Svar: 5,077
Tråde: 304
Modtaget Likes: 148 i 90 svar
Givet Likes: 288
Man kan diskutere om de er specielt konstruerede men de er vel i bund og grund mere "utætte" mellem glas, bagkasse or kasse. Helium molekyler er mindre end vand molekyler så sålænge vand trykket ikke er for stort kan vandet holdes ude og helium trænge ud.
Dette gælder også for Rolex Sub'en og ikke kun Seiko og Orient.
Mvh
Klaus
•
jacob jensen
Unregistered
Kan det ikke også tænkes at nogle vælger at go all the way og give deres divere heliumventil uanset urets dybde formåen,
men andre måske ser det som noget man ikke få brug for og vælger det fra på deres ure
Det er jo kun når man går dybt i en dykkerklokke det er nødvendigt,da det jo er i de tilfælde man indånder et mix af ilt og helium
dette helium kan så trænge ind i uret og skal kunne komme ud igen,så udligner man trykket i uret med ventilen.
•
Svar: 372
Tråde: 10
Modtaget Likes: 45 i 18 svar
Givet Likes: 127
KlausM Skrev:Man kan diskutere om de er specielt konstruerede men de er vel i bund og grund mere "utætte" mellem glas, bagkasse or kasse. Helium molekyler er mindre end vand molekyler så sålænge vand trykket ikke er for stort kan vandet holdes ude og helium trænge ud.
Dette gælder også for Rolex Sub'en og ikke kun Seiko og Orient.
Mvh
Klaus
Hej Klaus - mig bekendt har det ikke noget med vand vs helium molekyler men derimod ilt / co2 vs helium molekylers størrelse. Du indånder helium når du er i tryktank efter dyk på stor dybde - eller arbejder ud fra en dykkerklokke og det er her problemet opstår under dekomprimeringen igen. Under disse forhold vil uret over længere periode være under højt tryk i en heliumsmættet atmosfære.
Ret mig hvis jeg har misforstået det?!

le J
•
jacob jensen
Unregistered
Enig som jeg har læst mig frem til er det ikke hvis du ligger i vandet for der er uret omringet af vand
og skal derfor "kun" klare trykket fra det element,og det behøver det ikke en heliumventil til.
Men hvis uret er i omgivelser hvor noget af den atmosfærisk luft er erstattet med helium så kan det trænge ind i uret,og så er det man bruger helium ventilen
til at "tvangsudligne" det tryk der opstår inde i uret når heliumen trænger ind
Jeg er blevet fortalt at der kan trænge vand ind i uret hvis ventilen er åben i vandet (dem som ikke åbner og lukker selv)
det ved jeg ikke om passer,men jeg sørgede altid for at ventilen var lukket til hvis jeg tog min Seamaster eller Oriset med i vand.
•
Svar: 5,077
Tråde: 304
Modtaget Likes: 148 i 90 svar
Givet Likes: 288
Ole, vi taler om forskellige scenarier. Uret skal kunne holde vand ude uanset om man havner i en tank efterfølgende elller ej. Trykket kan blive så stort at en Oyster kasse kan deformeres.
Jeg dykker højst under mit skrivebord når chefen går forbi så jeg er ikke ekspert
Mvh
Klaus
•
jacob jensen
Unregistered
Ja forskellen ligger i om det tryk uret bliver udsat for kommer fra vand eller om det kommer ved ophold i en tank/dykkerklokke hvor man indånder luft mættet med helium.
Jeg har læst mig frem til (kan desværre ikke huske hvor) at bære du et ur i en klokke/tank hvor der indåndes et ilt/helium mix så kan helium "strømme" hurtigere ind i et ur
end det kan nå et udligne samme vej som heliumen kom ind,det skaber så et tryk inde i uret som gør at glasset (den svageste del) vil give efter derfor sætter man en heliumventil på uret som skaber
en "indgang" ind til uret hvor det opståede tryk inde i uret kan udligne ud igennem.
Men dine skrivebords dyk skal suben nok holde til
men gad vide hvorfor der ikke er heliumventil på en Sub
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Jeg mangler også stadigt en rigtig god forklaring - både på en sub og en Orient ikke har helium valve.
