Hjælp til gave
Hej Hannover,

Du har helt ret i at det gerne må være noget, der er lidt stort og helst også noget med noget tyngde. Når du skriver "mekanisk" så er jeg altså så grøn til det her, at jeg ikke helt ved hvad du mener - betyder det med manuelt optræk? Det kan jeg se at nogle af de ældre modeller har...

Måske har du ret i at jeg burde spørge nogle af hans venner - på den anden side ville jeg jo også godt være sej nok til at vælge noget til ham selv og bare give ham det fordi jeg synes det var det, det skulle være. Derfor er det altså også en kæmpe stor hjælp at I er så søde til at guide mig lidt her :)
Svar
Mekanisk vil sige fjeder og tandhjul og alt det som kendertegner ure gennem tiderne - i modsætning til kvartsure som er med batteri. Batteri ure er mere præcise, men ikke så topmoderne faktisk - der ligger mekanik højere. Det kan være manuelt optræk eller automatisk - det er mekanik begge dele. Det giver ofte lidt mere tyngde og tiltaler mange - men der er da også lækre batteriure. Jeg ville køre efter noget mekanisk - og gerne noget der kan tåle at blive brugt - og kan klare vand = mindst 200 meter vandtæt (100 meter er i virkeligheden bare godt stænk-tæt selv om det lyder åndsvagt) - Du kan finde 200 meter og op inden for budgettet, f.eks. ved at følge JoePetes råd

Jep det er sejt at vælge selv.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej og velkommen til nørdernes hule! Icon_e_biggrin

+++ Har lige læst, at Hannover har penslet det ud, men jeg lader bare mine få sætninger være.... +++

Ure er i dag delt op i to kategorier: Batteri(quartz) og mekanisk(automatisk & manuelt)

Batteridrevne ure kender alle til, for de sidder på 90% af de almene menneskers håndled. mekanisk er drevet af en fjeder, som trækkes op enten ved håndkraft en gang om dagen(manuelt) eller af en lille rotor, som sidder på urværket(automatisk optræk) og trækker uret op, når man bevæger hånden/går med uret...

Herinde på forum hylder vi den omvendte verden: 90% foretrækker et mekanisk ur, som koster lidt mere, og er meget mere komplekst(af udeseende i hvert fald) end kvartsure!

JoePete og Baun har givet rigtig gode eksempler til meget overkommelige kvalitetsure til pengene du regner med at bruge. Seiko har automatiske ure helt nede fra 800-900 kroner, så der er MASSER af muligheder for at give din kæreste et lækkert ur!
Når du siger, at størrelse også har lidt at sige, vil jeg også slå et slag for mærket Certina, som også kan findes indenfor prissegmentet.

Du skal hele tiden have i tankerne, at selvom der er mange penge at spare, så skal du være sikker på, at din kæreste gerne vil have et brugt ur i gave(personligt ville jeg næsten FORETRÆKKE det - for jeg ved, hvor mange penge man spare ved at købe lettere brugt!!)

- Bliver spændende at høre, hvad det ender med!

Morten
mortenb85 [vokal-i-cirkel] gmail.com
Svar
"mens andre er tidsløse og vil efter min mening også være brugbare om 10 år" - Hvilke modeller refererer du til, for dem vil jeg gerne se Berg?

Lima:

Min 40 mm - Mekanisk - Kendt producent...... Eller Vintage Omega, så er du ikke helt galt afmarcheret.
Svar
MortenKN Skrev:"mens andre er tidsløse og vil efter min mening også være brugbare om 10 år" - Hvilke modeller refererer du til, for dem vil jeg gerne se Berg?

Lima:

Min 40 mm - Mekanisk - Kendt producent...... Eller Vintage Omega, så er du ikke helt galt afmarcheret.
Slet ingen tvivl om det, men vintage omega på 40 mm får Lima ikke til i nærheden af budgettet tror jeg - men helt enig -40 mm min, mekanisk, rimeligt kendt producent som de nævnte - selv om der faktisk også er mikromærker der duer, men jeg tror ikke helt til prisen.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej igen,

Altså, I har i hvert fald fået mig til at kigge på en masse andre ting end de nixon modeller, jeg startede med at kigge på i formiddags :) Jeg er meget enig i at man får meget mere for pengene med vintage - jeg tror også jeg ville have det bedre med at give ham noget fint brugt end noget billigt nyt.

Så status på jagten er, at jeg lige nu har et ret godt øje til et brugt Omega Constellation fra starten af 90'erne. Det ser ud som om den har den rigtige størrelse og tyngde, så hvis jeg spiser havregrød i et par uger kan jeg vist godt lige få råd til det. Hvis man er rigtig heldig kan man måske endda forhandle det lidt ned i pris, når nu det er brugt... Til gengæld er det vist kvarts, og det siger I jo at det helst ikke skulle være...

Men jeg tror altså ikke jeg gør noget før jeg hører fra Baun om han kan hjælpe mig - jeg kan se på trådene herinde at han ved rigtig meget, så jeg tror han er værd at vente på :)

Men jeg skal helt sikkert nok fortælle jer hvad alle jeres gode råd ender med :)
Svar
Lima Skrev:Men jeg tror altså ikke jeg gør noget før jeg hører fra Baun om han kan hjælpe mig - jeg kan se på trådene herinde at han ved rigtig meget, så jeg tror han er værd at vente på Icon_e_smile

Men jeg skal helt sikkert nok fortælle jer hvad alle jeres gode råd ender med Icon_e_smile

Tak for tilliden. Så må jeg jo prøve at leve op til den.

En god Vintage Omega er fra før ca 1970 (undtagen Speedmaster men de er langt dyrere - over 10 K). Fra den tid hvor Omega selv lavede de fine værker som sidder i urene. Op gennem 70'erne og 80'erne blev der eksperimenteret ret meget og det er "blandede bolsjer". Der er gode ure iblandet lidt mindre heldige modeller.

En Vintage Omega er en klassiker. Den er ca 35 mm i diameter og med det helt enkle klassiske design. Sådan som fars ur så ud. Det er er design som i min verden holder. Og jeg mener faktisk ikke at det ser småt ud på armen. Det ser "rigtigt" ud for et klassisk Vintage ur.

Dette ur er 35 mm - og min arm er meget almindelig 17,5 cm i omkreds.

İmage

Jeg har sendt dig en mail med lidt links - så du kan se på Vintage Omegaer.

vh Baun
Svar
Kære Lima,

Det er et utroligt klogt valg at afvente Bauns helikopteroverblik og visdomslogik inden dit urvalg. Det skulle jo gerne blive en ekspert-forankret honeymoon med din kæreste til jul.

Til gengæld bør du gå i en bue udenom Baun (se hans fodnote), når det handler om fodtøj.

Jeg selv går kun i Church, Crockett & Jones og Alden (skoenes svar på urenes top) - det gør mig ondt helt ind i hjertet at se de sublime ure mishandlet med de 70'er fodformede fejlskud i Bauns fodnote.

Men JA - på ur-fronten er han din sublimt trygge rådgiver!
Svar
Tak for det hurtige svar, Baun - jeg er helt forelsket i alle de ure du har vist mig. Alle skiverne er jo små kunstværker, og jeg bliver næsten helt glad for at jeg har økonomien til at begrænse mig, for ellers ville jeg jo aldrig kunne vælge...

Men jeg er altså ret sikker på at det skal være med en lænke og ikke en læderrem. Han har allerede et par stykker med læderrem, og dem er det lige som om han mere betragter som arvestykker og gemmer i skuffen til særlige lejligheder. Jeg vil gerne give ham et ur, der kan holde i lang tid - men jeg vil allerhelst give ham et, som han også synes han kan bruge og gå med til hverdag.

Men vil det så sige, at et Omega Constellation fra 91 er noget man ikke skal vælge?

Tage, det er sejt at du går i Church's - det er noget af det lækreste fodtøj, der findes :)
Svar
Lima Skrev:Tak for det hurtige svar, Baun - jeg er helt forelsket i alle de ure du har vist mig. Alle skiverne er jo små kunstværker, og jeg bliver næsten helt glad for at jeg har økonomien til at begrænse mig, for ellers ville jeg jo aldrig kunne vælge...

Men jeg er altså ret sikker på at det skal være med en lænke og ikke en læderrem. Han har allerede et par stykker med læderrem, og dem er det lige som om han mere betragter som arvestykker og gemmer i skuffen til særlige lejligheder. Jeg vil gerne give ham et ur, der kan holde i lang tid - men jeg vil allerhelst give ham et, som han også synes han kan bruge og gå med til hverdag.

Men vil det så sige, at et Omega Constellation fra 91 er noget man ikke skal vælge?

Tage, det er sejt at du går i Church's - det er noget af det lækreste fodtøj, der findes Icon_e_smile

En Constellation fra 90'erne må også være et ret lille ur med en ret let lænke - og med quarts værk. Det er ikke lige min kop te, må jeg indrømme.

Hvis han har et par arvestykker med rem, som han ikke bruger, er det måske fordi han ikke "er til Vintage" og så skal han jo ikke have det.

Omvendt kan det jo også være et par ret ucharmerende 80'er quartsure uden klassisk Vintage stil - og så er det jo noget helt andet. det er nok kun ham selv der ved det!

Et fedt Vintage ur bæres nu oftest på en god læderrem.

Fodformet 70'er sko - må jeg være fri!

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Det nærmeste vi kommer fodformet: fra 2006:

İmage

vh Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)