Afstemning: Hvilke ur ville du have på hvis du skulle en tur til månen
Omega speedmaster
Rolex Daytona
[Vis resultater]

Moon Afstemning 2
JAH Skrev:Hvorfor er der ikke nogle der snakker om Fortis i denne sammenhaeng. - Det er vel det eneste ur med rigtig rumhistorie, udover Omega?
/JAH

Det har du da delvis ret i. Fortis var i høj grad - faktisk sammen med Strela/Poljot (first Moscow watch factory)
Fortis kom ret sent ind hos Russerne - omkring 1994 blev de faste leverandører. Inden da havde Strela/Poljot leveret ure med bla.a. rusiske versioner af Valjoux 7733 til deres missioner.

Gagarin havde en Shturmanskiei fra dem f.eks) i russisk rum-tjeneste. Dermed er Poljot Shturmanskiei det første ur i rummet overhovedet.

Heuer var faktisk det første Schweizer ur i rummet - da John Glen på den første bemandede Amerikanske rumtur med Friendship 7 i 1962 havde et stopur fra Heuer med sig.

Bulova var også værd at nævne så. De har været med som ure på så meget som 46 amerikanske rummissioner - og sidder også i f.eks Skylab. Et klart rum-klenodie. (gad vide om det var en Bulova mission timer som svigtede da Armstrong måtte lade sin Speedmaster blive i modulet)

Af de mindre brugte kan nævnes:

Den Rolex GMT Magnum påviste - enda på selve månen - på højre hånd

En Waltham kronograf også ude på månen (nok sponsoreret) på højre arm

The Breitling Navitimer Cosmonaute var også i rummet med Scott Carpenter i 1962 i Aurora 7 mercury Kapslen

Endeligt kan nævnes kineserne som jo også nu er i rummet, og de har kinsiske ure fra Fiyta så vidt jeg har kunnet spore.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Det har du da delvis ret i. Fortis var i høj grad - faktisk sammen med Strela/Poljot (first Moscow watch factory)
Fortis kom ret sent ind hos Russerne - omkring 1994 blev de faste leverandører. Inden da havde Strela/Poljot leveret ure med bla.a. rusiske versioner af Valjoux 7733 til deres missioner.

Gagarin havde en Shturmanskiei fra dem f.eks) i russisk rum-tjeneste. Dermed er Poljot Shturmanskiei det første ur i rummet overhovedet.

Heuer var faktisk det første Schweizer ur i rummet - da John Glen på den første bemandede Amerikanske rumtur med Friendship 7 i 1962 havde et stopur fra Heuer med sig.

Bulova var også værd at nævne så. De har været med som ure på så meget som 46 amerikanske rummissioner - og sidder også i f.eks Skylab. Et klart rum-klenodie. (gad vide om det var en Bulova mission timer som svigtede da Armstrong måtte lade sin Speedmaster blive i modulet)

Af de mindre brugte kan nævnes:

Den Rolex GMT Magnum påviste - enda på selve månen - på højre hånd

En Waltham kronograf også ude på månen (nok sponsoreret) på højre arm

The Breitling Navitimer Cosmonaute var også i rummet med Scott Carpenter i 1962 i Aurora 7 mercury Kapslen

Endeligt kan nævnes kineserne som jo også nu er i rummet, og de har kinsiske ure fra Fiyta så vidt jeg har kunnet spore.

vh

Sagt med andre ord: Alt kan bruges til sådan en rumtur Icon_e_wink Hvis LW er hurtige kan det være de kan få et ur på armen af Peter Madsen, der stiger afsted ud i rummet i august i sin hjemmebyggede raket ([url]"http://www.copenhagensuborbitals.com" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.copenhagensuborbitals.com[/url]) Icon_cool I øvrigt et fantastisk projekt, som man kun kan være imponeret af.

/Mads
Svar
Nu bliver der nævnt kvalifikationsrunde i flæng i div tråde og at Omega stadig er det eneste mærke der kvalificerede sig hos NASA. Så vidt jeg husker at have læst var der til rumfærge programmet i halvfjerdserne kun Bulova og Omega i spil. Måske de andre ikke turde byde ind eller ikke kunne se penge i det. Måske der er andre der kan historien?
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
KlausM Skrev:Nu bliver der nævnt kvalifikationsrunde i flæng i div tråde og at Omega stadig er det eneste mærke der kvalificerede sig hos NASA. Så vidt jeg husker at have læst var der til rumfærge programmet i halvfjerdserne kun Bulova og Omega i spil. Måske de andre ikke turde byde ind eller ikke kunne se penge i det. Måske der er andre der kan historien?
Mvh
Klaus
Jeg kan ikke heller kvalifikationen i 70 (eller 90erne for den sags skyld (X33) helt. Var der en egentlig ny kvalifikation i 70erne. (slut 60erne var der en der godkendte 861 maskinen som afløser af 321 mend et var nok ikke en kval.runde.
Det kan jeg helt enkelt ikke finde noget om. I den oprindelige var der mange med, Longines, Rolex, Waltham, Bulova og adskillige andre - i en ganske hård ophedet kamp.. Det kan sagtens være andre ikke siden har set formål eller penge (ud over Bulova og i det hele taget amerikansk ur industri som var sure)

