Svar: 357
Tråde: 39
Modtaget Likes: 2 i 2 svar
Givet Likes: 0
For en præcisionsnørd er det jo aldrig rart når et ur vinder eller taber.
Ofte affinder man sig jo nok med at ens ur vinder eller taber lidt, men hvad er lidt? Der er nok også meget forskelligt fra person til person.
Jeg ville gerne ned på at mit ur vandt under 1 sek om dagen. Det er jo ca. 6 min om året, og så kan man jo som præcisionsnørd nok leve med kun at skulle synkronosere med et atom ur de to gange om året man alligevel skal stille sommer/vinter tid. (hvem der bare havde et ur med TSA = Timezone Second Adjustment, hvilke muligheder det kunne give...)
Som I kan se nedenfor lever mit ur jo slet ikke op til mit ønske om præcision:
Jeg har været nød til at udvide længden på testperioderne for at undgå for stor usikkerhed ved aflæsning af sekundviseren i subdial
Er der i øvrigt nogen der har et bud på hvordan man justerer en cal. 924:
Kilde: http://forums.timezone.com/index.php?t=t...&rid=98918 (fantastisk review )
Man ser jo ikke noget markeringer eller pointer at stille på...?
Er der nogen der har erfaringer med at få justeret et JLC, og evt. hos hvem?
VH BobT
•
Svar: 2,424
Tråde: 158
Modtaget Likes: 161 i 80 svar
Givet Likes: 28
Det var da godt nok et super datamateriale du har oparbejdet. Godt at se at regnearket vi "rodede frem" i tidernes morgen er kommet til anvendelse
Kan godt forstå, at det giver lidt grå hår, at uret efter 9. august, tilsyneladende lægger sig fast på et helt andet niveau.
Det går jo med en forholdsvis konstant afvigelse, så der må da være grundlag for at regulere det til bedre nøjagtighed.
Flot billede af den smukke balance, der tilsyneladende er ganske anonym med hensyn til regulering. - Kan blive spændende at få en urmager ind over.
Tak for JLC linket, som du ganske korrekt kalder "fantastisk". - Dér er virkeligt spændende information og læsestof.
Med venlig hilsen - Geodoc
•
Geodoc Skrev:Det var da godt nok et super datamateriale du har oparbejdet. Godt at se at regnearket vi "rodede frem" i tidernes morgen er kommet til anvendelse 
Kan godt forstå, at det giver lidt grå hår, at uret efter 9. august, tilsyneladende lægger sig fast på et helt andet niveau.
Det går jo med en forholdsvis konstant afvigelse, så der må da være grundlag for at regulere det til bedre nøjagtighed.
Flot billede af den smukke balance, der tilsyneladende er ganske anonym med hensyn til regulering. - Kan blive spændende at få en urmager ind over.
Tak for JLC linket, som du ganske korrekt kalder "fantastisk". - Dér er virkeligt spændende information og læsestof. 
Med venlig hilsen - Geodoc
Det er jo altid rart med lidt dokumentation
Jeg har netop begyndt en testfase hvor jeg vil prøve at kortligge værket gang i de 6 forskellige positionen arket angiver. (Hertil er mit indkøbte etui fra UrRally 2010 faktisk meget nyttig)
Jeg vil afsætte to dage til hverposition, så uret kan ligge næsten helt upåvirket. Gang reserven er jo "kun" 43 timer, så jeg vil foretage et dagligt optræk. (Ved dagligt brug kommer gangreserven jo sjældent ret langt ned)
Efter 12 dage håber jeg at lave et bedre indtryk af gangen i de forskellige positioner.
Ved mit almindelig brug af uret, er uret på armen i dagtimer og ligger fast på siden om natten (med kronen opad). Dette har som det kan ses ikke været nok til udligne urets gang. Før det var til service i Schweitz havde jeg dog fundet ud af, at jeg kunne få uret til at gå meget nøjagtigt hvis jeg lage uret på glasset 6 nætter i ugen og på kronen en nat om ugen.
