Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Takket være JoePete som gjorde mig opmærksom på uret hos Timezone har jeg forhandlet mig frem til en handel med en venlig svensker.
38 mm uden krone - pudeform - (tidlig Panerai  ) - Kaliber 852 - noget bleget/patineret skive, men ellers pænt original
Jeg gætter den til 1939-1941. Nyserviceret og lystigt svingende.
Tak for at du var opmærksom JoePete/John
vh
•
Svar: 6,129
Tråde: 559
Modtaget Likes: 151 i 91 svar
Givet Likes: 29
Jeg kan se, at du nu har fået din helt egen avis, John - et til lykke må være på sin plads
Lækker klokke - den kasseform er jeg altså helt vild med
Du må meget gerne gå lidt i detaljer med flere af urets dele  Af bagkassen fremgår det jo, at uret (for datiden) var spækket med funktionel "teknologi". Jeg kan særligt godt lide "stay brite" stålet
De venligste hilsner, John
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Super look....
Er vi 40'erne eller?
Meget smuk patinering så vidt jeg kan se - og sjov kasse.
Måske skulle jeg til at holde lidt øje med TZ
vh Baun
•
•
Baun Skrev:Super look....
Er vi 40'erne eller?
Meget smuk patinering så vidt jeg kan se - og sjov kasse.
Måske skulle jeg til at holde lidt øje med TZ
vh Baun
Eterne og værksnumre er ikke noget at skrive hjem om, men jeg siger rask væk 1941 og er ikke 2 år galt i alle fald.
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
hannover_dk Skrev:Jeg gætter den til 1939-1941.
Hej John.
Hvis det er tilfældet, så bliver jeg nysgerrig.
Hvornår kom den første stødsikring, for dit ur er stødsikret, iflg. bagkssen. Og iflg. det jeg kan se på billederne.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900
Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/
Mvh
Lars
•
Lars Skrev:hannover_dk Skrev:Jeg gætter den til 1939-1941.
Hej John.
Hvis det er tilfældet, så bliver jeg nysgerrig.
Hvornår kom den første stødsikring, for dit ur er stødsikret, iflg. bagkssen. Og iflg. det jeg kan se på billederne. 
Jeg mener Eternas E Stoßsicherung som sidder i kom i 1935 eller 36 (og at de havde en L sikring inden det). Den sidder i kaliber 852 fra 1938-39, men jeg kan på deres hjemmeside også finde den i en af deres (og for den sags skyld generelt tidlig automat), nemlig kalber 834 fra 1938 om hvilken de skriver:
Citat:1938 präsentierte die Eterna ihre erstes, 12-liniges Automatik-Kaliber 835, mit durch Pufferfedern begrenzter Pendelschwungmasse. Das kleine, hochpräzise 9 3/4-linige Kaliber 905 diente als Basisuhrwerk. Das Kaliber 835 besitzt eine 2-schenklige Glucydur-Schraubenunruh , eine Nivarox-Flachspirale und eine Eterna -E- Stoßsicherung.
Jeg mener deres E stødsikring blev afløst af en H stødsikring.
Helt forvirret kan Rafnn gøre mig med en kaliber 165 fra 1918 - med teksten - signatur Stosssicherung. Det kan vel ikke være den kendte form i balancen, men hvad det så er - aner jeg ikke
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.c...Eterna_165
Derimod har Incabloc iflg. anden Eterna side eksisteret siden 1928 og blev brugt i alle Eternas militære lommeure, kaliber 431 siden den blev markedsført fra 1931
Citat:1928 wurde der „Incabloc“ mit der lyraförmigen Decksteinfeder erfunden und ab 1931 von der Firma Protescap in La Chaux-de-Fonds hergestellt.
Alle Militär-Taschenuhren dieser Serie mit Kaliber 431 wurden auf besonderen Wunsch des Käufers mit dieser Incabloc-Stossicherung versehen
Jo jo - Eterna var tidligt ude med det meste
vh
•
Jo, jo, John jeg er ikke (mere) i tvivl om at Eterna var tidligt ude, men hvornår var det så lige at inca... blev registreret. Har lidt min tvivl om de blev lanceret før de blev registreret.
Mit spørgsmål var såmen ikke personligt eller et angreb på Eterna, men mere nysgerrigt.... hvornår det første stødsikre ur/stødsikring kom???
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
John Rusel 1819-1900
Mvh
Lars
•
Lars Skrev:hvornår var det så lige at inca... blev registreret. Har lidt min tvivl om de blev lanceret før de blev registreret.
Mit spørgsmål var såmen ikke personligt eller et angreb på Eterna, men mere nysgerrigt.... hvornår det første stødsikre ur/stødsikring kom???
Incablocks hjemmeside indikererer 1933 - medens Eterne hævder de brugte dem i 1931 og at de startede udviklingen i 1929 - altså må de enten ha været at få inden de blev helt officielle, eller også er der lidt koks i tiderne
Der har tydeligvis været andre former - mon ikke noget større? Man kan f.eks også læse at:
Citat:The kind of shock protection called "Incabloc" and was invented in the mid 1930's. The first form of shock protection was invented by Breguet in the late 1700s.
Det var allerede da, i forbindelse med at balancen kunne absorbere stød Den hed parachute - altså faldskærm, og skulle se sådan ud:

hm spændende
vh
•
ja, ja, så flytter du da ikke helt rundt på en gl urmager's historie....
Mente nok det var den kære gamle Brequet, ham kan vi takke mange ting for... Det er nu ikke nemt at huske alle de ting. Leve nettet  hurra for det.
John Rusel 1819-1900
Mvh
Lars
•
|