Pleje af en Calf Assolutamente Panerai rem
Glædelig jul derude..

Jeg har et lille spørgsmål dagen derpå, da jeg har fået en super lækker rem til mit Panerai 177 fra kæresten.

Tidligere har jeg kun gået med den sorte gummirem og denne er jo lige til hvad angår at kunne dyrke sport i, gå i bad med mm. Men gælder det samme reelt hvad angår denne nye kalve rem, dark brown??

Jeg tænker I sikkert har nogle gode råd derude til bl.a. "vedligeholdelse"...og ville I egentlig råde mig til gå i bad med dette ur, eller har remmen ikke godt af at der kommer vand på? Og det samme gælder når jeg dyrker sport, sætter sveden sig i remmen??

Glæder mig til at høre jer, og til Kim T; super fed hjemmeside!!:-)

Boxter
Rolex Submariner 16610 - Panerai 177 - Citizen Pingo - Audemars Piguet 15300 - Omega Seamaster Automatic 1979 - Rolex Daytona 116520 - Omega Speedmaster Moon 35705000
Svar
Læder kan behandles så det kan bruges til at dykke med, det er kendt fra Panerai og andre mærker.

Disse mere historiske remme, har kun haft den funktion at de skulle holde på uret og om remmen så mindre godt ud var underordnet.

Som du selv er inde på, så bliver læderet nedbrudt af sved og slid ved daglig brug, men det betyder så også, at nogle bruger en form for læderpleje, så remmen holder lidt længere.

Da de fleste Panerai ejere, har mange remme at skifte i mellem, så ofte holder disse remme i mange år og de ser ganske ubrugte ud, med få spændemærker.

Jeg har lavet en del remme og testet på flere måder, hvor det viser sig at remmen sagtens kan holde til en tur under bruseren og stadig være en okay rem, når den efterfølgende er tørret op, men det har også vist sig at remme der kun var limet, med tiden kunne gå op i limningen.

I dag vil jeg ikke anbefale af bade eller dykke med en flot luksus-rem, det er og bliver bare bedre med en gummi rem til dykkerure.

Til gengæld kan du vaske din rem i ny og næ med produkter til formålet og efterfølgende smøre med et plejemiddel, så har du en lækker rem i mange år.

Der er så mange meninger om dette emne, som der er ur-ejere og de forskellige læderkvaliteter og efterbehandlinger, gør det svært at sige meget mere om emnet.

Hvis du har fået en flot rem og den ikke er special behandlet til at bruge i vand, så lad vær...blot min mening.

Vh. Michael
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
enig med Miwes

når det er sagt, kan man jo gøre det alligevel - måske give remmen noget fedt inden - selvom den måske ikke er beregnet til vand -
Anders 

Rolex Explorer 2 ref 216570 - Victorinox Inox - Seiko Orange Monster - Citizen divemaster "Pingo" - Casio G-Shock GD-110-1ER - Omega De Ville 1969
Svar
Hej

Problemet med disse OEM remme er, at de har et skum fyld, som suger sved og vand og som ødelægger i længden. Jeg er selv ikke typen der super sveder og mine ure holder derfor længere.

Jeg ville aldrig give de OEM remme som har skum fyld noget som helst pleje, da jeg ikke tror det vil gavne dem. Man skal i stedet for undgå at bruge remmene i vand og om sommeren, da det er der de virkelig bliver ødelagt. Når vi taler rene læderremme, så er det passende med lidt olie. Her ville jeg dog holde mig til lidt alm. madlavningsolie en gang imellem.