Jeg er også enig i, at langt de fleste ure i praksis klarer en månerejse, inkl en manuel tissot - dog tror jeg ikke man kan finde en astronaut uden en kronograf på den ene arm mindst. Amerikansk, russisk eller kinesisk, så der tror jeg der ligger et ret naturligt krav.
Jeg hører meget gerne så meget som muligt også om 1970 og 1990 kvalifikationer eller andre der har været, både hvem der var med og hvad kravene var. jeg har kun kunnet finde noget om den oprindelige desværre. Lidt underligt at man ikke kan google sig til en kvalifikation i 70erne hvis der var en. I 90 erne (98 tror jeg) var der en igen.
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Jeg kan ikke heller kvalifikationen i 70 (eller 90erne for den sags skyld (X33) helt. Var der en egentlig ny kvalifikation i 70erne.
Tja du har selv skrevet der var en sådan i den "famøse" tråd du ved Icon_e_confused

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Det interessante ved denne kvalifikationsrunde var at Omega havde tre ure med hvoraf Speedy Pro fik højeste score:
Speedmaster Pro (cal. 861)
Speedmaster "125" (cal. 1041) og
Speedmaster "Speedsonic" (cal. 1255)
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
KlausM Skrev:
hannover_dk Skrev:Jeg kan ikke heller kvalifikationen i 70 (eller 90erne for den sags skyld (X33) helt. Var der en egentlig ny kvalifikation i 70erne.
Tja du har selv skrevet der var en sådan i den "famøse" tråd du ved Icon_e_confused

Mvh
Klaus
Jo - men jeg skrev at Omega kvalificerede igen i halvfjerserne (har ikke læst tråden, men det var i alle fald det jeg ville). Ud over at det var en genkvalifikation af de nye Omega 861 (sent 60) og 1861 (i 70'erne) som begge genkvalificerede sig, kan jeg ikke se om der blev indkaldt andre. Det er 70'er kvalifikationen - De nye værker blev godkent på linie med de gamle, og som jeg ser det, med samme kvalifikations krav. (de kan ses i den famøse tråd)

I halvfemserne (98 tror jeg) var det en åben kvalifikation, hvor Omega x33 blev hoveduret, men hvor også som ekstra ure blev kvalificeret en række Casio Gshock samt et Timex triatlon data et eller andet andet.
X33 skulle med som hovedur på alle bemande flyvninger.
90er kvalifikationen mener jeg kun gik mellem elektroniske ure Den mekaniske speedmaster fortsatte bare som kvalificeret også, men jeg tror den er helt afløst af X33.

Det kan let være sådan, at blandt de store Schweizere, var det kun Omega der valgte at producere en så solid elektronisk kronograf som X33 (i konkurrence med de dygtige japanere) medens de ørige Europæere og Amerikanere blev lidt koblet af og ikke ville med i den elektroniske del, men holdt fast i den mekaniske linje, efter det lange quarts slagsmål.

Det kan tillægges at Rusland, også i 90 gik,- først fra deres egne Poljou kronografer, via Fortis til Omega Speedmaster som nu også er standard hos dem i MIR osv. Det kom sammen med det langt nærmere samarbejde med Nasa iflg. flere sites.

Kina har mig bekendt stadigt kinesiske kronografer med i deres rumfartøjer.

Alle er MEGET velkomne med at byde ind med mere viden om kvalifikationer eller anet rum/ur relateret, jeg samler det i en større fil for at have hold på det, og uanset at nogen tror jeg prøver at farve virkligheden Omega farvet, så prøver jeg bare at finde ud af hvad der rent faktisk er sket, og referere det.
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
KlausM Skrev:Det interessante ved denne kvalifikationsrunde var at Omega havde tre ure med hvoraf Speedy Pro fik højeste score:
Speedmaster Pro (cal. 861)
Speedmaster "125" (cal. 1041) og
Speedmaster "Speedsonic" (cal. 1255)
Mvh
Klaus
Var det den der 70'er kvalifikation KlausM, så vil jeg da absolut ha det med i "historien".

Her er 98 kvalen:
Du må ikke spørge hvad forskellen er på certified og qualified, Jeg tror det er sådan, at til bemandede rumflyvninger skal den alm. manuelle professional med. Muligvis er der tale om at det er til forskellige formål og at de indgår i kombinationer?

1. ^ Flight-certified by NASA for all manned space missions:

* Omega Speedmaster Professional 3570.50.00

Flight-Qualified by NASA for space missions:

* Omega Speedmaster Professional X-33
* Casio G-Shock DW-5600C
* Casio G-Shock DW-5600E
* Casio G-Shock DW-5900
* Casio G-Shock DW-6900
* Casio G-Shock Master of G G-9000
* Timex IRONMAN Triathlon Data Link
Besøg min blog om ure!
Svar
Du har vel støvsuget Maddox siden. Der står også noget om Dowling & Hess' noget tynde teori gående på hvorfor Rolex ikke blev valgt.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
KlausM Skrev:Du har vel støvsuget Maddox siden. Der står også noget om Dowling & Hess' noget tynde teori gående på hvorfor Rolex ikke blev valgt.
Mvh
Klaus
Jep tak
vh
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)