Vintage IWC de luxe 18 karat
Ok så du mener jeg bør holde på det lidt endnu? Snakker vi år eller? Jeg ar ingen ide om udviklingen inden for vintage ur markedet så ved jo ikke hvor hurtigt den slags rykker sig.

Hvor ville du foreslå uret blev sat til salg henne når den tid kommer? Snakker vi ebay eller snakker vi en speciel ur auktion?

Tænkte nok det ur var lidt specielt, den del af min familie købte på daværende tidspunkt som regel det bedste på markedet i den klasse. Set et par stykker rundt omkring som ikke var de luxe men ingen som var.

Er ikke et ur jeg nødvendigvis behøver sælge nu da jeg ikke står og mangler pengene.. Var bare mest nysgerrig så tænkte at dette forum måtte da været stedet at spørge. om hvad det var værd. Altid godt have have noget i baghånden..

Hvad jeg ved af skulle det meget gerne være massivt.. Hvordan finder jeg ud af det helt præcist? Kan kun se der som sagt står o 750.. Og tror ikke der e rlavet noget videre ved det. Uret fremstår dog ikke pudset overhoved. Ikke været pudset i mange år da det har ligget i en box istedet..
Svar
Citat:Ok så du mener jeg bør holde på det lidt endnu? Snakker vi år eller? Jeg ar ingen ide om udviklingen inden for vintage ur markedet så ved jo ikke hvor hurtigt den slags rykker sig.

Jeg siger blot at den generelle tendens på det internationale marked er, at dressure af bedre kvalitet, på trods af størrelsen er back in demand og har vel været det i ca. 2 år nu. De bliver dyrere og dyrere at anskaffe sig. Det kan dog variere fra mærke til mærke, men IWC er faktisk ret populært, specielt på det tyske marked, og netop DeLuxe modellerne ser man sjældent så de er eftertragtede. Hvis udviklingen forsætter i samme tempo som de sidste 2 år, så ville jeg bestemt afvente lidt endnu. Men det er altid et bet. Prøv f.eks. at følge auktionshuses (antiquorum f.eks.) slutpriser. Husk at det skal være nyligt afsluttede auktioner, hvis du vil danne dig et reelt billede.

Citat:Hvor ville du foreslå uret blev sat til salg henne når den tid kommer? Snakker vi ebay eller snakker vi en speciel ur auktion?

Specielle auktioner (auktionshuse) koster! Det er meget muligt at man kan opnå en højere slutpris der, dog næppe i DK/Sverige
(lauritz, kaplans osv.), for denne type ure værdsættes desværre ikke efter fortjeneste på vore breddegrader, men jeg tror det meste eller mere bliver sat til igen i form af salærer.

Jeg ville sælge det på tysk/international ebay. Dog er det en forudsætning for en god pris, at du som ebay-sælger har en omfattende positiv feedback som sælger! Få eventuelt en bekendt e.a. til at sælge det for dig. Dernæst er det ualmindeligt vigtigt at du "sælger" uret ordentligt. Masser af Close-up billeder af urkassens og skivens stand. Af værkets stand, krone, spænde og urkasse. Billeder af den indvendige side af snap-on bagkassen (få en urmager til at åbne det).

Lav en skriftlig vurdering(karakter) af uretsbestandele gående fra 1 som bedste karakter til 5 som dårligeste. Lad være med at smøre for tykt eller for tyndt på. Sæt i en tabel ord på dine karakter, eks. note 3= original zustand mit normaler gebrauchspuren osv.

Citat:Tænkte nok det ur var lidt specielt, den del af min familie købte på daværende tidspunkt som regel det bedste på markedet i den klasse. Set et par stykker rundt omkring som ikke var de luxe men ingen som var.
[url]"http://www.sammleruhrenportal.com/index.php?uhrid=236&bildid=6" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.sammleruhrenportal.com/index ... 6&bildid=6[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;
mon ikke dette er det samme ur som du har. Bemærk at dette ur hverken kommer med original boks eller original spænde, og det til trods snakker vi over 1500 euro. Det er dog ret vigtigt at pointere at dette har den eftertragtede version af kaliber 401 med bl.a. svanehalsfinregulering, monometallisk skruebalance og stål-capjewel på centerhjulet. Der findes også en væsentligt simplere udførsel med glucydur-balance, enklere regulering og messing-capjewel på centerhjul. se nedenstående link
[url]"http://cgi.ebay.de/18K-IWC-INTERNATIONAL-WATCH-CO-SCHAFFHAUSEN-DE-LUXE-/370450454632?pt=Wristwatches&hash=item5640915868" onclick="window.open(this.href);return false;">http://cgi.ebay.de/18K-IWC-INTERNATIONA ... 5640915868[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

Er ikke et ur jeg nødvendigvis behøver sælge nu da jeg ikke står og mangler pengene.. Var bare mest nysgerrig så tænkte at dette forum måtte da været stedet at spørge. om hvad det var værd. Altid godt have have noget i baghånden..

Citat:Hvad jeg ved af skulle det meget gerne være massivt.. Hvordan finder jeg ud af det helt præcist? Kan kun se der som sagt står o 750.. Og tror ikke der e rlavet noget videre ved det. Uret fremstår dog ikke pudset overhoved. Ikke været pudset i mange år da det har ligget i en box istedet..

Uret har en tredelt urkasse. En bezel(lynette eller krans), en midtersektion med hornene(remanslutningen) og en bagkasse som i dette tilfælde trykkes fast. Der burde være mikroskopiske stempler på et af hornene, på midtersektionen typisk i samme side som kronen, og nogen gange er bagkassen stemplet både udvendigt og indvendigt andre gange kun indvendigt. I de små stempler står der ligeledes 750, som svarer til 18 karat guld. Når du fotografer for eventuelt salg er gode close-ups af stemplerne (står de knivskarpt har uret sandsynligvis aldrig været efterpolereret) til at få tårerne frem hos samlere, blot et tip.