BTW fed rem, har selv en og den er fed. Tak David Icon_e_wink Icon_e_wink

Torben
Svar
hvad siger I to lædergutter til vaseline? Jeg synes jeg med fordel har givet læderremme (plain leather - selvklart uden lak og skumfyld) alm. syrefri vaseline - tyndt lag, og tørre det af igen. Jeg synes det både beskytter remmen og holder den pænt, men det er nok noget med at prøve sig frem
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Black Seal Skrev:BTW fed rem, har selv en og den er fed. Tak David Icon_e_wink Icon_e_wink

Torben

Det er en rigtig lækker rem, tillykke med den. :)
Velbekomme Torben, er glad for at høre du nyder den. ;)
Med venlig hilsen

David.H aka "The big flipper"

Har jeg haft et ur i over en måned, er det nok det tætteste jeg kommer på en keeper
Svar
Boxter Skrev:og til Kim T; super fed hjemmeside!!:-)
Først tak for roserne - det er altid rart at få positiv feedback på noget man bruger en masse tid på Icon_e_wink
Dernæst så går jeg ud fra at din nye rem er magen til den jeg har monteret på mit 176 her, eller ?

İmage
İmage
İmage

Den type rem ville jeg aldrig bruge ved aktiviteter der trækker meget sved, eller er i kontakt med for meget vand.
Jeg ville heller ikke behandle remmen med noget, da det jo er en nubuckrem.
Brug den og lad den patinere af sig selv, hvilket kun gør den federe Icon_e_wink men undgå for store mængder vand og sved.
Svar
Egentlig burde Kim's ord stå som de sidste, da jeg er fuldstændig enig, dog har jeg enkelte tilføjelser;

En plain rem, dv. en rem som består af 2-3 lag læder syet sammen uden fyld og som ikke er alligator eller anden eksklusiv type og ikke nubuck/ruskind vil jeg ikke have noget imod at tage med i vandet efter grundig forbehandling med læderfedt eller vaseline. Du skal dog være klar over at remmen forandrer sig. De oprindelige Panerai dykkerure var med læderremme og ønsker du en rustik rem ser jeg ikke noget galt i at bade med den, husk at skylle den i ferskvand efter et havbad.

Læder er jo garvet og oftest kromgarvet. Vådt læder afgiver store mængder krom og vil kunne give allergi, det skal man måske også tage med i overvejelserne. Så måske ikke bade for ofte med læderrem alene af den grund, men istedet smide en gummirem på engang imellem.

Mvh
Michael
İmage
Svar
Vær dog opmærksom på, at læderremme uanset om de er søbet til i læderfedt eller andet, vil krympe ved hornene og derved give et ikke så pænt look. Ser man på remme fra de gamle Panerais, så ses det tydeligt at disse er krympet væsentligt.

Har en ven som købte en rem fra Kevin som krympede og derved var ubrugelig. Den var næsten fedtet i læderet som hans remme er. Den kostede næsten 2000 kr. Men kan man lide, at man kan se remmens tubes, er det ikke et problem.

Jeg har dog selv med en rem haft gode erfaringer med at lave den 26 mm og vaske den et par gange og derved naturligt krympet den til at passe 24 mm.

Bare så du ikke får ødelagt en rem du er glad for.

Torben
Svar
KimT Skrev:
Boxter Skrev:og til Kim T; super fed hjemmeside!!:-)
Først tak for roserne - det er altid rart at få positiv feedback på noget man bruger en masse tid på Icon_e_wink
Dernæst så går jeg ud fra at din nye rem er magen til den jeg har monteret på mit 176 her, eller ?

İmage
İmage
İmage

Den type rem ville jeg aldrig bruge ved aktiviteter der trækker meget sved, eller er i kontakt med for meget vand.
Jeg ville heller ikke behandle remmen med noget, da det jo er en nubuckrem.
Brug den og lad den patinere af sig selv, hvilket kun gør den federe Icon_e_wink men undgå for store mængder vand og sved.

Tak for alle de gode svar!!!

Kim T, det er lige præcis den rem du har på din pam176, jeg har netop fået denne nubuckrem på min 177'er. Vedr pleje af uret havde jeg egentlig også forestillet mig at jeg ikke skulle lade remmen komme i for meget kontakt med vand og sved...Omhyggelig må være nøgleordet med denne rem Icon_e_wink

Boxter
Rolex Submariner 16610 - Panerai 177 - Citizen Pingo - Audemars Piguet 15300 - Omega Seamaster Automatic 1979 - Rolex Daytona 116520 - Omega Speedmaster Moon 35705000
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)