Joepete Skrev:Hvorfor er alligator/croco remme så populære remme blandt diverse kendte ur-fabrikanter ?
Er de mere holdbare, slidstærke, komfortable, sjældnere end så meget andet ... eller hvad skyldes det ?
@Joepete - Ja hvorfor egentligt?
Jeg har stillet mig selv de samme spørgsmål, og må som "rem novice" gætte mig lidt frem, hvorfor jeg beklager den lidt famlende og causerende form.
Alligator/croco har altid været betragtet som et luksus produkt. Det er vanskeligt at forarbejde i alle faser af produktionen, lige fra garvning til syning.
Det skyldes det uregelmæssige mønster, og læderets uregelmæssighed i øvrigt.
Sammenligner man en præget rem, vil den være forarbejdet af et godt og ensartet stykke læder, hvor der er presset et permanent mønster ind.
Det vil med andre ord sige, at hvor prægningen er dybest, har man "mast" læderets fibre mest, og svækket dem.
Alligatoren har haft en anden "dagsorden".
Den har haft brug for en solid overflade til at bære hudens skæl (hornformige knaster og fremspring), og navnlig have en smidig forbindelse mellem skællene.
Det betyder, at hvor alligator læderets mønster er dybest, er fiberstrukturen tættest, skærkest og mest smidig.
Ellers ville der jo "gå hul på" alligatoren i "hængselforbindelserne" mellem de forskellige hornplader.
- Dette i sammenligning med den prægede rem, hvor strukturen netop er svækket ved indpresning af mønsteret.
Lad mig lægge hånden på hjertet, og uden blusel udsynge: "Jeg havde aldrig troet, at jeg kunne blive begejstret for en rem, og af alt - slet ikke en alligator rem".
Men nedenstående har faktisk både imponeret og charmeret mig:
Blandt alligator skindets dyder er således, at det er meget stærkt - og navnlig, at det er unikt.
Den ovenstående rem er unik. Der findes ganske enkelt ikke bare yderligere een rem med samme mønster.
For den prægede rem, vil der jo findes kilometervis af tilsvarende ligedannede remme.
Her er jeg (vi?) så fremme ved det unikke og luksus betonede, en vogn man kan stige på og betale "billeten" til, eller vælge lidt mindre eksklusivt.
Sandt at sige, så er jeg selv blevet lidt "besnæret", og betaler for den ægte vare, som mærkevare firmaerne tager sig (rigtig) godt betalt for at lægge navn til.
... men før denne "besnærelse" syntes jeg jo, at en lænke, der på 1/100 millimeter er fremstillet i tusindvis af ganske ens eksemplarer, blot var sagen.
Er der nogen fornuft i det???? - Nej! absolut ikke; men det er (sgu) dejligt
Med venlig hilsen - Geodoc