Svar: 1
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej
Jeg har lyst til at købe mig et godt mekanisk ur, og tænker på at købe et vintageur i prislejet kr. 3-6.000.
Da jeg er helt nybegynder indenfor ure, har jeg et par spørgsmål, som jeg håber I kan svare på.
1. Kan man betragte køb af ure som en investering? Sagt med andre ord, holder ure deres værdi, stiger de i værdi eller mister de deres værdi? Er der nogle typer, som er bedre investering end andre? Vintage vs. nye ure?
2. Florerer der uægte ure på fx dba.dk og Lauritz.com, eller vil det være ok, at købe et ur gennem sådanne sites? Jeg har været et smut forbi en urmager, og synes priserne på dba er noget lavere end hos urmageren...
3. Er der ure, eller mærker, som I vil anbefale til en rookie som mig? Jeg er 35 år, og synes det nu er tid til et ordentligt ur. Jeg er dog stadig studerende (har et par år tilbage af studiet), så derfor vil jeg gerne holde mig omkring det nævnte prisleje. Jeg har vedhæftet nogle billeder, for at vise hvilken stil jeg er ude efter.
4. Hvilke ting skal man være særligt opmærksom på, når man køber et vintageur? Jeg formoder originalitet af alle dele er et vigtigt parameter? Ridser, ren skive, eller hvad? Nyserviceret? Eller er glasset fx mindre vigtigt, da man blot kan skifte det? Jeg forestiller mig, at skiven er af stor vigtighed?
Bedste hilsner
Bach
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Hej Bach – og velkommen til.
Køb af Vintage ure generelt kan ikke betragtes som en investering, men køber man fornuftigt kan man undgå en stor afskrivning. Generelt skal man regne med et et ur man køber hos en forhandler til 3500 kr er et ur samme forhandler ville give 1500 – 2000 kr for i en byttehandel.
Køber man på auktion eller lignende er det naturligvis billigere, men stand, servicestand, originalitet osv. Skal man jo så selv kunne vurdere.
Skal man have et klassisk Vintage ur som du viser billeder af vil jeg anbefale Omega. Man får meget ur for pengene. Der er et stort udvalg og man kan stadig få dem repereret med reservedele, hvis det er nødvendigt.
Der er ikke mange fakes i omløb, men der er mange som har fået nye (eller gamle) dele skiftet – ikke altid passende til uret. Det er også ganske mange med renoverede skiver.
Prismæssigt bevæger Omega Vintage sig fra omkring 3 K for ure som er ok og op. Constellation er dyrere end de andre, men er jo også alle COSC/chronometer certificerede, automatiske og med stor sekundviser. En god Constellation koster normalt over 5 K.
Manuelle Omegaer fra 50 og 60’erne ligger tit på 3-4 K afh. Af stand, charme, størrelse og stil.
Hvis du vil se et meget stort udvalg af Vintage Omegaer er du velkommen i Nyborg til at se min samling……. Men du kan også se den på nettet:
Constellation <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=59702#59702" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=59702#59702</a><!-- l -->
Genève <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=59703#59703" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=59703#59703</a><!-- l -->
Seamaster <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=59704#59704" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=59704#59704</a><!-- l -->
Øvrige Omegaer <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=59705#59705" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=59705#59705</a><!-- l -->
Vh Baun
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Bach Skrev:Hej
Jeg har lyst til at købe mig et godt mekanisk ur, og tænker på at købe et vintageur i prislejet kr. 3-6.000.
Da jeg er helt nybegynder indenfor ure, har jeg et par spørgsmål, som jeg håber I kan svare på.
1. Kan man betragte køb af ure som en investering? Sagt med andre ord, holder ure deres værdi, stiger de i værdi eller mister de deres værdi? Er der nogle typer, som er bedre investering end andre? Vintage vs. nye ure?
2. Florerer der uægte ure på fx dba.dk og Lauritz.com, eller vil det være ok, at købe et ur gennem sådanne sites? Jeg har været et smut forbi en urmager, og synes priserne på dba er noget lavere end hos urmageren...
3. Er der ure, eller mærker, som I vil anbefale til en rookie som mig? Jeg er 35 år, og synes det nu er tid til et ordentligt ur. Jeg er dog stadig studerende (har et par år tilbage af studiet), så derfor vil jeg gerne holde mig omkring det nævnte prisleje. Jeg har vedhæftet nogle billeder, for at vise hvilken stil jeg er ude efter.
