12-07-2010, 02:30 PM
JAH Skrev:Hvorfor er der ikke nogle der snakker om Fortis i denne sammenhaeng. - Det er vel det eneste ur med rigtig rumhistorie, udover Omega?
/JAH
Det har du da delvis ret i. Fortis var i høj grad - faktisk sammen med Strela/Poljot (first Moscow watch factory)
Fortis kom ret sent ind hos Russerne - omkring 1994 blev de faste leverandører. Inden da havde Strela/Poljot leveret ure med bla.a. rusiske versioner af Valjoux 7733 til deres missioner.
Gagarin havde en Shturmanskiei fra dem f.eks) i russisk rum-tjeneste. Dermed er Poljot Shturmanskiei det første ur i rummet overhovedet.
Heuer var faktisk det første Schweizer ur i rummet - da John Glen på den første bemandede Amerikanske rumtur med Friendship 7 i 1962 havde et stopur fra Heuer med sig.
Bulova var også værd at nævne så. De har været med som ure på så meget som 46 amerikanske rummissioner - og sidder også i f.eks Skylab. Et klart rum-klenodie. (gad vide om det var en Bulova mission timer som svigtede da Armstrong måtte lade sin Speedmaster blive i modulet)
Af de mindre brugte kan nævnes:
Den Rolex GMT Magnum påviste - enda på selve månen - på højre hånd
En Waltham kronograf også ude på månen (nok sponsoreret) på højre arm
The Breitling Navitimer Cosmonaute var også i rummet med Scott Carpenter i 1962 i Aurora 7 mercury Kapslen
Endeligt kan nævnes kineserne som jo også nu er i rummet, og de har kinsiske ure fra Fiyta så vidt jeg har kunnet spore.
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)