Listen er nu nede på 5 ure - kunne bruge lidt generelle råd
#11
"Seiko SKX007K1 Automatic Divers"

Ja det er mekanisk
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
#12
ITemplate Skrev:Tak for svar. jeg har lige et par ekstra spørgsmål.

1. Er SKX007 mekanisk?
2. Er der nogen der har Seiko SNZG15K1 og kan kommentere dette? Konen synes det er pænest!
3. Jeg kan ikke lige Google mig til en dansk webshop med SKX007 - nogen anbefalinger?

--
Werner
Tjek din PB. Icon_e_smile
Casio DW5600
Omega Seamaster Cosmic
Rolex 16600
Rolex 16610LV
Svar
#13
Husk på hvad du har af krav til dit ur.

Hvis værket (quarts/automatisk) ikke interesserer dig og du ikke synes det er iorden uret måske taber/vinder et par sekunder om dagen så det skal stilles med jævne mellemrum, tror jeg måske du i længden vil blive ærgerligt over et automatisk.

Hvis det ikke genere dig at skulle nusse lidt med uret i ny og næ, så er et "rigtigt" ur vejen at gå Icon_e_smile
Svar
#14
Dr. Clifton Skrev:Husk på hvad du har af krav til dit ur.

Hvis værket (quarts/automatisk) ikke interesserer dig og du ikke synes det er iorden uret måske taber/vinder et par sekunder om dagen så det skal stilles med jævne mellemrum, tror jeg måske du i længden vil blive ærgerligt over et automatisk.

Hvis det ikke genere dig at skulle nusse lidt med uret i ny og næ, så er et "rigtigt" ur vejen at gå Icon_e_smile

Det er en rigtig god pointe. Jeg var simpelthen ikke klar over at "automatic" betød mekanisk. Jeg troede bare det betød at den fik moment ved mine bevægelser.

Mit oprindelige udgangspunkt var et ur som bare virker og som ikke kræver opmærksomhed som sådan. Lidt som et smykke der bare kan vise dato/tid og ikke som et stykke mekanik der kræver at man nusser om det.

Lidt øv for det vil jo udelukke begge Seiko ure. Det skal jeg lige tænke lidt over.

--
Werner
Svar
#15
En anden ting. I den artikel en har linket til tidligere: http://www.vintageure.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=297 står der at man skal holde sig fra mekaniske ure der er billigere end ca. 3000.

Det er vel ikke sandt hvis de her 2 Seiko'er er fine mekaniske ure? Eller har de også det der ETA 2824 værk?

--
Werner
Svar
#16
ITemplate Skrev:Mit oprindelige udgangspunkt var et ur som bare virker og som ikke kræver opmærksomhed som sådan. Lidt som et smykke der bare kan vise dato/tid og ikke som et stykke mekanik der kræver at man nusser om det.

Jamen du skal ikke "nusse" meget mere om det end at have det på - så sørger automatikken for at trække det op. Engang om ugen kan du så vænne dig til lige at tjekke, om det går helt præcist og eventuelt stille det. Jeg vil også formode, at du selv skal stille datoen, når måneden ikke har 31 dage - men det er en ren formodning. Efter en 5-10 års tid skal det så nok en tur til service. Et quartz ur vil gå helt præcist, men skal nok også i mange tilfælde have stillet dato i måneder uden 31 dage, og så skal det have batteri vel omkring hvert andet år.

Langt hovedeparten af "ur-tosserne" i dette forum har mekaniske ure - ofte, men ikke nødvendigvis, med automatisk optræk. Vi er glade for at have et lille mekanisk vidunder på armen, i stedet for en quartz-styret batteri-motor med nogle få tandhjul til at få viserne til at gå rundt. Og det er netop derfor så mange har kommenteret, at netop SKX007K1 er et godt valg.

/Bjørn.
Svar
#17
Jeg går mod strømmen, jeg ville tag nummer 5, 100% fordi jeg syndes det ser super sejt ud. Hvis det er et ur du køber for at bruge, kan du være ligegald med om det falder i pris, mig bekendt kan de købes for omkring 2.000 kr.??
Mvh. Micki - DREAMWATCH
Svar
#18
Hvis du går med din "automatik" hver dag er der jo kun et "problem" ved månedsskifte, hvor det lige skal hjælpes til at vise rigtig dato Icon_e_biggrin ...alt efter temperament er det en "charme" eller et "irritationsmoment" Icon_e_biggrin
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings


Svar
#19
bjorn_e58 Skrev:Jamen du skal ikke "nusse" meget mere om det end at have det på - så sørger automatikken for at trække det op. Engang om ugen kan du så vænne dig til lige at tjekke, om det går helt præcist og eventuelt stille det. Jeg vil også formode, at du selv skal stille datoen, når måneden ikke har 31 dage - men det er en ren formodning. Efter en 5-10 års tid skal det så nok en tur til service. Et quartz ur vil gå helt præcist, men skal nok også i mange tilfælde have stillet dato i måneder uden 31 dage, og så skal det have batteri vel omkring hvert andet år.

Langt hovedeparten af "ur-tosserne" i dette forum har mekaniske ure - ofte, men ikke nødvendigvis, med automatisk optræk. Vi er glade for at have et lille mekanisk vidunder på armen, i stedet for en quartz-styret batteri-motor med nogle få tandhjul til at få viserne til at gå rundt. Og det er netop derfor så mange har kommenteret, at netop SKX007K1 er et godt valg.

/Bjørn.

Ja jeg er klar over at det er netop feinschmeckere i dette forum. Men jeg må være ærlig at sige, at om det er mekanisk eller quartz er jeg temmelig ligeglad med. Sagen er at fx det Citizen jeg også har linket til øverst netop har evighedskalender og endda solar så den "aldrig" skal have skiftet batteri. Problemet er så at filtrere i de svar jeg får - om fx Seiko uret rent faktisk er et bedre ur end det Citizen.

Lige nu har jeg fx svært ved at afgøre om de 2 Seiko ure:
1. Holder længere (kan gives til næste generation?)
2. Kan tåle flere knubs
3. Kan tåle mere vand

-end det Citizen ur.

Eller der blot er tale om at de er anbefalelsesværdige fordi de er mekaniske ure og derfor af nogen opfattes som de eneste "rigtige" ure på min liste. Ikke nemt Icon_e_smile

--
Werner
Svar
#20
Jeg tror ikke at de ure vi taler om her vil have stor værdi for efterfølgende generationer.

Skal du have noget der kan rykke på den måde, tror jeg du skal ofre mere og måske også kigge på "Swiss made" ure fra de kendte leverandører af luksusure.

Urene du har kig på er fine til det brug du omtaler, men de er ikke "noget særligt"... de er ikke i en klasse hvor de betragtes som "rigtig super lækre", "luksusure" og da slet ikke "finere ure".

Håber ikke du opfatter mit indlæg som snop. Det er det ikke. Det er blot for at du undgår at købe noget der ikke er det du tror. Mange bliver nok overraskede over at finde ud af at 5-10 K ikke er så mange penge når man gerne vil have et "Rigtig lækkert ur, som kan smage lidt af luksus".

Hvis vi tager Mads G. liste som rangopdeler ure - er de vist under det vi kalder "low end". Men det må Mads selvfølgelig hellere selv "gøre færdig" Icon_mrgreen

Du kan se listen og kommentarer til den i denne tråd.

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=12326" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=1&t=12326</a><!-- l -->" onclick="window.open(this.href);return false;

vh baun
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)