Hvis uret altid har været i jeres eje fra nyt, så er det ikke utænkeligt at den originale købskvittering/garantibevis eller senere servicekvitteringer m.m. forefindes afgemt et sted, specilet med henblik på den flotte originale stand uret ses i. Ethvert sådant dokument er med til forøge værdien betragteligt.

håber det hjalp en smule, god vind med et eventuelt salg. Har uret affektionsværdi og du personligt kan lide urets fremtrædende, så kan jeg forsikre dig om at dette er absolut high-end, og så ville jeg beholde det.
Svar
Prima gennemgang og rigtigt gode råd fra makita! Tyskland er helt klart aftagerlandet, men hvis prisen skal meget højere op, skal du nok vente længe.

makita Skrev:Denne model var top of the range fra IWC dengang. Din er med den håndoptrukne kal.401, og derudover fandtes en automatikmodel med kal.8531.

Det er et glimrende ur, men at det skulle have været "top-ur" i IWC's kollektion er efter min mening ikke rigtigt. Omkring 1960 vil jeg afgjort give Ingenieuren den ære.

Jens-Kristian
Svar
Ingenieuren er ganske rigtigt IWC´s flagskib, både nu og dengang, det var heller ikke sådan ment. Top of that range så for at der ikke skal fremstå misforståelser. Meningen var at der på alle ledder og kanter var kælet lidt ekstra for denne model, deraf navnet DeLuxe. Skiven var udført i massiv guld og der var kælet ekstra for værket i forhold til et standard kaliber 401. Jeg har googlet lidt rundt og fundet frem til at det forfinede kaliber 401 hører originalt til DeLuxe modellen, så den jeg linkede til på amr. Ebay er givetvis ikke i original stand. Også viserne er forkerte!

Som sagt med både boks og originalt guldspænde og i forhold til hvad de andre annonceres til, så er en pris i omegnen af 1800 euro ikke urealistisk. Billederne er ikke de bedste, men uret ser ikke ud til at være efterpoleret, hvilket også fremgår af hans udsagn, så for samleren er dette et fund vil jeg sige, de vil helst have uret i så urørt stand som muligt. Problemet er selvfølgelig ofte at skabe kontakten til den rigtige samler, det kan tage tid...
Svar
hej igen

Først og fremmest mange tak for de mange indlæg og den klare indsigt jeg efterhånden har fået i verdenen omkring netop dette ur. Må jo indrømme jeg personligt aldrig går med ur da jeg jo er fra mobil telefon generationen men jo mere jeg hører om det jo mere overvejer jeg om hvorvidt jeg overhoved vil sælge det eller om det hellere skulle til at blive brugt lidt til pænere lejligheder istedet.

Har dog kigget lidt rundt på diverse billeder og set hvordan jeg bør præsentere det. Så en gang i næste uge besøger jeg en kvalificeret urmager og får ham til at lukke det op og tager nogle billeder af uret i ordentligt lys, af ur værk og div. ting. Kunne desværre ikke fremskaffe nogle papirer på uret. De må været gået tabt desværre efter div. flyninger og oprydninger. Dog har jeg ihvertfald original æsken hvilket jo tæller lidt op. Snakkede med min mor som fortalte at i den tid hun har kendt min far har det aldrig været hos urmager eller blevet "pudset" op.. Og hun lærte ham at kende kun 5 år efter hans konfirmation så det skulle passe meget godt.

Nu hvor jeg er meget historie interesseret kunne jeg godt tænke mig at vide om nogen ved hvilken IWC model det var Herman Gøring bar i hans sidste timer i fængslet?
Svar
den overlader jeg luks tilbage til Hannover, so plejer at være mand for at besvare historiske spørgsmål som dette. Bestemt interessant spørgsmål
Svar
makita Skrev:den overlader jeg luks tilbage til Hannover, so plejer at være mand for at besvare historiske spørgsmål som dette. Bestemt interessant spørgsmål
Den passer jeg på. Det eneste jeg har hørt tidligere var, at Herman G skulle ha bestukket en amerikansk soldat i fængslet til at udlevere ham gift, kort inden han skulle hænges - og at bestikkelsen soldaten fik, var et ur (lyder jo lidt plausibels, da HG vel ikke har haft store værdier på sig efter lang tid i fængsel. Den er dog ikke historisk verificeret.
Der er mange Herman G ure på nettet - også til salg - lommeure alle sammen - og jeg kan tro at mange af dem ikke nødvendigvis nogensinde har haft noget med manden at gøre. Med mandens vaner, kan man vel også mistænke at en del har været stjålne sager - hvis han virkeligt har haft så mange lommeure.
Hans respekt for dit og mit var vist nogenlunde på højde med min hunds kendskab til Oehlenschlägers samlede værker Icon_e_confused.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hvorfor i alverden vil du sælge det ur, som din far har fået i konfirmationsgave? Jeg ville hellere sælge min højre arm, hvis det var mig.
Svar
Hej igen

Imorgen får jeg endeligt tid til at få lukket uret op og set nærmere på det. Vil i den adledning sende alle de info samt nye billeder jeg tager imorgen her til forummet.

Håber i vil være lige så flinke som tidligere til at prøve at fastsætte en endelig vurdering samt råde til hvor jeg bør sætte det til salg.

På spørgsmålet omkring hvorfor jeg vil sælge det når det har affektions værdi må jeg svare ærligt at jeg ikke er ur mand. Har aldrig gået med ur selv. Kan sagtens se det flotte og lækre i ure men går ikke personligt med det. Virker nok meget underligt på jer men sådan har jeg altid haft det.

-Christian
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)