Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Det er spændende at se om der kommer svar fra nogle af eksperterne - vi har et par der har gjort/eller gør i guld. Jeg tror dog ikke lige de kommer med alle hemmeligheder, for det er et vanskeligt område.
Du kan holde dig til mønter - krugerrands o.l. og enten se om du kan få tilbud, eller købe til markedet. Det sammen med andre standard former, har den fordel at du rimeligt let sælger igen.
Du kan også sætte dig ind i markedet, og se hvad man kan sælge almindeligt guld for (ex 18 K blandet) og så se om du kan købe billigere eller til markedet, hvis du tror på stigninger.
Der vil det være nødvendigt at kunne måle om det er ex 18K (ikke så dyrt udstyr mener jeg).
Du kan også opsøge investeringsforeninger der investerer i guld (jeg ved der er danske med guld og olie blandet - men tror også der er rent guld) men de tager jo noget af kagen, og på up-side - gør de det nemt. Tag noget kendt, Nykredit har noget f.eks. mener jeg
Her er en rimelig god dansk artikel om sagen - Husk - historiske stigninger er ikke garanti for fremtidige
http://epn.dk/investor/olie/article1909064.ece
vh
•
Svar: 21
Tråde: 5
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Tak for dit svar.
Det er faktisk mønter, som jeg umiddelbart er har overvejet at købe. Altså mønter med certifikat. Jeg er naturligvis klar over, at jeg vil komme til at betale en eller anden procentdel over den reelle markedspris på guld - men spørgsmålet er blot: hvor køber jeg sådanne mønter uden risiko for at komme hjem med tin i posen?
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Der er mange helt OK handlere. Jeg har ikke personlig erfaring med dem - men kender folk der har brugt en del af de mere kendte.
I Danmark er der f.eks
http://vikoeberguld.dk/da/aabenhus.html
http://www.pr.dk/guld/guld.html der kan man opnå stor sikkerhed - men der er givet andre. Man kan også sagtens købe fra udlandet, men jeg synes, hvis først der er cetificerede mønter vi taler, så er det nemmest i DK trods alt - selv om der nok kan laves lidt bedre handler i udlandet, men så er det valuta på dagen osv.
Måske fætter Højben vil melde ind, mon ikke der kan ligge en erfaring eller husker jeg helt galt?
vh
•
Svar: 157
Tråde: 4
Generelt er mønter rigtigt gode til en mindre opsparing. De ligger lige et par procent over spot men er tilgengæld meget mere likvide når man skal af med dem. Barrer er mest for professionelle når man er over 50-100g pr. Barre. Mest fordi der er så mange scams.
Mht. Mønterne plejer jeg at anbefale krugerrand. De er tættest på spot og alle handler dem. Gå ikke under 1 oz pr. Mønt da du så kommer for langt fra spot. Glem alt om samler sæt - proof sæt og sådan noget. Hvis du ikke lige kan finde krugere er der masser af andre 1oz mønter. Generelt skal du nok bare være opmærksom på hvor meget over spot du skal gi.
•
Svar: 157
Tråde: 4
Mht. Steder at handle dem. Hold dig langt fra PR Mønter. Deres ejer har lige siddet varetægtsfængslet i 6 uger og er stadig sigtet i en kæmpe hæleri sag. I københavn er der bla. Edmund Arnold som handler her på vintageure samt vikoeberfuld.dk. Jeg har handlet med begge men ved ikke hvor de ligger prismæssigt pt. Ellers er der masser af store online dealere i uk som er iorden.
FH
•