Ærgerligt? eller hvad?
#1
På E-Bay auktionen: SOLID 18K GOLD OMEGA CHRONOMETRE CHRONOMETER cal.30T2RG er dette ur til salg:

İmage

Uret faldbydes med en "gevaldig" beskrivelse, bl.a. af skiven, der omtales således:
DIAL:
Original, metal, old, fantastic two tone dial in super condition with gold roman hours numerals and applications, signed CHRONOMETRE OMEGA SWISS MADE, small second dial at 6 hour, original gold hands!
Awesome dial.

Det ærgrer mig en del, at skive-beskrivelsen ikke er reel.
Sammenlignes med nedenstående (kombinerede) billede af Omega's museums piece og det originale forlæg:

İmage

.... må man konstatere, at der har været "tangeled" betydeligt med (E-Bay urets) påsatte index prikker.
I forhold til cirklen, "slingrer" prikkerne da ganske voldsomt.

Disse ure bliver vanskeligere og vanskeligere at få fingre i. I hvert fald i rimelig stand, ... og så er der lige det med prisen. Icon_redface

Til sammenligning har (TZ'eren) Cliff Helander gennem 3 måneder forsøgt at afsætte dette ur:

İmage

Uret blev oprindeligt udbudt til 2500$ og er efterhånden faldet til nu: 1995$.
Tilsyneladende går folk i en stor bue udenom uret, der godt nok osse er en af de mest klodsede og mislykkede redials jeg længe har set.
Men måske skulle man "slå til"? - og indledningsvis glæde sig over en original guldkasse og et legendarisk værk....
.... samtidig med at "man lægger sig på lur" efter en bedre skive.
For en måned siden solgtes en NOS skive (sølvfarvet) for ca. 500$ - og så kunne man måske samle sig et attraktivt ur?

Er der nogen, der har erfaring med et sådant projekt? eller lyder projektet helt utopisk? - Lad høre

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#2
Både den øverste og TZ uret er jo så helt klart ikke originale skiver. Så meget (ikke kun prikkerne på det øverste) slingrer Omega jo slet ikke med indicier, cirkler og hvad ved jeg.
Jeg synes det er et godt projekt du nævner. Havde du købt TZ uret og sat en nos skive til 500 $ på så havde du efter min mening haft et superflot ur - som bestod af fulde originaldele.

Jeg ved at mange har samlet ure på den måde. Den Aquastar jeg købte hos Peter (som helt userviceret projekt) som startede sit liv med løs krans uden mindste farve i
İmage
som jeg selv har fixet med farve og fjeder
İmage
vil jeg (langsomt fordi uret går helt perfekt og der sker ikke noget før jeg alligevel skal ha lidt service på noget andet og derfor skal til Krognos) upgrade.
Jeg har købt et andet aquastar på bugten - som mangler krans, men har flottere visere og original krone, og det bliver ændret.

Jeg synes det er sjovt, hvis man kan samle orignaldele fra forskellige ENS ure og derved få ET så originalt ur som muligt
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#3
hannover_dk Skrev:F/......
Jeg synes det er sjovt, hvis man kan samle originaldele fra forskellige ENS ure og derved få ET så originalt ur som muligt
vh
... det er lige netop dér skoen trykker, nemlig originalitets kravet.
- Men overliggeren kan jo også sættes for højt, dersom man ikke accepterer en original: ny/NOS/eller brugt del.

Det fordømte, og modsætningsvis vidunderlige, med 30T2(RG) er jo, at der i familien er fremstillet over 30 milloner stk. med indbyrdes udskiftelige dele.
Efter at have sat "luppen" på 30T2RG konstaterer jeg gang på gang: "aha nyt ikke tilhørende centerhjul", eller "aha, udskiftet anker, og endda til standardversionen" osv.
... til gengæld er det jo også der, der ligger et stort potentielt "reservedelslager" - i form af ure, der kan "kanibaliseres".

Når jeg kommer forbi redials, undrer det mig ofte, at folk der kan male så hårfint og akkurat, tilsyneladende lader deres "kunstneriske åre" løbe af med dem og maler en "fantasi skive", eller i hvert fald noget ganske andet end forlægget.
... kunne også være, at man skulle have fat i en professionel redialer?

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#4
Overlæggeren skal sættes så højt, at delene man skifter ind - er helt som de dele der sad i uret originalt. Det kan være enten fra andre ure man kanabaliserer, fordi de har problemer, eller med NOS. Så er det for mig at sætte overlæggeren for højt, hvis man så synes det ikke er originalt mere.
Naturligvis kan en NOS skive være et problem hvis den ikke i patinering passer til uret, så netop med skiver og visere KAN NOS være en overvejelse for eller imod. Tandhjul, broer, kroner o.s.v. skal "bare" være helt samme som i original motoren.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#5
hannover_dk Skrev:Overlæggeren skal sættes så højt, at delene man skifter ind - er helt som de dele der sad i uret originalt. Det kan være enten fra andre ure man kanabaliserer, fordi de har problemer, eller med NOS. Så er det for mig at sætte overlæggeren for højt, hvis man så synes det ikke er originalt mere.
Naturligvis kan en NOS skive være et problem hvis den ikke i patinering passer til uret, så netop med skiver og visere KAN NOS være en overvejelse for eller imod. Tandhjul, broer, kroner o.s.v. skal "bare" være helt samme som i original motoren.
vh
vedrørende NOS skive, så av av - for jeg havde da ikke skænket det en tanke, at en flunkende ny skive (navnlig) på et ældre ur kan komme til at se "påfaldende ud".
... og mekanikken! - det skal bare være originaldele - Enig! - Navnlig når det er affektionen overfor det enestående urværk, der driver samlermanien.
Så nytter det ikke, at værket er "skrab sammen". (selvom det ikke er synligt "til daglig") Icon_redface

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#6
Geodoc Skrev:
hannover_dk Skrev:Overlæggeren skal sættes så højt, at delene man skifter ind - er helt som de dele der sad i uret originalt. Det kan være enten fra andre ure man kanabaliserer, fordi de har problemer, eller med NOS. Så er det for mig at sætte overlæggeren for højt, hvis man så synes det ikke er originalt mere.
Naturligvis kan en NOS skive være et problem hvis den ikke i patinering passer til uret, så netop med skiver og visere KAN NOS være en overvejelse for eller imod. Tandhjul, broer, kroner o.s.v. skal "bare" være helt samme som i original motoren.
vh
vedrørende NOS skive, så av av - for jeg havde da ikke skænket det en tanke, at en flunkende ny skive (navnlig) på et ældre ur kan komme til at se "påfaldende ud".
... og mekanikken! - det skal bare være originaldele - Enig! - Navnlig når det er affektionen overfor det enestående urværk, der driver samlermanien.
Så nytter det ikke, at værket er "skrab sammen". (selvom det ikke er synligt "til daglig") Icon_redface
Med NOS skiver og visere, er det ofte et spørgsmål om de virkeligt er NOS eller om det er en senere FACTORY REPLACEMENT
Sidstnævte vil ofte faktisk ha visse forskelle fra de oprindelige (I piepan f.eks. kan Jørgen Krognos med det samme sige, om det er en original eller om - også ægte Omega factory replacement fra senere, ud fra, at knækket er lidt mindre skarpt.

En factory replacement vil også kunne ha anden lysmasse i visse fald.

Er det rent faktisk NOS, altså skive eller visere som er produceret den gang uret var i produktion f.eks 1955, så kan de godt ha patineret i f.eks tritium, og se godt ud, men stadigt være fri for fugt skader o.l. Den slags synes jeg er OK. De ser flotte ud i forhold til urets alder, men sådan ville uret også ha set ud, hvis det var blevet opbevaret helt fugtfrit siden det blev produceret, og så holder den imho.

vh

Med venlig hilsen - Geodoc
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#7
der er jo også denne her: Kaplans

hilsen Ib
Svar
#8
ib1340 Skrev:der er jo også denne her: Kaplans

hilsen Ib
İmage

Nemli' Ja Icon_e_wink - der er faktisk meget at holde øje med på den auktion Icon_e_biggrin

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: