det.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej!

Tak for svar.

Som Chronograf ekspert kan du måske fortælle mig hvorfor der er de røde streger ved 3-6-9 min. Jeg har set det på flere Angelus modeller enten med rødt eller længere sorte streger.

Mvh
Thomas
Svar
TDN Skrev:Hej!
Tak for svar.
Som Chronograf ekspert kan du måske fortælle mig hvorfor der er de røde streger ved 3-6-9 min. Jeg har set det på flere Angelus modeller enten med rødt eller længere sorte streger.

Mvh - Thomas
Som absolut ikke "Chronograf ekspert", tilgiver Hannover mig nok, at jeg iler med et svar, for jeg kom i tanke om en tråd, der er nævnt i Omega Link Centralen.
Find den i Kapitel 4. under K, kronograf: "Hvordan er minuttælleren inddelt på kronografer"
- her har Hannover tidligere kastet lys over minut inddelingen, bl.a. ved en direkte henvendelse til Omega.

God fornøjelse, og venlig hilsen - Geodoc
Svar
Ja - og hvis du nu ikke lige ved hvad linkcentralen er - så er det en stor skam for dig -for det er et fantastisk redskab, men den ligger under Omega forum øverst - så du bør følge Torbens vejledning, for så får du set hele centralen og ikke kun lige det specifikke punkt, som jeg ikke en gang ved om man kan linke direkte til http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=9110
Det korte svar er, at det er fra en tid hvor telefonsamtaler afregnedes i tre minutters perioder. I Danmark kom centralen ind, hvis man talte udenlandssamtale, lige før hvert 3. minut, og spurgte - der er ved at være gået 3 minutter, ønsker de at fortsætte - og post og telegrafmuseet solgte sidste år de ure som sad på udenlandscentralen - og jeg købte et

Glimrende til æg - 3 min. og man får første bip og kan liste over og tage blødkogt, når de er lagt i koldt vand - og 6 min passer til hårdkogt, så det sidder i køkkenet Icon_e_biggrin
İmage
İmage
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Selvfølgelig kender jeg linkcentralen og bruger den også, stor ros til Geodoc for den. Jeg havde dog ikke set disse markeringer på Omega chronografer, men de har så også været nyere dem jeg har kigget på 1965-> så jeg overvejede ikke det var generelt for tidligere chronografer med disse markeringer, beklager...

Mvh.
Thomas
Svar
hannover_dk Skrev:post og telegrafmuseet solgte sidste år de ure som sad på udenlandscentralen - og jeg købte et[/img]
vh

Jeg har et lignende et, med skive på 12 minutter... Den er fra ABU, fra før de lavede fiskehjul, blink etc. Icon_e_smile
Svar
ABU = Aktiebolaget Urfabriken
lavede vist også taxametre - -inden de gik i fisk Icon_e_biggrin
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)