Baun Skrev:Når talen falder på at betragte ure som et samleobjekt er der jo meget, meget få af os pt. Sammenlignet med kunstsamlere, frimærkesamlere, møntsamlere - you name it!
Helt uden for sammenligning med frimærker, som jo 30 % af alle drenge har samlet på på et tidspunkt!
Jeg tror der bliver flere ur samlere.
Mennesker (nogen) vil samle på noget. Samlermani er ikke noget nyt. Selv ret fattige mennesker samler ofte på et eller andet.
Hvad er det så fremtidens samlere vil have? Fortidens ure tror jeg! Men fortiden kan sagtens være idag!
Så jeg jeg kan godt forestille mig at nye ure der købes til gode priser idag. Gemmes væk med box og papir vil være betydelig mere værd om 30 år.
Forudsætningen er at antallet af samlere/intereserede stiger år for år, men det tror jeg også er tilfældet.
vh Baun
Dit gæt er mindst lige så godt som mit. Frimærker er jo - trods langt flere samlere, ikke bare styrtet op i fortsat værdi, og mærker fra 1945 og frem er vel MEGET lidt værd.
Jeg TROR ure er meget oppe i tiden nu, og det betyder risiko for, at de ikke på samme måde vil være det om 30-40 år, nemlig at samlere ikke er gået op i antal, men ned. De vil findes, men vil det være samme hype?
Interessen knytter sig også til, at vi faktisk kan gå med dem og finde dem lækre. Det er langt fra sikkert det er sådan om 30-40 år.
Se på lommeure. Kun meget få super versioner, holder seriøs værdi.
Omega sølvlommeure fra 100 år tilbage, holder ikke nogen seriøs værdi. Mange lommeure, med skruede chatonner, lækre skiver, håndarbejde osv - KUNNE ha haft stor værdi i dag, hvis det bare var det fine, sjældne mekaniske som trak, men det er i høj grad også moden i ure der trækker, og om 40 år?
Der er så store antal af de enkelte ure i dag, og kvaliteten er høj i mange fald (samlerure) så de skal nok holde om 30-40 år.
Jeg TROR derfor, som med frimærker (tag du et par komplette årgang 1970 ustemplet med kvitteringer - og se hvad du får for dem

), at de nye ure vil være langt mindre interessante. Skal der være håb, skal det knytte sig til noget der kan minde om de ure, som allerede i dag har samlerinteresse + nogle forholdvis få og sjældnere nyere ting (det første SD osv)
Hvis man i dag går ud og køber 100 nye Rolex og 100 nye Omega med papir og alt, og gemmer dem 30-40 år, tror jeg man har sat penge til - men det er kun "TROR jeg".
vh