Justering, præcision og nøjagtighed
BobT Skrev:Er det mon andre der har stået overfor ligende valg, at give afklad på et helt grundlæggende princip om at præcision er målet for nøjagtighed virker jo meget uoverskueligt... Og næsten modstridigt...
Næh ikke jeg, men jeg forstår da helt problemet.
Hvis du kan få det til at gå korrekt som gennemsnit, ved at trække det op hver 7. dag, så er det jo i tråd med urets tanke som 8 dages værk. Du må så leve med at det i begyndelsen går for stærkt, og så slutter det ret præcist. Det er da en ganske sjov justering at eksperimentere med.
Hvis uret aldrig har været renset og smurt, ville jeg nok starte der. Det vil kunne ha en vis betydning for ganghastighede med fuld optrukket fjeder, og samme i slutningen af optrækket.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Det er et sjovt spændingsfelt du beskriver, mellem præcision og nøjagtighed.

Til sammenligning har jeg haft et automatic ur, der konsekvent vandt 1 sek/døgn, når det sad i winder; men gik spot on når det blev båret.
I winderen er uret længere i ro, og drejes med langsom bevægelse. På håndleddet fik det alle de (raske) bevægelser, drejninger og stillinger, der "sinker" det, hvilket kunne måles over et døgn.

Måler man f.eks. på et kvartsur, at det går 1 sek for hurtigt pr. døgn, kan man med stor sikkerhed forvente, at det efter 120 døgn har vundet 2 minutter ...
- altså: det vinder ubønhørligt det samme hvert døgn.
Måler man på et (godt og velgående) mekanisk ur, kan man konstatere, at det til tider vinder og til tider taber - altså "tab og vind"; men ikke nogen konsekvent akkummulering af fejlen.
I det ovenstående eksempel kan det udmærket ende med, at det mekaniske ur er mest nøjagtigt (kommer tættest på korrekt tid) efter 120 døgn, selvom kvartsuret gik mest præcist.

Min holdning til kvarts (Eng. Quartz) er velkendt, så det beskrevne kvarts/mekaniske eksempel er uaktuelt for mig.
Et kvartsur, der går ringere end ±0,1 sek/døgn, er efter min opfattelse en "slingrefis" uden nævneværdig interesse.
Det er først når uret går bedre end et halvt minut pr. år, at man kan sige, at præcision og nøjagtighed går op i en højere enhed - hvilket prisen desværre også gør Icon_e_wink

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Mon Magnum/Lars/Peter/Colombo eller andre kan sige om den er noget værd sådan en, eller om det er amatørpjat?
Jeg har faktisk haft bestilt en for 1 år siden, men fik aldrig den mail der står man får med betalingsanvisning, og der døde sagen så. Jeg vil gerne ha en vibrograf hvis den kan hentes for 2.500 kr Icon_e_biggrin
vh[/quote]

Nu kan der jo siges meget om tidskontrolapperater, selv ville jeg nok foretrække witschi watch expert II. Det er den der også kan tage co-axialgang, samt man kan få optiskøje (fotocelle) til den, så man kan tage alle svingningstal, bruges til pendulure. Det er vældig smart. Det med hævevinkel bruges jo ikke i det daglige, på gamle strimmelskrivende tidskontrolapp. kan man faktisk også se et urs amplitude, hvilket mange bare ikke er klar over, også heller ikke så præcist. Dog godt nok til de fleste ure. Selv har jeg efterhånden nok fire forskellige tidskontrolapp., men den jeg er gladest for er dog watch expert II, den kan det hele så de andre får lov til at samle støv. Med hensyn til MTG-500-L vil jeg mene at den dækker de flestes behov, såfremt man ikke tænker på co-axial værker. Til at regulere dem skal man dog også have reguleringsværktøjet, de har lært noget ved Rolex, det kan skaffes men koster kassen. Tror det er noget med 1800,- Icon_e_sad
Tror jeg har et emne mere til mit træf.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Lars Skrev:Tror jeg har et emne mere til mit træf.

Jeg ser i hvert fald frem til dit teknik træf Icon_e_smile

Har du nogle overvejelser om hvornår det skulle være?

De bedste hilsner
BobT
Svar
Ja, det bliver nok en gang i løbet af september. Mit problem er nok at der ikke er plads indendørs, men har et telt lige pt stående i haven på 32 kvadratmeter, med varme. Så det kunne gå hen og blive en kombination af inde og ude i teltet, værksted/haven.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
BobT Skrev:
Lars Skrev:Tror jeg har et emne mere til mit træf.
Jeg ser i hvert fald frem til dit teknik træf Icon_e_smile - Har du nogle overvejelser om hvornår det skulle være?

De bedste hilsner
BobT
Lars Skrev:Ja, det bliver nok en gang i løbet af september.
... Jeg er også interesseret deltager Icon_e_biggrin

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Lars Skrev:Ja, det bliver nok en gang i løbet af september. Mit problem er nok at der ikke er plads indendørs, men har et telt lige pt stående i haven på 32 kvadratmeter, med varme. Så det kunne gå hen og blive en kombination af inde og ude i teltet, værksted/haven.

Det lyder da som en helt perfekt kombination, og med varme i telte er det jo helt royale forhold Icon_cool
Svar
Jeg iværksatte en test af gangreserven på mit Ados ⑧ søndag d. 22. august kl. 12.00.

Til stor undring går uret forsat her mandag d. 30. august kl. 20.45, dog tabt 7 minutter da klokken er 20.52...

Værket har nu gået 8 dage, 7 timer og 3 kvarter...

Hvormeget kan man forvente uret kan gå over de oplyste 8 dage?
Siger dette noget om tiltanden af værket? (Ville et værk der trænger til service have kortere gang reserve?)

VH BobT
Svar
BobT Skrev:Jeg iværksatte en test af gangreserven på mit Ados ⑧ søndag d. 22. august kl. 12.00.

Til stor undring går uret forsat her mandag d. 30. august kl. 20.45, dog tabt 7 minutter da klokken er 20.52...

Værket har nu gået 8 dage, 7 timer og 3 kvarter...

Hvormeget kan man forvente uret kan gå over de oplyste 8 dage?
Siger dette noget om tiltanden af værket? (Ville et værk der trænger til service have kortere gang reserve?)

VH BobT
Jeg ville gætte på det snart siger stop, men kender ikke Atmos godt nok. Værk tilstand - Ja det må man alt andet lig vente er et godt tegn at det går 8 timer ud over 8 dage og går så pænt af sin alder, så det lyder fornuftigt.
Du kan sagtens se et alm ur med 40 timers reserve gå ned på meget kortere, hvis olien er stiv og støv flytter ind
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Jeg ville gætte på det snart siger stop, men kender ikke Atmos godt nok. Værk tilstand - Ja det må man alt andet lig vente er et godt tegn at det går 8 timer ud over 8 dage og går så pænt af sin alder, så det lyder fornuftigt.
Du kan sagtens se et alm ur med 40 timers reserve gå ned på meget kortere, hvis olien er stiv og støv flytter ind
vh

Og det var rigtig godt gættet, en halv time senere kl. 20.43 (på uret) gik værket i stå.

Er der nogle bud på hvormeget man skal skubbe til regulatoren for at korrigere et tab på 7 min over 8 dage Icon_question

VH Ulrik
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)