Detaljer som ikke kan ses med det blotte øje
#1
Hvorfor laver man egentlig detaljer på et ur som ikke kan ses med det blotte øje?

Men som godt kan fotograferes eller ses under lup Icon_exclaim

Denne detalje (de cirkulære ringe i sekund sub dial):
İmage

... havde jeg set i dette review (http://forums.timezone.com/index.php?t=t...&rid=98918) som jeg læste inden jeg købre uret.

Da jeg fik uret troede jeg man havde ændret modellen. Først til Ur2010 da jeg fik lov at låne en lup, kunne jeg se at også mit ur havde denne detalje.

Har dit ur detaljer som ikke kan ses med det blotte øje?

Lad os se nogle close up eller macro billeder... Icon_exclaim

Har der tidligere været en lignede tråd, må I have mig undskyldt

De bedste hilsner
BobT
Svar
#2
Jeg kan ikke tilbyde makro da jeg ikke har mine ure hjemme i det daglige, ud over de jeg skifter mellem, men det der svirvel mønster i subdials er ikke så usædvanligt enda. Jeg har det på en del kronografer fra 1960-70 - også lidt billigere. Nu er spørgsmålet bare, om man kan se mønstret i det arkivbillede jeg her har af en af dem:
İmage
Jeg ved jeg også har ure uden kronograf med den der hvirvel i subdial skive. (flot er det)

Et par andre forslag - en Eterna med tissue dial - detaljer i væv i skiven:
İmage
En eternasonic (elektronisk stemmegaffel) man se kun mønsteret af "elektricitet" når uret holdes i helt bestemte vinkler
İmage

også denne Eterna fra den kendte Schweizerurkæde Beyer - skal holdes helt specielt for ikke bare at se blå ud - men ellers flettede B'er
İmage

Svært når man ikke har urene hjemme, for man husker detaljer, som de fotos der udgør arkivet ikke viser Icon_cry
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#3
Jeg er selv vild med denne slags detaljer hvor man skal kende modellen for at vide uret har
lige netop den eller disse detaljer.

På mit eget JLC er jeg vild med at guldet i uret sidder på bagkassen
for mig er det JLC DNA i den reneste form Icon_cool
Svar
#4
jacob jensen Skrev:På mit eget JLC er jeg vild med at guldet i uret sidder på bagkassen
for mig er det JLC DNA i den reneste form Icon_cool
med DNA ville jeg opfatte som tilhørende, (i princip kendetegn og kun tilhørende). Jeg er ikke klar over præcis hvordan det er anvendt på dit JLC, men hvis det er en plakette eller lignende så skal vel med, at Eterna brugte guld plakette på alle stål kontiki tidligt tresserne og Omega ligeså på constellations - så det må være blandings DNA - jeg har kun et gammelt Omega lige her i fotoarkivet. Har du et billede af dit?
İmage
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#5
Jeg har et Rolex med texture dial (tror jeg det hedder).
Der skal man også tæt på for at lægge mærke til det.

İmage

İmage
mvh
Jeppe
Svar
#6
Ja textured er det jo med den der "textil skive" - her et mere af et gammelt 1950 Omega, med hvirvel i subdial - taget fra arkivfoto af hele uret og zoomet lidt, men det ses vel:
İmage
en ellers simpel skive, her hele uret
İmage
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#7
hannover_dk Skrev:
jacob jensen Skrev:På mit eget JLC er jeg vild med at guldet i uret sidder på bagkassen
for mig er det JLC DNA i den reneste form Icon_cool
med DNA ville jeg opfatte som tilhørende, (i princip kendetegn og kun tilhørende). Jeg er ikke klar over præcis hvordan det er anvendt på dit JLC...
vh

Mit bud er at det er rotoren Jacob henviser til. Sådan ser mit guld "DNA" ud:

İmage

Det kan dog let ses med det blotte øje, da jeg har glas bagkasse Icon_mrgreen
Svar
#8
Ah - ja det er da også flot. det kan da bestemt være det. Der synes jeg der findes mange flotte rotors inkl. nogle som er skjulte og i massiv 24 K (ex nedenfor - 18 K for at øge vægten af rotoren og skaber mere sving, hvad vel er samme årsag til bl.a. JLC har gjort det yderste til guld) eller AP rotorer som er lækre - men absolut lækkert. Det synes jeg da absolut JLC er for at ingen skal tro andet - drøn lækkert skam Icon_e_biggrin
İmage
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#9
Detaljen, der ikke ses med det blotte øje - er nok noget af det helt fascinerende ved ur interessen.
Ingen er i tvivl om det mere attraktive ved en Speedmaster med kaliber 321 end med 86x - også selv om 321 er gemt bag en solid skruebagkasse og et støvlåg.
Detaljen kan så til gengæld ses, når kolonnehjuls kaliberen 321 indkobler kronografen... silkeblødt og glidende i modsætning til den knaststyrede kronografs mere håndfaste igangsætning.

Ved almindeligt brug skjuler en safirglas bagkasse også detaljer. Her er et kig på kaliber 3320:

İmage
(Gennem åbningen i rotoren er der indkig til kolonnehjulet)

Den "skjulte" detalje er en rotor af platin, der er rhodium platineret; men til gengæld dekoreret med en 18K guld medaljon. - 98 andre brugere kan nyde denne "skjulte" detalje, hvis de vender uret om.

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#10
og en af de allerbedste "skjulte detaljer" logoet i Omegas plexi glas.

İmage

vh Baun
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: