Lige et par spørgsmål omkring vedligeholdelse af ure?
hannover_dk Skrev:Man KAN ødelægge det ja - på ÉT forkert forsøg - sådan at dato skift ikke fungerer.
Og alt efter konstruktionen af mekanismen, kan en spærret datomekanisme stoppe uret, også...
Svar
olof Skrev:
Laursen Skrev:1. Det kommer åbenbart an på værket. Jeg har mindst et ur (men gider nu ikke prøve dem alle) hvor man kan sætte datoen i begge retninger.

3. Den kan Du sagtens lade ligge. Der findes urebevægere, som holder den i gang, men ærlig talt - hvorfor. Det bringer bare slid. Der er undtagelser - når man f.x. har et ur som er kompliceret at stille ind, som en fuld kalender. Jeg går dog udfra, at der er andre meninger og en hel del forfægtere ar urebevægere også i denne her forum.
Hilsen,
Olof
Ja masser af ure kan stilles i begge retninger, hvilket er en fordel, da der er lidt kortere til den 28 baglæns fra den 29 end fremad. (sørgeligt når de kun kan fremad i den situation)
Skal man nørde, kan man også sige, at mange godt overlever at man stiller tiden fremad - den retning mekanismen er gået i indgreb, men ikke bagud, når den er ved at skifte frem - men Don´t mellem kl 20 og normal vågnetid, og JA som Rune skriver, datoindgrebet kan sagtens stoppe hele uret, og det er et uskønt syn at se ind i maskinen på et ur der har været ude for disse problemer, og ret dyrt
100% enig i svar 3. Går man meget med uret on/off, og det er besvær at skulle stille dato, anvend watchwinder, ellers lad det ligge, så er der jo heller ingen som helst slid.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
olof Skrev:
Laursen Skrev:Hej alle...
Jeg har netop modtaget et Revue Thommen ur og har lige et par generelle spørgsmål. Jeg håber at nogle eksperter som jer kan hjælpe en nybegynder Icon_e_smile
1. Når man indstiller dato og tid går jeg ud fra man ALTID skal køre fremad, at man ikke må køre tiden bagud eller datoen?
2. Når det er "water resistant" til 300 meter, er det vel sikkert nok at svømme og bade med?
3. Har automatiske urværker bedst af hele tiden at holdes igang? Eller sker der noget ved at det fx køre i en uge, ligger stille (uden at gå) i en uge, køre i en uge osv.?
Det er måske basal viden, men jeg vil bare ikke gøre noget forkert Icon_e_smile
Hilsen Jakob
Egentlig har Du jo fået svar. Lad mig lige tilføje:
1. Det kommer åbenbart an på værket. Jeg har mindst et ur (men gider nu ikke prøve dem alle) hvor man kan sætte datoen i begge retninger.
2. Mindst en gang om året skal Du få den testet, siden vandtætheden ikke har "lifetime warranty".
3. Den kan Du sagtens lade ligge. Der findes urebevægere, som holder den i gang, men ærlig talt - hvorfor. Det bringer bare slid.
Der er undtagelser - når man f.x. har et ur som er kompliceret at stille ind, som en fuld kalender. Jeg går dog udfra, at der er andre meninger og en hel del forfægtere ar urebevægere også i denne her forum.
Hilsen,
Olof
... enig med Olof & Hannover, at spørgsmålene er besvaret.
Kan derfor kun supplere med nogle bekræftende og almene betragtninger.

I perioden fra 1968 til 2006 havde jeg eet ur, der var på håndleddet døgnet rundt 365 dage om året.
For mig var et ur noget jeg trak op, med benene netop strakt ud over sengekanten - mens jeg undrede mig over hvorfor vækkeuret ringede midt om natten.
Tilsvarende var dato noget jeg aflæste på en kalender eller i dagens avis.

Men det blev anderledes. Da jeg blev urinteresseret kom der både automatic og ure med dato til samlingen.
Fra den periode genkender jeg trådstarters betænkeligheder ved dato indstilling.

Egentligt troede jeg, at Link Centralen indeholdt noget generelt om emnet; men nej.
Her: Ω Link Centralen: Brugervejledning til alle Omega’s kalibre - findes vejledning til Omegaerne; men netop på grund af, at Ω har så mange forskellige værker,
kan linket ikke anvendes til at udtale noget generelt. Det er dog alment, at der netop advares mod indstilling af dato i et nærmere specifiseret tidsrum omkring midnat.

Om det betimelige i, at holde et automatic i gang ved hjælp af en urbevæger, har Olof besvaret nok så nydeligt - helt enig.
... da jeg var "nybagt ejer af et automatic", skulle jeg bare have en winder. - Først og fremmest fordi jeg følte mig på glat is med datoindstilling; men også for at følge nøjagtigheden.

I dag bruger jeg kun winder, når det tilfældigvis et et par automatic, der indgår i urene jeg skifter imellem. For øjeblikket bebos winderen af 2 quartz ure Icon_question Icon_question Icon_question

İmage
... dette er så en 2 rums boks med 2 slukkede windere.

Helt klart 1500 kroners "overkill", at anvende denne indretning blot til opbevaring af 2 "absolut ikke motionstrængende ure".
... det eneste jeg kan sige "til mit forsvar" er, at urene præsenterer sig pænt og er lige ved hånden.

Min mest nedslående erfaring med winder var, da jeg havde fået min Speedmaster 125 med kaliber 1041. - Om aftenen satte jeg stolt uret i winderen, og glædede mig til at se et præcist gående ur om morgenen.
... næste morgen var uret gået i stå.
På: Orbita > Support > Automatic watch database: Check out your watch's requirements. blev urets optræksretning angivet son "UNI".
Angivelsen "UNI" betyder i Orbita's database, at de er klar over, at uret kun trækker op i een retning; men ikke er klar over hvilken.
Det kan oplyses, at Ω kaliber 1041 (ligesom 1040) kun trækker op venstre om, og at min daværende winder kun kunne levere højre om. Det medførte så indkøbet af det ovenfor afbilledede "programmerbare monster".
Det er et indkøb jeg ikke ville gøre i dag. - På den anden side, er jeg parat til et kompliceret ur med årskalender eller månefase, helt som Olof anførte ovenfor.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Okay, vil det sige at hvis jeg kan dreje kronen hver vej og stille datoen, så beskadiger det ikke uret?
Revue Thommen Diver Professional Autiomatic
Svar
Laursen Skrev:Okay, vil det sige at hvis jeg kan dreje kronen hver vej og stille datoen, så beskadiger det ikke uret?

Rigtigt, sådan er det. Bare pas godt på den ikke står mellem 10 og 2... det kan ikke gentages ofte nok...
Skift ur, når du står op!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)