Detaljer som ikke kan ses med det blotte øje
#11
Guldet på mit ur er compressor emblemet som sidder på bagkassen og derfor slet ikke er synlig når man bære uret,
med rent JLC DNA mener jeg at jeg ser det som en typisk JLC måde at underspille luksusen/kvaliteten på Icon_cool

Jeg er udmærket klar over andre også har guld placeret i uret på denne måde,
men stadigvæk er dette for mig rent JLC = bevidst underspillet luksus hvor du skal vide hvad du kigger på for virkelig at kunne værdsætte det Icon_cool
Svar
#12
jacob jensen Skrev:Guldet på mit ur er compressor emblemet som sidder på bagkassen og derfor slet ikke er synlig når man bære uret,
med rent JLC DNA mener jeg at jeg ser det som en typisk JLC måde at underspille luksusen/kvaliteten på Icon_cool

Jeg er udmærket klar over andre også har guld placeret i uret på denne måde,
men stadigvæk er dette for mig rent JLC = bevidst underspillet luksus hvor du skal vide hvad du kigger på for virkelig at kunne værdsætte det Icon_cool

Sådan forstod jeg det også, men DNA indikerer jo vistnok at det er Unikt (for JLC) og det er det jo ikke. Jeg tror Omega brugte det første gang på Constellation i 1952, men der kan have været tidligere modeller. Jeg er ikke sikker.

vh Baun
Svar
#13
Jamen så fortolker vi bare ordet DNA forskelligt Icon_cool
Svar
#14
jacob jensen Skrev:Jamen så fortolker vi bare ordet DNA forskelligt Icon_cool
DNA er jo ikke så voldsomt fortolkningsbart. Uden at skulle i dybeden med det, så er det jo noget der UNIKT for hvert individ, men som man også kan kende arter på - og som så ikke findes magen til

Det du nævner som JLC DNA er brugt af Omega og Eterna og sikkert andre - siden midten af sidste århundrede - og ikke spor JLC specifikt i mine øjne. Omega og Eterna underspillede på den samme måde med guld plakette.

Skal man tale DNA og ure så synes jeg det skal være MEGET specifikt tilhørende ET bestemt mærke og ikke mange andre.

Jeg er ikke uenig i at JLC kan ha en vis underspilning og man skal vide hvad det er for at forstå værdien, men det gælder da Patex, V&C og masser af andre dyre - og mindre dyre ure.

DNA og ure - Tja - jeg har ikke så let ved at finde noget som i princip KUN et mærke har og som karakteriserer det helt ned i det specielle som "DNA" er - og er det man med det samme tænker på, hvis man ved noget om mærket/ure?
1
MÅSKE Oysterkassen hos Rolex - det ville jeg købe som Rolex DNA. Står du med en Oysterkasse - som er ganske specielt formet og opbygget - så står du med et Rolex - men der kunne være andet -
2
Octagon lynetten hos AP - som taget fra et koøje(fra gammelt UK krigsskib Royal Oak bygget af fineste egetræ) = AP DNA?.
3
36000 bph kolonnehjuskronograf = Zenith DNA

Nogen som har forslag? Icon_e_biggrin
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#15
BobT Skrev:
hannover_dk Skrev:
jacob jensen Skrev:På mit eget JLC er jeg vild med at guldet i uret sidder på bagkassen
for mig er det JLC DNA i den reneste form Icon_cool
med DNA ville jeg opfatte som tilhørende, (i princip kendetegn og kun tilhørende). Jeg er ikke klar over præcis hvordan det er anvendt på dit JLC...
vh

Mit bud er at det er rotoren Jacob henviser til. Sådan ser mit guld "DNA" ud:

Det kan dog let ses med det blotte øje, da jeg har glas bagkasse Icon_mrgreen

Jeg må lige beklage, at jeg ikke har helt styr på værkerne i Compressor serien, men så vidt jeg har kunne læse mig frem til er der ikke guld i rotoren på Jacob's JLC:

İmage

Er det ikke en JLC Memovox Calibre 918 introduceret i 2002 du har Jacob?

I så fald kan følgende måske interessere dig: http://www.thepurists.com/watch/features...index.html

Undskyld misforståelsen omkring guld i rotoren Icon_redface

De bedste hilsner
BobT
Svar
#16
Yep mit er et 06 med Cal.918 (det med den gode alarm lyd Icon_cool )
med et 18k guld Compressor emblem i bagkasse og intet guld i rotoren Icon_e_wink

Jeg mener det er så typisk den underspillede JLC stil at sætte guldet hvor det aldrig kan ses når uret er på armen
derfor kaldte jeg det JLC DNA i den reneste form,at andre ser anderledes på det og betydningen af ordet DNA er coolt nok Icon_cool

Takker for det fede link Icon_cool
så skal der læses Icon_e_biggrin
Svar
#17
Et stykke rent DNA fra JLC (igen efter noget som KUN det mærke har i stil med mine tidligere bemærkninger)

Et automatik armbåndsur helt uden krone til optræk. Har andre mon lavet det? JLC (eller LeCoultra som har flere) Futurematic.
JLC DNA tror jeg det er Icon_e_biggrin

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#18
Med stor undren kom nye deltaljer frem på mit ur, set lidt i en skæv vinkel:

İmage





























Lidt julespaß skal der vel være plads til Icon_mrgreen
Svar
#19
Det er netop her high-end urene har deres berettigelse. Ekstrem lækker finish gemt væk bag en diskret guld bagkasse. Kunne komme med mange eksempler, men syntes dette billede af et Vacheron Constantin svanehalsregulering fra 60´erne taler for sig selv. Det er vel forstørret flere 100 gange og finishen står stadig kniv skarpt. Og til hvilket formål? Ingen ud over urmageren ser dette ekstremt smukke værk og kun gennem en lup alle detaljer træder frem. Det er SÅ blæret og lækkert håndværk og specielt taget i betragtning at uret er mere end 50 år gammelt og lavet i en helt anden tid med andre teknikker end vi har til rådighed i dag.

Gør lige jer selv den tjeneste at klikke videre ind på billederne, da de ligger i en høj opløsning, der for alvor "blotter" værkets finish Icon_cool

İmage

İmage


/Mads
Svar
#20
Ja det kalder jeg skjult skønhed der vil noget. De rundede kanter, nedsænkede skruer - alle overflader - V&C at it´s best.

Det sjove er lidt som du skriver Mads, at den der har størst glæde af det, er urmageren. Visse dele af finish kan naturligvis komme præcision til gode, men meget af arbejdet er udført alene fordi det er så utroligt smuk horologi.

Sådan et værk kan man jo ikke lige aflevere til den lille lokale urmager. Vi andre kan tale om ridser på kassen som vi kan være mere eller mindre følsomme overfor, og som til en vis grad kan poleres bort, men en skruetrækker der smutter i kærven på dette værk, ville være en katastrofe.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)