Svar: 2,356
Tråde: 261
Modtaget Likes: 6 i 4 svar
Givet Likes: 0
Jeg undrer mig over min Steelfishs præcision:
Henover sommeren var jeg fire uger i London, hvor jeg selvsagt ikke havde min winder med. Jeg bar uret hver dag, men trak den alligevel manuelt op med kronen hver aften, inden jeg gik i seng. På de fire uger tabte uret ca. 20 sek, hvilket jeg betragter som acceptabelt.
Nu efter jeg er kommet hjem, bærer jeg stadig uret hver dag, men i stedet for at trække det op om aftenen, overnatter det i min winder. Til min overraskelse, så taber uret 10-15 sek pr. dag.
Har I en teori (eller måske endda en viden om), hvad det skyldes?
PS: Uret var forbi Krognos for at blive justeret, før jeg tog til London.
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Interessant. Umiddelbart er forskellen jo enkel. Du var i London og uret overnattede vel ved at ligge fladt på natbordet. Det at du trak det op, burde ikke ha nogen betydning.
Nu sidder det i en winder = bliver bevæget i forskellige positioner, hvor lejerne kører lidt mere skævt end når det ligger fladt.
Det burde ikke gøre den kæmpe forskel du oplever. I London uden winder, under eller på 1 sek om dagen (vildet flot rent faktisk) og nu 15 sek om dagen i afvigelse (absolut ikke flot).
Du må, hvis du ikke bare vil ha det justeret, ud og eksperimentere lidt for os alle.
Start med en uge, samme mønster som London, træk op, og lade det sove fladt. Kommer du så tilbage til London tilstande med ca 1 sek per dag eller i alle fald, noget der er væsentligt bedre end de 15 sek i afvigelse pr dag?
Så kan du jo tage en uge i winder, men hvor du, som i London trækker det op, inden det kommer i winder. Eneste forskel jeg kan ser er, hvis winderen rent faktisk ikke fungere med uret, og ikke trækker det op, så får du jo en mere spændt fjeder ved at trække op. Hvad giver det så for resultat.
Endeligt uge 3 tilbage til som nu, i winder om natten uden optræk, og har du så igen 15 sek per dag?
Det kunne være sjovt at se, om det virkeligt kan gøre en forskel.
Et helt andet bud kunne være, at uret mellem London og København har fået et slag eller anden påvirkning (tror vel ikke at det at du har stillet det en time har nogen som helst betydning) Det kan naturligvis være, men det ved du jo hvis du gider lave 3 ugers testen.
Hvis virkeligt en winder om natten kan få uret fra en præcision på1 sek og over til 15 sek, vil det være overraskende, men ???
vh
•
Uret har ikke fået slag eller lignende under flyveturen hjem fra London. Desuden kan jeg oplyse, at uret var nogenlunde ligeså upræcist, før jeg tog til London (og den altid overnattede i winderen). Derfor er jeg tilbøjelig til at tilslutte mig din tese om, at uret går mere præcist, når det sover på ryggen fremfor at 'bevæge' sig.
Hvis jeg får tid/overskud, laver jeg muligvis et empirisk eksperiment a la det, som du foreslår  Ind til videre undlader jeg nok bare at sætte uret i winderen.
Ps: Hændelsen har fået mig til at erkende, at jeg ikke vil have 'problemer' med at anskaffe mig et ur, som manuelt (modsat mekanisk) skal trækkes op. Faktisk blev det hurtigt til en hyggelig rutine
•
Svar: 13,391
Tråde: 960
Modtaget Likes: 3,453 i 1,522 svar
Givet Likes: 754
hannover_dk Skrev:Så kan du jo tage en uge i winder, men hvor du, som i London trækker det op, inden det kommer i winder. Eneste forskel jeg kan ser er, hvis winderen rent faktisk ikke fungere med uret, og ikke trækker det op, så får du jo en mere spændt fjeder ved at trække op. Hvad giver det så for resultat.
Endeligt uge 3 tilbage til som nu, i winder om natten uden optræk, og har du så igen 15 sek per dag?
Jeg har nu båret uret hver dag, trukket det op om aftenen, og efterfølgende ladet det 'sove' på ryggen. Resultat: Minus 10 sek på otte dage, så det er meget tilfredsstillende
•
Svar: 130
Tråde: 12
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Det kan måske være blevet påvirket af magnetisme?
Det lyder underligt at placering skulle betyde så meget?
En spørgsmål, hvorfor trækker du uret op eller lægger det i winder når du har båret det hele dagen? Der burde vel være rigeligt power reserve?
•
Svar: 340
Tråde: 8
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
rolexson Skrev:Det kan måske være blevet påvirket af magnetisme?
Det lyder underligt at placering skulle betyde så meget?
En spørgsmål, hvorfor trækker du uret op eller lægger det i winder når du har båret det hele dagen? Der burde vel være rigeligt power reserve?
Jeg tror ikke det er magnetisme. Så vidt jeg ved vil uret gå meget upræcist, hvis først det har været tæt på en magnet og det er ikke noget der går væk uden en demagnetisering.
/Peter
•
rolexson Skrev:En spørgsmål, hvorfor trækker du uret op eller lægger det i winder når du har båret det hele dagen? Der burde vel være rigeligt power reserve?
Hmmmm... Gammel vane fra da jeg havde et ur, hvor gangreserven ikke fungerede optimalt  De sidste to nætter har jeg dog ikke optrukket uret inden sengetid, og det går fint, når jeg vågner...
•
|