Cyma Navystar Deluxe...
İmage

İmage
Svar
Også et overset mærke idag, men bestemt et lækkert vintage. Hvad taler vi om? 35 mm?. Hvilket værk ligger mon i det (ud over, at det givet drives af en gammel "cymaskine" naturligvis Icon_redface ) - hvis du ved, uden at skulle ridse og åbne.
Tidsmæssigt kan vi vel gætte slut tresserne?
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Også et overset mærke idag, men bestemt et lækkert vintage. Hvad taler vi om? 35 mm?. Hvilket værk ligger mon i det (ud over, at det givet drives af en gammel "cymaskine" naturligvis Icon_redface ) - hvis du ved, uden at skulle ridse og åbne.
Tidsmæssigt kan vi vel gætte slut tresserne?
vh

Hello vh, and thank you for your kind comments. It is 35mm, and was produced around 1960. The inner ring and markers are 14k white gold, and the interesting movement is a cal. R486.

Hej vh, og tak for de venlige bemærkninger. Det er 35mm, og blev produceret omkring 1960. Den indre ring og markører er 14k hvidguld, og det interessante bevægelse er en cal. R486.

İmage
Svar
Hej Tony,
den seer perfekt ud, tak for billederne. Det er et stykke tid siden jeg har kigget efter Cyma, og har selv kun koebt en Automatic Navystar engang. Men den er langt fra saa smuk og ligger og venter paa noget...
Olof
Skift ur, når du står op!
Svar
Ah - great picture of the movement. 486 looks very nicely made - the regulator typical and also the very big balance, which I think contributed to a rather low movement.
So it was a bit earlier than I estimated. Definitely a collector’s item in hand wound watches of the sixties.
Surely a watch, where you get a lot of value for money + a well functioning one, with 50 years of history behind it.

br
Besøg min blog om ure!
Svar
Very lovely piece, Tony Icon_cool I am impressed that the movement looks so nice and clean after all those years Icon_e_biggrin

Do You know if there is a story behind the caseback decoration ?
De venligste hilsner, John
Svar
Here is my guess – Sails on the see – with a C for Cyma? - Matches the name "Navystar" - but it is just a guess
br
Besøg min blog om ure!
Svar
It is a good guess, Mr. Hannover Icon_e_wink I was just wondering if there was a link to other parts of the elements than the sea, as one of the triangles is upside down ... ?
De venligste hilsner, John
Svar
I believe that your theories are correct. Cyma chose to develop a strong association with ships and the sea in the 1950s, as this ad suggests ("The beauty of naval architecture!"):

İmage

While the Navystar was their best known model, they also had other models with seagoing themes, such as the "Clipper" (as in "Clipper ship").
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)