4. Hvilke ting skal man være særligt opmærksom på, når man køber et vintageur? Jeg formoder originalitet af alle dele er et vigtigt parameter? Ridser, ren skive, eller hvad? Nyserviceret? Eller er glasset fx mindre vigtigt, da man blot kan skifte det? Jeg forestiller mig, at skiven er af stor vigtighed?
Bedste hilsner
Bach
1
Du skal ikke regne med investering/værdistigning i vintageure i 3-6000 kr. Det er under alle omstændigheder svært, men i den prisklasse har du en klar fordel i, at du kan få et rigtig udemærket brugt ur, som har taget den ret store nedskrivning gamle ure kan ha. Og NEJ der ikke nye som er en bedre investering - de vil generelt bare tabe noget når de forlader butikken. Selv de brugte vil du oftest opleve mister noget. Den der skal købe vil måske betale det samme du ville, men så må du jo også acceptere at få mindre
2
Ja der er uægte ure på DBA og Lauritz - men den risiko er til at overskue i prisklassen. Derimod vil du f.eks i Omega og andet, kunne find ure til 3000-6000 kr hvor værk/skive/visere ikke hører sammen.
3
Du linker til noget der bestemt ligner en anbefaling af vintage Omega - der er muligheder nok, også her på sitets salgs del
4
Ja originalitet er af betydning hvis du vil videre sælge på et tidspunkt. Det er alle dele som her er i spild - Skiven er naturligvis noget af det mest synlige, men selv krone, og glas kan sagtens være originalt eller uoriginalt. Der er ure hvor glasset er meget standard, og ure hvor det har specielle karakteristika. Visere ligeså. Det er her du har den største risiko på DBA, Lauritz eller Ebay, og langt mindre risiko her på sitet.
Kendere, kan lave bedre handler på de andre steder, for de kan sortere de sorte får fra, men det kan du ikke endnu.
OG SÅ - velkommen her du - du kan få en del gode timer til at gå. Vær opmærksom på, at de ure du linker til, som er dejlige vintage, generelt er 34 mm i diameter uden krone. Det er noget mindre end den standard helt nye ure har i dag. For en del er det bare en del af charmen, for andre virker det ikke, så prøv lidt på armen inden du kaster dig ud i noget
vh
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej Bach
Vi har da flere vintage Omega ur til salg, vi har blandt andet en næsten perfekt Seamaster hammerautomatik i stål til 4500 kroner, og en Omega Constellation Pie-Pan i stål som kommer tilsalg for 6500 kroner, og begge ure er nyserviceret og med nyt glas og 2 års garanti fra autoriseret Omega forhandler.
MVH Peter
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
peter Skrev:Hej Bach
Vi har da flere vintage Omega ur til salg, vi har blandt andet en næsten perfekt Seamaster hammerautomatik i stål til 4500 kroner, og en Omega Constellation Pie-Pan i stål som kommer tilsalg for 6500 kroner, og begge ure er nyserviceret og med nyt glas og 2 års garanti fra autoriseret Omega forhandler.
MVH Peter
Det siger jo lidt om værkerne/urene, at man kan sælge så gamle ure, (som altid top serviceret fra Horsens) og give 2 års garanti. Hvor mange gamle brugte ting kan man egenlig få 2 års garanti på, det kræver da en vis grundliggende kvalitet i produktet.
Jeg forstår sagtens at de tør give det. Et velserviceret Omega vil ikke give problemer de næste 2 år, heller ikke selv om det kan være 50 år gammelt. Ufornægteligt en kvalitet.
vh
•
Svar: 1,772
Tråde: 299
Modtaget Likes: 51 i 38 svar
Givet Likes: 27
Hej!
Hvis jeg må komme med et forslag kunne det være dette:
[url]"http://www.dba.dk/herreur-omega-omega-const/id-69668130/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.dba.dk/herreur-omega-omega-c ... -69668130/[/url]
Omega's luksusur fra 1960'erne, serviceret og smukt.
Mvh
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
Men en model i helstål er en lille smule mere eftertragtet, end den i guld stål, så jeg mener stadig at en pris på 6500 kroner er konkurrence dygtig, for et flot nyserviceret ur med 2 års garanti.
MVH Peter
•
|