Guldur antikt 18k
#1
Hej!
Jeg ligger inde med et par Titus Swiss Chronologiske guldure i 18k ca. fra 1940erne , som jeg har arvet fra min far.
Urene har aldrig været brugt og har ligget i papir igennem alle de år, hvilket har resulteret i at de er stoppet da det chronologiske har stoppet dem, men ellers er de i perfekt stand.
Er der nogle eksperter herinde der evt. ville kunne oplyse mig omkring værdien af sådanne antikke guldurer , uden rem.

På forhånd mange tak.

Mvh mathias
Svar
#2
De har desværre ikke meget mere værdig end guldprisen (den pris man får pr. gram af guldet).
Disse ure kom i efterkrigstiden, og var med til at udfylde den store efterspørgsel der var efter guld kronografer.
Værkerne er udemærkede, men billige værker dengang.
Kasserne er lavet så billigt som muligt, så de er helt hule og meget tynde, hvilket gør et de buler og revner nemt.
De er sjove i flot stand, men pga den måde de er lavet, så får man ikke mere end at når uret er smadret, så kan man sælge guldet.
İmage
Svar
#3
Ja der er ikke så meget at tillægge til det Magnum skriver. Jeg kender ikke nok til selve guldvægten i sådanne ure eller selve guldprisen per gram, men det er helt korrekt - guldværdi efter resten er fjernet er værdien hvis værket er smadret.

Nu ville jeg tro sådan en guldværdi i en såkaldt løg-skals kronograf (fordi den er så tynd og har indre messing ring bare rundt om værket) er ret lav, hvis man skal ha arbejdet med at rive kassen af regnet med - men HVIS urene var helt nye i 1948-50 hvor de ca er fra, så vil en service koste omkring 1.500 - 1.800 kr hvis du finder et fornuftigt sted, og du vil på bugten (E-bay) let kunne få 2.500 kr stykket vil jeg mene - da jeg udgår fra at kasserne så er helt uden dings og mærker, og skiverne helt OK.
Det er ikke topværker, men de kan givet sættes i gang ved en service hos. f.eks Krognos.
Lyder faktisk lidt sjovt at chronografen skal ha stoppet dem, hvis ikke du har den sat i gang.

Hvis den er returneret (tryk en eller to gange på nederste pusher) og uret er trukket op (lad være med at trække over) så burde de faktisk - hvis de bare har ligget, kunne komme lidt i gang. Hvis du har bagkassen af (som du jo tydeligt kan - men lad nu være med at ridse det bløde guld) - så vip dem frem og tilbage, og den runde ring med den lille fjeder under, burde begynde at bevæge sig lidt - pust evt. på den for at sætte den i sving. Det ville normalt kunne gå en smule uden kronografen sat til i alle fald.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#4
Mange tak for henvendelserne!
Har set nogle magen til dog brugte, som er blevet solgt for omtrent 4000- 6000 kr .
Disse er er som i siger højst sandsynligt aldrig blevet startet.

Såfremt det har nogle interesse skal i være velkommen til at byde på dem.

Mvh mathias
Svar
#5
Titusur Skrev:Mange tak for henvendelserne!
Har set nogle magen til dog brugte, som er blevet solgt for omtrent 4000- 6000 kr .
Disse er er som i siger højst sandsynligt aldrig blevet startet.

Såfremt det har nogle interesse skal i være velkommen til at byde på dem.

Mvh mathias
Se, så skal du ind med dem under køb/salg i vintageure.dk
Siden lever faktisk lidt af det, så man må ikke bare sælge via forum.

Brugte, hvis det er den type med tynd guldskal bør ikke koste meget over de 4.000 kr før den er gal. Du kan dog, ind imellem, finde Titus uden kollonnehjulsværk - som dine - til langt højere priser. Jeg kan tro nogen vil sætte dem over 10.000 € - sådanne proff sælgere findes f.eks på bugten. Fingers crossed - håbet er lysegrønt.

En ny fin som dine, kan du sagtens se solgt til 600 eller 800 Euro, og vel også 1.000 Euro, så dit gæt er ikke så tosset. Det er også derfor jeg er lidt forsig med at bakke op om guldværdien. Jeg tror mindst ikke du kan få under 2.500 kr og jeg tror også du ret let får 3 til 4.000 kr per stk for dem, hvis de er nyservicerede.

Personligt ville jeg også, som det de jo er - helt nye gammel lager vare (NOS), i nyserviceret stand, sætte dem lidt højere, omkring 500 Euro som mindstepris hvis det var Ebay - og så kan man jo altid håbe.
Det lidt negative ville være, at du måske ikke har solgt på Ebay før, og så er det ofte lidt svært, helt uden referencer.

Jeg går ud fra det er de tynde. Dels fordi jeg synes jeg på dine små billeder ser en metalring rundt om værket, i andet materiale, dels ud fra, at værket så typisk er anvendt i de tynde. Mon ikke der er to bagdæksler. Et yderste, tyndt af guld, og et inden under, kraftigere af messing?
Var det rent 18K tyk kasse, ville prisen se en del anderledes ud.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#6
Titusur Skrev:Mange tak for henvendelserne!
Har set nogle magen til dog brugte, som er blevet solgt for omtrent 4000- 6000 kr .
Disse er er som i siger højst sandsynligt aldrig blevet startet.

Såfremt det har nogle interesse skal i være velkommen til at byde på dem.

Mvh mathias

4000 - 6000 Kr? Det bliver ikke nemt, selvom de er som ny. Titus er ikke et "stort navn", det er kendt og ikke noname, men ikke mere. 2500 er virkelig mere realistisk, i god tilstand, og det er sandsynligvis mere end guldvaerdien. Men proev bare... det kan sagtens ske at Du finder en samler som netop skal have denne ur i denne tilstand. Problemet er bare - Du faar kun mere i en auktion, hvis der er mindst to samlere samtidig, som byder paa den. Det er dog held og lykke. Naa, nu har Du flere meninger til samme forhold Icon_e_biggrin .
Vaerket er Landeron 47, tror jeg:
İmage
Skift ur, når du står op!
Svar
#7
Man skal jo aldrig sige aldrig - denne er også tyndt guld - og den er titus og og og (ja til Landeron 47 eller 48 jeg har ikke set i detaljer) Icon_e_biggrin Ja jeg synes det er for højt selvfølgeligt er det det, men lad os se
http://desc.shop.ebay.de/Uhren-Schmuck-/...p=1&_rdc=1
altid sjovt når man kan komme så tæt på
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#8
Rigtig, men denne specielle forhandler, hvad skal jeg sige...
Det er ikke uden grund det meste er "private" auktioner, fordi saa faar ingen at se til hvilken pris urene virkeligt bliver solgt til.
Skift ur, når du står op!
Svar
#9
olof Skrev:Rigtig, men denne specielle forhandler, hvad skal jeg sige...
Det er ikke uden grund det meste er "private" auktioner, fordi saa faar ingen at se til hvilken pris urene virkeligt bliver solgt til.
Du kan jo sige, at han ofte skyder helt fjollede priser af Icon_e_biggrin - ellers skal jeg gerne. Linkensdorfer tror jeg en anden hedder - han har også disse typer til 1800 - 2000 € - for patinerede skiver
Langt ude i skoven, også for mig, men op til 5-600 € for et i topstand som NOS nyserviceret, det ville jeg ikke se som usædvanligt.
Et er dog ret sikkert, vintage kronografer er steget en del på det sidste. Helt specielt valjoux 22 og 23 og helt i top i stigninger, valjoux 72 og 72c

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#10
Nogle der ved hvordan urene kan laves ?
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: