Perrelet Turbine
#1
Er der nogen herinde, der har kendskab til Perrelet generelt og specielt dette ur, som jeg er faldet lidt for:

İmage
Svar
#2
Gammelt mærke, men mig bekendt nye ejere og ingen gammel tilknytning. Jeg ved ikke hvad der ligger i dem idag faktisk?
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#3
Nu skal I ikke råbe i munden på hinanden Icon_e_biggrin

Lidt betydning for urhistorien kan man jo godt sige, at de har haft eftersom Abraham-Louis Perrelet opfandt det automatiske urværk. De har dog ikke gjort så meget væsen af sig ellers. Efter hvad jeg har fundet frem til, ligger der et in-house værk i med deres specielle double rotor.

Nåh, men jeg har bestilt uret, så nu glæder jeg mig til, at det dukker op.

Jeg ved godt, at det nok ikke falder i så manges smag herinde, da jeg fornemmer en anelse konservativ "ursmag" Icon_e_wink Men det er jo heldigvis også mig, der skal se på det, det meste af tiden.
Svar
#4
Det er vel nok til dels fordi du ikke opgiver så meget om uret og det er, som tidligere skrevet, næppe noget der har andet med Perrelet at gøre, end at navnet er overtaget af nogle nye. Jeg kan ikke se noget om værket - andet end rotoren skal være dobbelt og ses på speciel måde (noget med at den trækker en række turbineblade som ses på forsiden - og vist tilmed er belagt med selvlysende så de vel nærmest kan småblinke i mørke en tid i alle fald, men ikke anden teknisk effekt.

Umiddelbart ville jeg kunne TRO det var noget kineserværk men jeg er langt fra sikker. Prisen på uret indikerer jo nok, at vi ikke har tale om en in-house sag - nye in-house værker koster kassen. Deres beskrivelse af værket, giver ikke meget nyt - der er maskin-ingraveringer o.l. men det er heller ikke så underligt
Du har helt ret i at Abraham-Louis Perrelet var en stor person inden for ure - men jeg tror ikke den nye fabrik har andet med gamle Perrelet at gøre, end at de har navnet, og kan sige, at det at de lader rotoren trække synlige turbineblade på forsiden, er en tribut til hans indsats for automature.

PVD behandlet - og kan man lide det med turbinen der bevæger sig på forsiden - så er det da sjovt nok og givet anderledes. Som du er inde på, ren smag og behag.
Held og lykke med det, lad os høre hvad du mener når du har haft det lidt tid, i en lille anmeldelse.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#5
Jeg synes der ser super cool ud.
Spændende indkøb, som afviger fra "normen" på den fede måde IMHO.

Glæder mig til at høre mere når du har modtaget det.
Svar
#6
Alle de firmaer der findes i dag, som er opkaldt efter en stor horologisk person. (Graham, Perrelet, Breguet osv osv) har ikke meget med den person at gøre... Der er selvfølgelig et par små undtagelser, men i det store hele. Ingen ting. Så alt det der, "Inventor of the automatic watch" giver jeg intet for. Det er kun markedsføring, som selvfølgelig også er (meget) vigtigt idag, men det er ikke andet end det.

Det betyder dog ikke, at det ikke kan være fede, gode, pæne, brugbare etc. ure. Slet ikke. Men navnet i sig selv trækker ikke op i min bog.

Jeg synes egentlig uret er meget fedt. Måske ville jeg blive lidt træt af den der rotor, på skivesiden, men ellers meget lækkert. Lige ved første øjekast på et par billeder, så ligner det et ETA værk, eller måske en klon. Som så er modded. Men de par enkelte steder jeg har læst, så står der In House (som i sig selv jo egentlig ikke er et kvalitetsstempel). Men der er ikke meget, hverken foto, eller artikler, af og om Cal. P-181. Derfor tør jeg ikke sige mere, men det ligner ikke "kineser lol"...

Kan du lide uret så køb det. Længere er den vel ikke. Icon_e_smile
Svar
#7
Tak for jeres feedback Icon_e_smile

Jeg er helt enig i jeres betragtninger, men uanset mærkets historie eller mangel på samme og in house værk eller ej, så er Runes slutbemærkning sigende for min beslutning.

Jeg vender tilbage med billeder og en lille beskrivelse, når uret dukker op - formentlig i næste uge.
Svar
#8
Så vidt jeg ved, benytter Perrelet modificerede ETA-værker. Om de også har udviklet egne værker, ved jeg ikke.

/Peter
Svar
#9
Jeg synes ikke den er "Perrelet" at aflæse tiden på.
Svar
#10
De bruger primært ETA værker.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)