Jeg håber der er nogen der har et bud på hvordan "balance, der tilsyneladende er ganske anonym med hensyn til regulering" reguleres?
Er dette måske kendt fra andre mærker?
VH BobT
•
Svar: 1,494
Tråde: 33
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
BobT Skrev:... Er der i øvrigt nogen der har et bud på hvordan man justerer en cal. 924...
Det ser ud til at der kun er en pløkholder, hvor pløkken (den funktionelle ende af spiralen) sidder monteret. Ved at flytte på den ændre du på haltningen, eller beat error, som de kalder det på engelsk....
Reguleringen foregår på selve balancekransen, hvor man flytter noget vægt, tættere på midten, eller længere fra. Det kan foregå ved at dreje nogle excentriske vægte, eller skrue på nogle skruer...
Det smarte her er at man undgår alle de udfordringer som rokkeren, den man normalt flytter på for at regulere, skaber i f.eks. kantstillingerne.
•
RunesS Skrev:Reguleringen foregår på selve balancekransen, hvor man flytter noget vægt, tættere på midten, eller længere fra. Det kan foregå ved at dreje nogle excentriske vægte, eller skrue på nogle skruer...
Det smarte her er at man undgår alle de udfordringer som rokkeren, den man normalt flytter på for at regulere, skaber i f.eks. kantstillingerne.
Ja så blev jeg da lidt klogere. Er det så mere kompliceret at justerer urets gang?
Er det en smart løsning eller den lette løsning?
Jeg oplever det går meget forskelligt (+/-) i forkellige positioner.
VH BobT
•
Svar: 1,494
Tråde: 33
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
BobT Skrev:RunesS Skrev:Reguleringen foregår på selve balancekransen, hvor man flytter noget vægt, tættere på midten, eller længere fra. Det kan foregå ved at dreje nogle excentriske vægte, eller skrue på nogle skruer...
Ja så blev jeg da lidt klogere. Er det så mere kompliceret at justerer urets gang?
Er det en smart løsning eller den lette løsning?
Jeg oplever det går meget forskelligt (+/-) i forkellige positioner.
VH BobT
I forhold til at skubbe lidt til rokkeren er det sværere... Nu ved jeg ikke helt hvordan JLC præcis har valg at gøre. Men det kræver muligvis noget specialværktøj, hvis det skal gøres helt efter bogen.
•
BobT Skrev:Jeg har netop begyndt en testfase hvor jeg vil prøve at kortligge værket gang i de 6 forskellige positionen arket angiver. (Hertil er mit indkøbte etui fra UrRally 2010 faktisk meget nyttig)
Jeg vil afsætte to dage til hverposition, så uret kan ligge næsten helt upåvirket. Gang reserven er jo "kun" 43 timer, så jeg vil foretage et dagligt optræk. (Ved dagligt brug kommer gangreserven jo sjældent ret langt ned)
Efter 12 dage håber jeg at lave et bedre indtryk af gangen i de forskellige positioner.
Jeg havde ikke troet interessen for min test var så stor
Jeg er blevet tæppebombet med PB'er om hvornår testresultatet forligger og hvordan det går pt...
Her er så lidt datamateriale:
Grafisk:
Ved test er det jo altid vigtigt at tage højde for mulige fejlkilder, som det ses at datamaterialet blev det til en noget længere test med klokken liggende med kronen op ad...
Fejlkilde: Et besøg på fødeafdelingen en uge før termin, efterfulgt af en uges indlæggelse.
Resultat: En lang test periode giver bedre resultat da usikkerheden fordeles over en længere periode.
Bonus info: Lyskasserne for Gulsot er fantastiske til at teste lumen på et ur
Grundet den indtrufne "fejlkilde", som nok må antages at være konstant, bliver mit engagement her på siden nok en smugle mindre aktiv i en periode...
De bedste hilsner
BobT
•
|