Omvendt - måske Orient - ligesom IWC har konstrueret uret så det kan klare ikke bare et stort vandtryk udefra (WR) men også kan klare et stort tryk indefra (Helium)
Vi har tidligere haft refereret en tråd som her gengivet lidt
Citat:When IWC introduced its titanium Ocean 2000 in 1982 with WR of 2,000m, the Ocean 2000 actually exceeded easily the pressure ratings of Rolex SD (1,200m WR), Omega Ploprof (600m WR) and Seiko PD (600m WR). While IWC was officially claiming 2000m WR, Ocean 2000 watches were actually tested to 3,200m WR. The very same thing happened with GST Aquatimers introduced in 1997; officially rated as 2,000m WR, but actually tested to 3,200m WR.
Every dive watch is resistant to external overpressure (WR), but often forgotten fact is that IWC’s dive watches are also resistant to internal overpressure similar way as IWC’s Pilot watches. IWC’s with 200 bar WR can withstand internal case pressure at least 60 bar. Therefore, these IWCs don’t need helium escape valves, as they can withstand internal case pressure for maximum safe saturation diving depths. IWC also mentions that if a saturation diver worries about internal case overpressure, he or she needs to unscrew the internally threaded crown in order to release any build up of helium during the rather prolonged decompression cycle.
IWC could develop an extremely deep automatic diver that would break all existing automatic diver WR records, if IWC just wanted to. There’s no doubt about it. IWC does have the knowledge, technology and capability for that. Maybe IWC does it again…who knows, only time will tell…"
[url]"http://forums.watchuseek.com/showthread.php?p=1921953" onclick="window.open(this.href);return false;">http://forums.watchuseek.com/showthread.php?p=1921953[/url]
Helt enig i at en ting er at de skal kunne klare vandtrykket - som er vildt stort på 3.900 meter eller 2.000 meter - og så at de skal klare helium - som trænger ind over en lang periode i en tryktank - under tryk - og ikke kan nå at slippe ud hurtigt nok igen når tryk tanken letter trykket - og derfor - som det mere almindelige test scenarie - popper glasset af, med mindre man altså bygger som IWC - så de kan klare det store indvendige tryk på til 60 bar som er rigeligt i Helium sammenhæng (og så kan man jo løsne skrue kronen hvis man vil lukke Heilum ud i alle fald

)
vh
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Her er forklaringen for IWC 3536 (sidst var det Ocean 2000). Der kræves nok at der ikke er revner/dybe ridser i glasset. Undskyld teksten står så dumt vh John
Citat:Why does the Aquatimer have no helium
valve, which the other two candidates possess?
The purpose of these valves is to allow helium,
which penetrates into a watch
during a deep dive, to escape
from its case afterwards. (During
the dive, the diver inside the
diving bell breathes an artificial
oxygen-helium atmosphere.)
Helium molecules are so small
that they can penetrate even
the tightest seal on a wellsealed
case. After helium has
entered the interior, and after
the diver returns to the surface, this gas must
be allowed to escape in order to equalize the
pressure differential between the interior of the
watch and the exterior environment. On the
Breitling and Panerai models, pressurized helium
escapes through a special valve: when the
interior pressure reaches a range of about 2.2
to 2.5 bar, this valve becomes active and opens
towards the outside. The Aquatimer was able
to do without this safety device because it’s
constructed so that its crystal can withstand an
inner pressure of up to 10 bar. A helium valve
also creates certain disadvantages. IWC’s technicians
explain: “We don’t need an additional
valve because although helium diffuses into the
watch, it also diffuses out of the watch again.
This watch can easily cope with the pressure
that’s created inside the watch during the
emergence (or “decompression”) phase,
which typically lasts several days on dives to
such extreme depths.”
alt fra en test her:
http://www.clubbreitlingisrael.co.il/ima...anerai.pdf
•
jacob jensen
Unregistered
Tror også de ure bare gå ud fra man løsner kronen og derfor ikke behøver en helium ventil.
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
På både Orient og Seiko har man skruet glasset på deres He-Gas Diver modeller, og derfor kan glasset ikke springe af under tryk, hvordan de lige præcist har lavet det på andre ure ved jeg ikke 100% præcist.
MVH Peter
•